לראשונה בבריטניה הוכרז מצב חירום לאומי בשל גל החום

מרכז החיזוי הבריטי עדכן היום את התחזיות, והזהיר כי קיים סיכוי שהטמפרטורה תטפס מחר ל-43 מעלות צלזיוס בצל, צפונית ללונדון • אם הטמפרטורה באנגליה תחצה את סף ה-40 מעלות, אנגליה תהפוך השבוע לאחד המקומות החמים בעולם

פארק גריניץ' בלונדון, אתמול / צילום: Associated Press, Tony Hicks
פארק גריניץ' בלונדון, אתמול / צילום: Associated Press, Tony Hicks

בדרך לשיאי הטמפרטורה: בבריטניה נערכים להתמודדות עם החמרה של גל החום שהחל בממלכה השבוע. מחר (ג'), עלולה הטמפרטורה לזנק בחלקים במדינה ל-40 מעלות או יותר, ולשבור את השיא המפוקפק שעמד רק בשנת 2019 על 38.7 מעלות צלזיוס. לראשונה אי פעם, הוכרז בבריטניה מצב חירום לאומי בשל גל החום, ופורסמה לציבור ״אזהרה אדומה״ שכן באזורים נרחבים כבר שורר חום כבד, המוביל לשיבושים באורחות החיים ולסכנת חיים עבור אוכלוסיות בסיכון.

כבר היום, נשבר בממלכה שיא כל הזמנים: ויילס רשמה את היום החם ביותר שלה מאז החלו מדידות הטמפרטורה באזור, עם 35.3 מעלות צלזיוס. בלונדון נרשמו בצהריים 37.5 מעלות, בקיימברידג' 37.1 מעלות וצפונית ללונדון 38 מעלות צלזיוס, וכך עולה הסיכוי שהיום יירשם כיום החם ביותר בשנה, לעת עתה.

מרכז החיזוי הבריטי עדכן היום את התחזיות, והזהיר כי קיים סיכוי שהטמפרטורה תטפס מחר ל-43 מעלות צלזיוס בצל, צפונית ללונדון. ייתכן כי בבריטניה יישברו שיאים יום אחר יום: אתמול היה היום החם ביותר בממלכה מאז החלו המדידות, עם 33 מעלות צלזיוס בחלק מהאזורים. כעת, ישנה סבירות גבוהה שאותו שיא יישבר היום, וכך גם מחר.

מסילות הרכבות בסכנה

אם הטמפרטורה באנגליה תחצה את סף ה-40 מעלות, אנגליה תהפוך השבוע לאחד המקומות החמים בעולם. ייתכן, כי רק 1.2% מפני השטח בעולם יחוו טמפרטורות גבוהות יותר באותה עת. כדי להתמודד עם ההשפעות נרחבות על בני האדם והתשתיות, הוכרזו בממלכה צעדים שונים. כך למשל, מהירות הרכבות הופחתה באופן משמעותי ״עד לזחילה״ כדי למנוע מהמסילות להתעקם, והנוסעים באנגליה ובווילס נקראו להשתמש בשירות רק במידת הצורך. חיל האוויר הבריטי משתמש במסלולים חלופיים לבסיס החייל בנורטון, לאחר שהטמפרטורות הקיצוניות הלהיטו את המסלולים וגרמו להמסה של האספלט.

בתי ספר ומשרדים נסגרים, והממשלה קוראת לציבור לעבוד מהבית, כדי לא להסתכן בהליכה מאומצת תחת השמש הקופחת. בבתים רבים ובעסקים באנגליה, לא מותקנים מזגנים, וכך גובר הסיכון הבריאותי לאוכלוסייה. הטמפרטורות הקיצוניות אילצו כמה בתי חולים באנגליה לבטל ניתוחים בשל טמפרטורות גבוהות מדי בחדרי הניתוח ובשל הצורך לשמר כוח רפואי למצבים בריאותיים קיצוניים באוכלוסיה בשל גל החום.

שירותי האמבולנס צופים עלייה של 20% במספר הקריאות, ובבתי האבות נערכים למצבי סיכון בריאותיים גם כן. בגל החום של 2003, כשהטמפרטורות הגיעו ל-38.5 מעלות צלזיוס , מקרי המוות העודפים בבתי אבות גדלו ב-42% בהשוואה לשגרה בחלקים מסוימים של בריטניה.

כיפת החום של אירופה

זהו גל החום השני שחווה אירופה בתוך חודש, כאשר השנה פקד השרב את המדינות השונות מוקדם מהרגיל. כעת, מעל היבשת, 'מרחפת' כיפת חום. אזורים נרחבים ביבשת שרויים בגל חום כבד הגורר שריפות, תמותה עודפת ונזקים לתשתיות ולכלכלה. בצרפת הכריזו הרשויות על הכוננות הגבוהה ביותר לטמפרטורות קיצוניות, ושריפות בר שמתחוללות בשל מזג האוויר הקיצוני, אילצו יותר מ-14 בני אדם להתפנות, ומותירות כעת הרס רב בשטח. בספרד ובפורטוגל, הצהירו הרשויות כי בתוך שבוע נרשמו יותר מ-1,000 מקרים של תמותה עודפת, בשל גל החום.

מדעני אקלים מסבירים כי גלי החום כבר הפכו תכופים יותר, חזקים יותר קטלניים יותר ונמשכים זמן רב יותר בגלל שינויי האקלים שנגרמו על ידי האדם. כך למשל, בזמן שכדור הארץ כבר התחמם ב-1.1 מעלות בהשוואה לתקופה הטרום תעשייתית, גלי חום שהיו מופיעים אחת לחמישה עשורים, הפכו נפוצים כיום פי חמישה בהשוואה לשנות השישים. גלי חום שהיום שוברים שבוע אחר שבוע שיאים היסטוריים וגובים חיי אדם, עלולים להפוך נפוצים פי 20 בעוד 40 שנים, אם הטמפרטורה תעלה ב-3 מעלות - הטווח אליו צועדת האנושות ללא תוכניות משמעותיות להפחתת פליטות גזי החממה.

לכן, מומחים מסבירים כי גל החום באירופה מדגיש את הדחיפות לפעול כדי למתן את השפעות משבר האקלים, שכן בעתיד עשויים להישבר אותם שיאי טמפרטורה שוב ושוב, ולגרור אבידות בנפש ונזקים נרחבים.

״לאחר שגרם לאסון טבע של ממש עם מאות נפטרים ושריפות ענק בספרד ופורטוגל, מהיום מכה גל החום גם בצרפת ובבריטניה כאשר השיא צפוי מחר, במה שכבר מכונה בבריטניה ה-super 'Tuesday, אומר ד״ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מהחוג ללימודי סביבה באוניברסיטת תל אביב. ״העדכון האחרון של המודלים של השירות המטאורולוגי הבריטי אף הקצין את הצפי למחר וחוזה טמפרטורת מקסימום של 43 מעלות מצפון ללונדון כאשר בבירה עצמה צפויות "רק" 40-41 מעלות. בצל. הטמפרטורות שימדדו מחר בממלכה המאוחדת אמורות להוות תמרור אזהרה בוהק למגמות האקלימיות אליהם צועד העולם במהירות: התחממות מואצת, הקצנה באירועי מזג האוויר ועליה בעוצמת ותדירות אסונות הטבע״.