בריטניה רותחת: שיא החום נשבר והתקררות לא באופק

גל חום היסטורי פוקד את בריטניה, ובמהלכו נשברים שיאי טמפטורה של כל הזמנים • לפי המרכז הלאומי לחיזוי במדינה, באזורים מסומים צפויה הטמפרטורה לטפס במהלך היום ל-42-40 מעלות צלזיוס

עובד צוות בתערוכה האווירית בבריטניה היום (ג') / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
עובד צוות בתערוכה האווירית בבריטניה היום (ג') / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

שיא כל הזמנים בבריטניה: מיליונים מאזרחי הממלכה מתמודדים ביום השני ברציפות עם גל חום היסטורי, במהלכו נשברו שיאי טמפרטורה שכמותם לא ידעה בריטניה, עם 40.2 מעלות בתחנת המדידה בשדה התעופה הית'רו בלונדון, עוד לפני שעות הצהריים. לפי המרכז הלאומי לחיזוי במדינה, באזורים מסומים צפויה הטמפרטורה אף לטפס במהלך היום ל-42-40 מעלות צלזיוס. השיא הקודם, 38.7 מעלות, נרשם בשנת 2019 בקיימברידג'. מדעני אקלים מסבירים כי גלי חום הפכו תדירים, ממושכים ועוצמתיים יותר בשל ההשפעה של הפעילות האנושית על האקלים העולמי, וכי בעשורים הבאים צפוי המצב להחמיר.

מסתתרים מהחום בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
 מסתתרים מהחום בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
 

במהלך היום, סקוטלנד צפויה גם היא לחצות את סף הטמפרטורה ההיסטורי שלה, עם צפי ל-32.9 מעלות צלזיוס. אך גל החום שהחל בממלכה אתמול, שבר כבר אתמול שיאים יומיים וליליים. גם בשעות המאוחרות, לא רוו התושבים הקלה, ומזג האוויר נותר חם: הלילה החולף הינו החם ביותר בתולדות הממלכה, עם טמפרטורת מינימום של 25 מעלות. שיא קריאות לשירותי ההצלה נרשמו בשעות הלילה, אז חווה מוקד שירותי האמבולנס של לונדון שיא של 300 שיחות בשעה 23:00 בשל פגיעות הקשורות לחום הכבד, ובסך הכל 6,600 במהלך היום. בשל השרב הכבד, כוחות כיבוי האש נאלצים להתמודד עם שריפות רבות ואף הכריזו על מצב חירום באזור לונדון.

גל החום מגיע היום (ג') לשיא: מתקררים במזרקה בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
 גל החום מגיע היום (ג') לשיא: מתקררים במזרקה בלונדון / צילום: Associated Press, Frank Augstein
 

 השירות המטאורולוגי פרסם אזהרת חום קיצונית אדומה המזהירה מפני סכנת חיים, ומכסה חלק גדול ממרכז, צפון ודרום מזרח אנגליה. רשת הרכבות פרסמה אזהרה בה ביקשה להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות שכן המסילות אינן בנויות לחום כה עז ועלולות להתעקם ולהוביל לתאונות, בית המשפט העליון העביר דיונים לפורמט מקוון, ניתוחים אלקטיביים בחלק מבתי החולים בוטלו, והמוזיאון הבריטי יסגור את שעריו מוקדם. גם בתי ספר נסגרו אתמול בשעה מוקדמת, שכן ברבים מהם כלל אין תשתיות מיזוג. חיל האוויר הבריטי משתמש במסלולים חלופיים לבסיס החייל בנורטון, לאחר שהטמפרטורות הקיצוניות הלהיטו אתמול את המסלולים וגרמו להמסה של האספלט.

גל החום הנוכחי מעל מדינות רבות באירופה נמשך יותר משבוע

גלי חום הופכים תדירים, ממושכים וקיצונים יותר בשל שינויי אקלים שנגרמו על ידי האדם. זוהי תקופה החמה ביותר על פני כדור הארץ מזה 125,000 שנים, לפי הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים של האו״ם. העולם כבר התחמם בכ-1.1 מעלות צלזיוס בממוצע מאז החל העידן התעשייתי, והטמפרטורות ימשיכו לטפס, אלא אם ממשלות ברחבי העולם יבצעו קיצוץ חד בפליטות גזי החממה הנגרמים בעיקר בשל שימוש בפחם, נפט וגז. הפחתה של כ-45% בפליטות הגלובליות בעשור הנוכחי ואיפוסן נטו עד שנת 2050, יובלו לעליית טמפרטורה ממוצעת של 1.5 מעלות, אך להימנעות מעליה חדה של 3 מעלות בממוצע ויותר - עליה שתוצאותיה יובילו לעלייה משמעותית בהסתברות להתרחשותם של אירועי קיצון אקלימיים מדי שנה, ולפגיעה קשה במערכות אקולוגיות עליהן נסמכת החברה האנושית.

גל חום בבריטניה / צילום: Associated Press
 גל חום בבריטניה / צילום: Associated Press

גל החום הנוכחי מעל מדינות רבות באירופה נמשך יותר משבוע. בספרד, פורטוגל וצרפת אלפי כבאים מתמודדים עם שריפות ענק שנוצרו בשל היובש העז ותנאי החום הקשים, ובפורטוגל וספרד עדכנו הרשויות על יותר מ-1,000 מקרי תמותה עודפת בשבוע, בשל גל החום. ״היום ברור כבר שחום הורג, גם במדינות הכי מפותחות״, אומרת ד״ר מיה נגב, מומחית לבריאות וסביבה מאוניברסיטת חיפה. ״האתגר הגדול של האנושות, לצד הפחתת פליטות, הוא להיערך ל'נורמלי הלא נורמלי' החדש הזה. ימשיכו להיות גלי חום כבדים אף יותר, והערים שלנו ומערכות הבריאות לא ערוכות לכך. כרגע, כיפת החום הזו נמצאת מעל אירופה, אבל אף אזור לא חסין לנזקי משבר האקלים וגלי החום הקיצוניים. בישראל ובאגן הים התיכון, כבר ישנה עלייה של יותר ממעלה וחצי. האזור שלנו רגיש במיוחד״.