כדי להוריד את מחירי החשמל, המשרד להגנת הסביבה אישר העלאת ייצור בתחנת כוח מזהמת

המשרד להגנת הסביבה אישר את בקשת רשות החשמל להפעיל בשבועות הקרובים תחנת כוח גזית ישנה ומזהמת, על רקע העלייה במחירי הפחם והתייקרות מחירי החשמל • הבקשה לשנות באופן קבוע את היתר הפליטה כך שהתחנה תפעל שעות מרובות יותר בשגרה, נמצאת בבחינה • מדובר ביחידות ייצור ישנות המזהמות את האוויר באופן משמעותי וגבוה יותר מאשר כמעט כל יחידות הייצור הקיימות במשק החשמל

תחנת הכוח אשכול / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול / צילום: חברת החשמל

המשרד להגנת הסביבה אישר את בקשת הרשות וחברת החשמל להפעיל למשך 2,000 שעות בשבועות הקרובים תחנת הכוח המזהמת בחבל אשכול, המבוססת על גז. מדובר בתחנה מיושנת שעתידה להיסגר, בה לא מותקנים סולקנים להפחתת זיהום האוויר. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, רמת הפליטה של תחמוצות חנקן ושל חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) מהיחידות באשכול, גבוהה יותר מאלו של יחידות היצור הפחמיות הפועלות עם סולקנים המפחתים פליטות.

● המשרד להגנת הסביבה: לבלום קידום של טורבינות רוח ל-5 שנים 
● באוצר לא מחכים למשרדי הפנים והאנרגיה: בוחנים הקמת תחנת כוח חדשה

בקשת רשות החשמל לשנות את היתר הפליטה של תחנת הכוח באשכול הסמוכה לאשקלון, כך שתוכל לפעול שעות מרובות יותר באופן קבוע (10,000 שעות), לא אושרה, ונמצאת בבחינה. בקשת הרשות מגיעה על רקע העלייה במחירי הפחם בעולם בשיעור של יותר מ-140%, שהובילה לעליית מחיר החשמל פעם נוספת השנה, בשיעור של 9.6%. פחם עדיין אחראי לייצור של כ-23% מהחשמל בישראל, וההתייקרות הנוכחית הופכת משמעותית יותר אף לאחר שבמשרד האנרגיה ובחברת החשמל לא הצליחו לעמוד בלוח הזמנים לסגירת היחידות הפחמיות 1-4, כך שתחילת הליך סגירתן יתעכב מיוני 2022 לתחילת שנת 2024, והמעבר ליחידות ייצור בגז, יידחה.

מזהמות את האוויר באופן משמעותי

במסגרת מסמך הנימוקים שפרסמה רשות החשמל בשיתוף משרד האנרגיה לקראת השימוע בנושא עליית התעריף, נכתב כי ״בשל מגבלות היתרה פליטה של תחנות כוח מסוימות המונעות בגז טבעי, ייתכן כי קיים שימוש עודף ביחידות הפחמיות״. במקביל, דרש מנכ״ל משרד האנרגיה מהמשרד להגנת הסביבה לתקן את היתר הפליטה בהתאם, לטווח הארוך.

לפי המשרד להגנת הסביבה, היחידות ישנות וללא מתקני הפחתת פליטות ולכן הן מזהמות את האוויר באופן משמעותי וגבוה יותר מאשר כמעט כל יחידות הייצור הקיימות במשק החשמל. מבדיקת המשרד עולה, כי עלות הנזק מפליטת מזהמי אוויר מקומיים כתוצאה מהפעלת יחידות אלו באשכול גדולה אף יותר מעלות הנזק הנובע מיחידות פחמיות שבהן מותקנים מתקני הפחתת זיהום (סולקנים) - ומסיבה זו הגביל המשרד להגנת הסביבה, באמצעות היתר הפליטה, את הפעלתן ללא יותר מ-2,300 שעות בשנה.

כעת, במענה לפניית רשות החשמל וחברת החשמל, דרש המשרד להגנת הסביבה כי יחידות אלו יופעלו כמוצא אחרון לאחר הפעלת שאר יחידות הייצור הפועלות על גז, וזאת כתנאי למתן אורכה זמנית להמשך הפעלת היחידות. בנוסף, ביקש המשרד לקבל סדרת נתונים ומידע לבחינת עומק של חלופות אחרות מזהמות פחות, בין היתר, על מנת לוודא כי אין הספק זמין אחר מבוסס גז אשר ניתן להשתמש בו (תחנות ייצור בטכנולוגיית מחזור משולב ואף פיקרים במחזור פתוח).

במכתב ששלח למשרד להגנת הסביבה ביום ב' מ"מ מנכ"ל חברת החשמל, רם ארליכמן, הוא ציין כי מניתוח שבוצע בנגה, חברת ניהול המערכת, עולה כי "הדממת היחידות תביא להפעלת יחידות פחמיות באופן קבוע, לרזרבות ייצור נמוכות מהסף הנדרש והמקובל במערכת החשמל הארצית, עד כדי ניהול המחסור ולהפעלה בסולר, ובנוסף, להשפעה קריטית גם על מערכת ההולכה בדגש על אזור הדרום". עוד ציין כי להשבתת יחידות הייצור באשכול "משמעויות מרחיקות לכת", לרבות "החשש מכניסה לאירועי ניהול מחסור שיכולות ויהיו כרוכות בהשלות יזומות של צרכנים והפסקות חשמל יזומות, תוך העמסה מוגברת של יחידות בסולר ובפחם".

סכנה לאספקת החשמל

לאור זאת, ועל רקע גל החום והעלייה בעומסים וטענת חברת החשמל כי קיימת סכנה לאמינות ולשרידות אספקת החשמל, המשרד להגנת הסביבה החליט לאשר באופן זמני ונקודתי תוספת של 2,000 שעות - היקף המוערך בכ-3-4 שבועות של הפעלה, ובתנאי שיחידות אלו יועמסו אחרונות בסדר ההעמסה המבוסס על גז, לרבות יחידות מסוג פיקר, כדי להקטין את פליטת מזהמי אוויר ככל הניתן במצב זה.

בערים אשדוד ואשקלון מצויים ריכוזי מפעלים מזהמים, בדגש על תחומי הפטרוכימיה והאנרגיה, מעבר לחלקם היחסי ברחבי ישראל. ביניהם- חוות מכלי הדלקים של החברות הממשלתיות תש"א וקצא"א, חוות מיכלי הדלק של החברה הפרטית "דלק פי גלילות", מיכל הקונדנסט שבבעלות חברת שברון, בית הזיקוק פז אשדוד, תחנת הכוח הגזית "דוראד", וכן תחנות כוח גדולות שבבעלות חברת החשמל- תחנת "אשכול" באשדוד המשתמשת בגז לצורך פעילותה (12 יחידות) ותחנת "רוטנברג" באשקלון המשתמשת בפחם (4 יחידות).

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" שלח מכתב לראשי הרשויות אשדוד ואשקלון וביקשם להתערב בסוגיה. לדבריו: "אסור לאפשר לערים הללו להפוך לחצר האחורית של מדינת ישראל. גם כך, נתוני הזיהום בחלק מאזורים אלו עולה אף על הזיהום במפרץ חיפה ונתוני שיעורי הסרטן הולכים ומדביקים את אלו שבנפת חיפה, על פי נתוני משרד הבריאות. יש לדרוש מחברת החשמל להתקין סולקנים בארבע היחידות המזהמות. ההימנעות של חח"י מההשקעה הנדרשת מסכנת גם את ריאותיהם של תושבי האזור וגם את המכירה העתידית של תחנת אשכול עפ"י הרפורמה במשק החשמל, ומשכך - את שיעור ההפחתה העתידי של תעריף החשמל כתוצאה מתקבולי מכירה זו ואת כספם של צרכני החשמל".

תגובת חברת החשמל: "על רקע העובדה כי לחברת החשמל חוזי גז מצויינים אשר צמצמו משמעותית את עליית מחיר החשמל, החברה ביחד עם ניהול המערכת סברה כי לטובת צמצום הוצאות הייצור בפחם אשר מרקיע שחקים במחיר ומגולגל לכיס של הציבור, יהיה נכון לייצר יותר שעות באמצעות גז, כשסדר הפעלת היחידות נתון בכל מקרה לשיקולו הבלעדי של מנהל המערכת. יצויין עוד כי במרבית הפרמטרים היחידות הגזיות באשכול מזהמות פחות מיחידות פחמיות. החברה תפעל לפי הוראות הרגולטור".