גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא לכל כיס: הקרוס החדש של סוזוקי מפתיע בעיצוב, אך גם במחיר

ל–S CROSS החדש של סוזוקי יש מראה מודרני ומנוע חסכוני יותר ביחס לדגם הקודם • אלא שלשידרוגים יש מחיר, והרכב מתרחק מטריטורית העלות ה"עממית"

סוזוקי S CROSS הנעה קדמית / צילום: יח''צ
סוזוקי S CROSS הנעה קדמית / צילום: יח''צ

בפברואר אשתקד פרש היו"ר של סוזוקי מוטור היפנית, אוסאמו סוזוקי, כשהוא בן 91 ואחרי קדנציה של כ-40 שנה בתפקיד. היו"ר היוצא הפך את החברה הקרויה על שמו מיצרנית רכב יפנית קטנטנה שמוכרת בעולם בעיקר בזכות האופנועים שלה, לחברה גלובלית שמוכרת כ-1.6 מיליון כלי רכב בשנה בהודו ומעל 200 אלף באירופה. אולם, למרות הצמיחה והשינויים בתעשייה, החברה נשארה מעוז של שמרנות יפנית עיקשת, שנאמנה לערכיה המסורתיים.

סוזוקי נותרה אדישה לטרנד המיזוגים של יצרניות קטנות לתוך קבוצות ייצור רכב ענקיות, נצמדה באדיקות לנישות המצומצמות בהן היא פועלת, שמרה על אותם דגמים היסטוריים, הקפידה לפתח את המנועים "בתוך הבית" והתעלמה מטרנדים אופנתיים כמו מכוניות חשמליות.

אלא שבשנים האחרונות מתחילים גם קברניטי סוזוקי הקשישים להבין שהעולם והשוק משתנים במהירות. במרץ השנה הודיעה החברה שתשקיע מעל מיליארד דולר בפיתוח מכוניות חשמליות, והשבוע חברה לטויוטה לצורך פיתוח של כלי רכב מסחריים חשמליים קטנים להובלות עירוניות. במקביל, בימים אלה סוזוקי מעדכנת את דגמי הבנזין המסורתיים שלה, והדגם האחרון שעבר את הטרנספורמציה הוא ה-S CROSS, אחד מלהיטי המכירות של סוזוקי בישראל.

 

שפע של חלל

מבחינה חיצונית, הרכב עבר קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לקודמו. הממדים הכלליים לא השתנו, אך העיצוב העגלגל דמוי סטיישן המוגבהת, שאפיין את הדגם מאז הושק ב-2013, ננטש לטובת מראה של קרוס-אובר אמיתי, שמזכיר קצת דגמים של טויוטה.

החרטום נראה רבוע וקשוח יותר, הגריל הקדמי הארכאי עם "השיניים" הבולטות והמוכספות פינה את מקומו לרשת מושחרת ומודרנית, ונוספו פנסי הייטק מתוחכמים למראה. הכנפיים הקדמיות והאחוריות נראות רבועות וחסונות, פרופיל הצד די זקוף והדלת האחורית מעוטרת בשלל פנסים ומחזירי אור רוחביים על פי צו האופנה. ביחד עם חישוקים גדולים ונאים וקשתות גלגלים מודגשות, נדמה כי הרכב גדול ממדיו האמיתיים ומסווה היטב את העובדה שהוא מבוסס הנדסית על קודמו.

גם תא הנוסעים עבר עדכון והתאמה, אם כי יותר במתינות. לוח המחוונים האנלוגי שומר על המראה המסורתי של סוזוקי עם שני שעונים עגולים גדולים, כשביניהם צג דיגיטלי. זאת, בנוסף למסך מולטימדיה גדול שתומך במערכות הפעלה סלולאריות, אבל מתאפיין בגרפיקה די קטנה ושמרנית ובתגובה איטית יחסית ללחיצה.

כראוי לחברה שרבים ממנהליה הבכירים נושאים בכיסם תעודת "אזרח ותיק", הנדסת האנוש פשוטה, קלה להתמצאות וכוללת מתגים פיזיים לשליטה על כל המערכות החיוניות. פתחי האוורור מעוצבים גם בצורה שמרנית, יש שפע של חללי אחסון שימושיים בסביבת הנהג והראות טובה גם בלי סיוע של מצלמות היקפיות. ערכת הבטיחות האקטיבית מציעה את כל האלמנטים המקובלים וזה בהחלט שדרוג מבורך.

ה-S CROSS היוצא היה רכב מרווח, ונראה כי הדגם החדש מתעלה על כך. סף הכניסה לתא ממוקם בגובה שמתאים לבני כל הגילאים, המושבים הקדמיים מרווחים עם המון מרחב ראש גם לנוסעים גבוהים, ומאחור יכולים שני מבוגרים למתוח את רגליהם די בחופשיות. המושב האחורי ממוקם גבוה יחסית, ולכן מציע מרחב ראש סביר בלבד.
תא המטען מכיל נפח מכובד של 440 ליטר ומאורגן בצורה שימושית, אם כי הדלת האחורית כבדה מאוד ודורשת מאמץ פיזי לא מבוטל.

חומרי הדיפון נוטים ברובם לכיוון של פלסטיק נוקשה בגווני אפור ושחור. מדובר באלמנט קצת מאכזב ברכב, שמטפס כיום לרף מחיר שאפתני. מנגד, רמת הגימור היפנית המפורסמת נוכחת בכל מקום, והניסיון מלמד שתאי הנוסעים של סוזוקי לא מתפרקים גם אחרי מאות אלפי קילומטרים.

לא לנהגים ספורטיביים

בחרטום ממוקם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין בהספק שמסתייע במערכת היברידית "קלה" של 48V עם סוללה סמלית, שתפקידה המרכזי להפחית את הפליטה ולשפר את צריכת הדלק. אמנם, היא מתגברת את ההספק בתנאים מסוימים, אך ברוב המקרים היא פועלת ברקע, בצורה כמעט בלתי מורגשת. המנוע עצמו שקט יחסית ומייצר מומנט מכובד בסיבובי מנוע נמוכים.

לא תתקשו להאיץ בעליות תלולות או לצאת במרץ מהרמזור, וגם שיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצע ללא קושי רב. גם צריכת הדלק טובה ותוכלו להשיג 15 ק"מ לליטר ללא בעיה. עם זאת, התחושה המעודנת נפגמת קצת על ידי התכנות של תיבת ההילוכים האוטומטית שמשהה את העברת הכוח, ולעיתים מתאפיינת בהיסוס מסוים בהורדות ההילוכים. מצב הספורט מחדד את התגובה, אבל גם "מורח" את ההילוכים לסל"ד גבוה יותר מהנחוץ.

נוחות, לא חדות נהיגה

סוזוקי מכירה היטב את סדרי העדיפויות של לקוחות וגם הקרוס-אובר החדש מכויל בעיקר לטובת נוחות ופחות לטובת חדות נהיגה. ההיגוי קליל ולא מספק לנהג הרבה יותר מדי מידע בפניות הדוקות, אך ניכר שהמאבק בהגה שאפיין את הדגם היוצא - נוטרל. יש גם כמות לא מבוטלת של נטיית גוף על כבישים מתפתלים, אבל המתלים סופגים היטב בורות ומספקים נוחות נסיעה טובה בעיר ובשבילי עפר מחורצים. בשורה התחתונה, מדובר ברכב ידידותי עבור נהגים ללא שאיפות ספורטיבית.

טרם יצא לנו לפגוש בדגם בעל ההנעה הכפולה של הרכב. אך בהתחשב במוניטין העבירות והעמידות של רכבי הכביש-שטח של סוזוקי, ייתכן שה-S CROSS יפתיע לטובה ביכולת הנסיעה שלו מחוץ לאספלט. הרי הדגם בעל ההנעה הקדמית מילא ללא קושי את משימת הדילוג על מדרכות גבוהות.

ה-S CROSS החדש של סוזוקי בהחלט מהווה קפיצת מדרגה חשובה למותג, אך למרבה הצער הוא רשם קפיצת מדרגה לא מובטלת של כששת אלפים עד עשרת אלפים שקלים. מחיר הרכב נע כיום בין 141 ל-151 אלף שקל לדגם עם ההנעה הקדמית ועד 160 אלף שקל לדגם בעל ההנעה הכפולה.

הוא מאבד את התווית של "יפנית עממית ונגישה" שאפיינה תמיד את סוזוקי, ומתמודד כעת עם כמה דגמי "מיינסטרים" מבוססים ומהונדסים היטב מרחבי העולם. אולם, עם מוניטין חסין כדורים, סביר להניח שהקהל הנאמן שלו ילווה אותו מעלה בטיפוס.

חלק מהמתחרות

סקודה קאמיק 2022
144 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של קאמיק עם מנוע 1.5 ליטר טורבו. העיצוב עבר רענון, תא הנוסעים מצויד במערכות מולטימדיה ומרווח לאור בסיס גלגלים של 2.64 מ'. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים והרכב מאיץ מאפס ל־100 ב־8.2 שניות.

סקודה קאמיק 2022 / צילום: יח''צ

סיטרואן C4 טורבו בנזין
146 אלף שקל עולה גרסת הבנזין. העיצוב ספורטיבי, תא הנוסעים מרווח ומתקדם והשלדה נוחה ומכוילת היטב. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו־בנזין שמייצר 130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. יש גם גרסת דיזל וגרסה חשמלית.

סיטרואן C4 טורבו בנזין / צילום: יח''צ

מיצובישי ASX
140 עד 153 אלף שקל עולה ה־ASX. בסיס הגלגלים באורך 2.67 מ' מספק תא נוסעים מרווח, אך תא המטען מסתפק ב־387 ליטר. המנוע הוא 2 ליטר בנזין ללא טורבו, שמייצר 148 כ"ס ועביר את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה.

מיצובישי ASX / צילום: יח''צ

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"