מכשול בפני מינוי אילן בירן כיו"ר חברת החשמל: המועמד לא מוכן להתמנות לשנה אחת בלבד

שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר האוצר אביגדור ליברמן הסכימו בימים האחרונים על מינוי האלוף (במיל') אילן בירן לתפקיד יו"ר חברת החשמל, אך לפי הייעוץ המשפטי, ניתן למנות אותו - או כל מועמד אחר - לכהן בתפקיד לשנה אחת בלבד • לפי גורמים המעורים בנושא, בירן לא מעוניין להתמנות לתפקיד לפרק זמן כל כך קצר

אילן בירן / צילום: תמר מצפי
אילן בירן / צילום: תמר מצפי

ניסיונות חוזרים ונשנים למנות יו"ר לחברת החשמל בשנה האחרונה עלו בתוהו, וכעת מציבה תקופת הבחירות מכשול נוסף בפני המינוי הרגיש. חוות דעת מטעם היועצת המשפטית לממשלה מאפשרת מינוי זמני בלבד לתפקיד בתקופת ממשלת המעבר. הבעיה: המועמדים הרציניים רוצים מינוי קבוע.

בלי לחכות לשרה: חברת החשמל אישרה את מינויו של מאיר שפיגלר כמנכ"ל בפועל
הנהלת חברת החשמל הולכת ונעלמת: גם היועמ"שית הודיעה על התפטרות 

שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר האוצר אביגדור ליברמן הסכימו בימים האחרונים על מינוי האלוף (במיל') אילן בירן לתפקיד. בירן, 75, כיהן בעברו כיו"ר חברת רפאל, בז"ן ו-YES, ובתפקידו האחרון על מדים שימש כאלוף פיקוד המרכז. אלא שלפי הייעוץ המשפטי, ניתן למנות אותו - או כל מועמד אחר - לעמוד בראש חברת החשמל לשנה אחת בלבד. גורמים ממשלתיים אומרים שבירן לא מעוניין להתמנות לתפקיד לפרק זמן כל כך קצר.

סוגיית משך המינוי הועברה לבדיקת רשות החברות, שתבדוק האם וכיצד ניתן לגשר על הפערים ולאפשר מינוי לטווח ארוך. בירן הוא הניסיון הרביעי בשנה האחרונה למנות יו"ר לחברת החשמל. תחילה נפסלה מועמדותה של אמי פלמור על ידי ועדת גילאור, בהמשך מונה דב בהרב שהתפטר בטריקת דלת עוד בטרם נכנס לתפקיד, ולבסוף נפלה המועמדות של איציק בנבנישתי כשהתפרסמה נבחרת הדירקטורים החדשה שאינו נכלל בה. בירן נמנה עם חברי הנבחרת החדשה.

כפי שפורסם בגלובס, מוקדם יותר היום החליט דירקטוריון חברת החשמל למנות את מאיר שפיגלר לתפקיד המנכ"ל בפועל. בכך למעשה עקף הדירקטוריון את השרה אלהרר, כשבחר שלא להמתין להחלטתה באשר למינוי מאיר שפיגלר כמנכ"ל.

שפיגלר, המכהן כיום כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, נבחר בחודשים האחרונים לתפקיד על ידי ועדת האיתור של חברת החשמל. אלהרר בחנה אפשרויות משפטיות שיאפשרו לה שלא לחתום על המינוי ובינתיים סגרה את הדלת בפני שפיגלר. לאחר שנסגרה הדלת הכניס הדירקטוריון את שפיגלר דרך החלון, כמנהל בפועל ולא כמנהל קבוע. מינוי מנהל בפועל שלא מתוך החברה הוא הליך חריג ונדיר בשירות המדינה.