מחיר הכישלון במינוי יו"ר: רשות ניירות ערך קנסה את חברת החשמל במיליון שקל

בשבוע הבא תימלא שנה לעזיבתו של היו"ר הקודם של חברת החשמל, יפתח רון-טל • הוראות חוק החברות מחייבות מינוי יו"ר עד 60 יום מרגע עזיבת קודמו בתפקיד

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הכישלון המתמשך מזה שנה במינוי יו"ר לחברת החשמל עולה לחברה הממשלתית לא רק בהתרופפות המשמעת התאגידית אלא גם בעיצומים כספיים. רשות ניירות ערך הודיעה אתמול (ב') לחברת החשמל על כוונתה לקנוס אותה בסך של 1,125,000 שקל בשל הפרת חוק החברות - כך נודע לגלובס.

בשבוע הבא תימלא שנה לעזיבתו של היו"ר הקודם של חברת החשמל, יפתח רון-טל. הוראות חוק החברות מחייבות מינוי יו"ר עד 60 יום מרגע עזיבת קודמו בתפקיד. המשמעות היא "הפרה נמשכת, כהגדרתה בחוק החברות, שנמשכה 297 ימים לכל הפחות", כפי שנכתב בפניית יחידת העיצומים הכספיים של הרשות אל חברת החשמל.

למעשה, סכום הקנס אמור היה להיות גבוה כמעט פי שלושה ולעמוד על 2,970,000 שקל. לפי החוק, הפרה נמשכת אמורה להגדיל את הקנס ב-2% בכל יום. אלא שההפרה במקרה של חברת החשמל נמשכה זמן כה רב עד שהיא עברה את תקרת הקנס הקבועה בחוק (גובה הקנס הסופי לא יעלה על פי שלושה מסכום העיצום המקורי).

כך, הקנס של חברת החשמל נקבע על 1,500,000, אבל חברת החשמל קיבלה הנחה של 25% על גיליון הרשעות נקי בשלוש השנים האחרונות. לחברת החשמל יש כעת 30 יום להחליט האם לערער על הקנס.

חברת החשמל מנפיקה אג"ח בבורסה ועל כן מחויבת להוראות רשות ניירות ערך. עם זאת, היא חברה ממשלתית, ועל כן האחריות לדאוג למינוי יושב-ראש קבוע מוטלת קודם כל על שרת האנרגיה קארין אלהרר, שר האוצר אביגדור ליברמן ורשות החברות.

בימים אלה מבקשים השרים למנות לתפקיד יו"ר חברת החשמל את האלוף (במיל') אילן בירן, לשעבר יו"ר החברת רפאל ו-yes ומנכ"ל בזק. כפי שפורסם בגלובס, בשל תקופת הבחירות ניתן למנות יו"ר לשנה אחת בלבד ובירן לא מעוניין להתמנות לפרק זמן קצר שכזה.

בירן הוא הניסיון הרביעי בשנה האחרונה למנות יו"ר לחברת החשמל. תחילה נפסלה מועמדותה של אמי פלמור על ידי ועדת גילאור, בהמשך מונה דב בהרב שהתפטר בטריקת דלת עוד בטרם נכנס לתפקיד, ולבסוף נפלה המועמדות של איציק בנבנישתי כשהתפרסמה נבחרת הדירקטורים החדשה שאינו נכלל בה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל קיבלה את הפנייה ותגיב לרשות ניירות ערך, לאור העובדה שהנושא אינו בתחום אחריותה ושליטתה".