גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסתדרות מעלה הילוך: מתכננת הפגנות מול בתיהם של בכירים במשק

גל עליות המחירים במשק מוביל את ארגון העובדים לשורת צעדים, החל מחרם מוצרים של החברות–הבנות ועד מאות צוותים שיוצבו בכניסות לסופרים, ויקראו לאנשים לקנות חכם • האפקט של המהלך יגדל ככל שיצליחו לרתום את הוועדים, ודרכם להגיע אל 800 אלף חברי הארגון

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות

בחודשים האחרונים אנו עדים כמעט מדי שבוע להודעות של חברות מזון ומוצרי צריכה שונות על עליות מחירים שהן צפויות לבצע, מסיבות שונות - שרובן מתרכזות בכך שקיימת העלאת מחירים גלובלית כמעט בכל אחת מחוליות שרשרת הייצור.

גל עליות המחירים הוביל השבוע את יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לקרוא לחרם צרכנים על חברות הענק שסטוביץ', דיפלומט וקימברלי קלארק - המייבאות ומשווקות מותגים רבים שנמצאים כמעט בכל בית - שהודיעו על העלאות מחירים. "יש ניסיון ציני לנצל את הכאוס הפוליטי, וחברות הענק מנסות לעשוק את אזרחי המדינה ולהעלות מחירים", אמר בר-דוד בישיבה של הנהגת ההסתדרות. "אזרחי מדינת ישראל והעובדים לא שבויים של אף אחד. חברה שתתחזר על האזרחים, תצטרך להתמודד עם ההשלכות של המהלכים שלה על ידי חרם צרכנים".

בשלב הבא כינס יו"ר ההסתדרות ישיבת היערכות מיוחדת לקראת המשך המאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, שבה הוחלט על קיום עצרות מחאה בימים הקרובים מול בתיהם של מנהלים בכירים במשק, ופריסה של מאות פעילים במרכזי הקניות בכל רחבי הארץ שיחלקו חומרי הסברה.

לגלובס נודע כי בשישי (29.7) בבוקר ייערכו עצרות המחאה המדוברות, והחל מיום שני יישלחו מאות צוותים שיוצבו בכניסות לסופרים וקניונים, ויקראו לאנשים לקנות חכם, ולא מהחברות שהודיעו על העלאות מחירים.

בישיבה שהתקיימה ציין איל קרוליצקי, מנכ"ל "ביחד בשבילך", כי עשרות ממוצרי החברות דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק כבר הורדו מאתר המועדון. עוד נודע לגלובס כי בשבוע הבא חברי ההסתדרות יקבלו הצעות לקניית סלי מזון בהנחות של 40%-70%, וסלים נוספים של חזרה לבית הספר ומוצרים לתינוקות.

השבוע כבר נחשפו למעלה ממיליון נהגים לקמפיין של ההסתדרות דרך אפליקציית ווייז, כאשר על גבי המסך הופיעה הודעה מטעם ההסתדרות "מפסיקים להיות פראיירים - קונים חכם ונלחמים בעושק המחיה". לדברי בר-דוד, "המאבק שלנו נמצא רק בתחילתו, ואנחנו ערוכים ונחושים להמשיך בו, עד לשינוי במחירים והורדת עושק המחיה בישראל".

הפנייה לחברות המזון

בר-דוד פנה למנכ"לים ולמנכ"ליות של חברות המזון ורשתות השיווק הגדולות בישראל, ביניהן יוניליוור, אסם, החברה המרכזית למשקאות, פרוטרום, תנובה, ליימן שליסל, ויקטורי, עוף טוב, וחברות נוספות, בקריאה להתחייב להקפאה של עליית המחירים ולפעול להוזלת סל הצריכה. "כולי תקווה שהחברה שבראשותך תיכנס לרשימת החברות שקשובות ומתחשבות בציבור הצרכנים, ולא לרשימה המפוקפקת של חברות שישלמו את מחיר החזירות", כתב בר-דוד.

"הישראלים גמרו להיות פראיירים, וכעת כולם עוברים לקנות חכם כדי לעצור את עושק המחיה", הוסיף, וסיכם: "ההירתמות שלך למאבק ביוקר המחיה תכריע במידה רבה לא רק הביצועים העסקיים של החברה, אלא את מערכת האמון שלכם עם ציבור הצרכנים. אני מאמין שיש לך את הכוח להשפיע לטובה, אבל אני ערוך היטב גם לתרחיש השני. כל גוף עסקי שינסה לנצל את המצב כדי להכביד על כיסם של הצרכנים, ייאלץ להתמודד עם השלכות קשות, וישלם על כך מחיר גבוה".

בהסתדרות עצמה כבר החלו ביישום החרם. כבר לא קונים שם יותר עוגיות של דיפלומט או שסטוביץ לישיבות, ולא מציידים את השירותים בנייר טואלט של קימברלי-קלארק. ההנחיה להחרים את חברות הענק ולאתר ספקים חדשים יצאה אל כל המוסדות הכפופים להסתדרות, לרבות נעמ"ת ורשת בתי הספר עמ"ל.

האפקט של החרם צפוי לגדול ככל שבהסתדרות יצליחו לרתום את הוועדים השונים, ודרכם להגיע אל 800 אלף חברי ארגון העובדים. בימים הקרובים ועדי עובדים גדולים אמורים להוציא מכתב לספקים שלהם בדרישה שלא להזמין מוצרים של דיפלומט, שסטוביץ או קימברלי-קלארק לחבילות השי שיקבלו העובדים בחגי תשרי. מדובר בעשרות אלפי חבילות הנשלחות לעובדים.

בנוסף, במועדון ההטבות של חברי ההסתדרות נמכרו עד היום מוצרים של הספקים המוחרמים בהיקף של מיליוני שקלים רבים בשנה. ביניהם, בשמים שנמכרו בהנחה כמו גם מארזים של מוצרי מזון. עשרות מוצרים כאלו הוסרו מהאתר האינטרנטי של המועדון, וכעת מחפשים בהסתדרות ספקים חלופיים.

"מה עם עושק הדירות"

אופוזיציה מעניינת למהלך של בר-דוד מגיעה מכיוונו של יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי. בשיחות עם יושבי ראש הוועדים בהסתדרות הלאומית אומר שמחי כי "עושים פה הפרד ומשול, ומסיתים אותנו איש נגד אחיו.

"בר-דוד הוא קבלן הספינים של הממשלה. משסים אותנו באזרחים משלמי מסים ושומרים חוק, בזמן שמכניסים לנו יד לכיס באלפי שקלים בחודש. הממשלה רוצה שנדבר על מחירי הטונה, כדי שנשתוק כמו דגים על עושק הדלק והדירות. הקריאה לחרם צרכנים היא זריעת חול בעיני הציבור".

עוד הוסיף שמחי כי "בהיעדר פתרונות מיידיים של הממשלה בהקלה במסים העקיפים, קרי מחירי הארנונה לבתים הפרטיים והעסקים, הסרת חסמים רגולטורים, פתיחת השוק לתחרות, הקלה במעונות היום ועוד - יוקר המחיה ימשיך להוות נטל שהציבור כבר לא יכול לשאת".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הגיעה העת שמר שמחי יבין מהו תפקידו של ארגון עובדים, ומהי סולידריות חברתית ופעילות למען הציבור. יוקר המחיה היא בעיה חברתית ואקוטית של כולנו. כפי שכבר אמר יו"ר ההסתדרות בעבר, במאבק הזה אף גורם אינו חסין, ואם ממשלת ישראל לא תפעל -היא תמצא את ההסתדרות במאבק מולה".

ההסתדרות צריכה להסתכל קודם כל פנימה

יוקר המחיה בישראל כל כך גבוה, שכל יוזמה להעלאת מודעות צרכנית תתקבל בברכה, גם אם הנושא לא באמת נמצא תחת אחריות ההסתדרות. השאלה היותר חשובה היא מה עושה ארגון העובדים כדי להוזיל את החשבונות המנופחים שמשלמים הישראלים בתחומים שבהם יש להסתדרות השפעה ישירה.

הדוגמה הבולטת ביותר היא מעורבות ההסתדרות במשבר הנמלים בחודשים האחרונים. תורים ארוכים של עשרות אניות מטען שהמתינו להיכנס אל נמלי ישראל גרמו להתייקרות בעלויות המשלוח של כמעט כל מוצר או חומר גלם המיובא לארץ.

שרת התחבורה מרב מיכאלי החליטה לפתוח שלושה רציפים בנמלים הפרטיים החדשים, כדי להקל על העומסים. אלא שוועדי הנמלים נמנים באופן מסורתי על הוועדים דומיננטיים שמאוגדים בהסתדרות. כך, בר-דוד נעמד על הרגליים האחוריות, נאבק ועיכב את ההחלטה להשמיש את הרציפים החדשים שכבר היו מוכנים לקלוט מטען.

נקודה נוספת היא שההסתדרות קיימת כדי לדאוג לתנאי העובדים, אבל במקביל היא גם מתפרנסת מהם, וגובה מחבריה כמעט אחוז משכרם החודשי. לאורך השנים מדובר בסכום שמגיע לעשרות אלפי שקלים לעובד. מבקריו של בר-דוד טוענים שאם חשוב לו להגן על העובדים מפני האינפלציה המזנקת, הוא יכול להתחיל אצלו בארגון עם הקפאת הגבייה, או לפחות גביית דמי חבר רק מרף מסוים של שכר, כדי לסייע לעובדים המוחלשים.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2.6%, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.3% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית