התוכנית הכלכלית של הדמוקרטים דחפה את מדד ת"א קלינטק לזינוק של 4%

המפלגה הדמוקרטית הגישה הצעת חוק להשקעת 370 מיליארד דולר בביטחון אנרגטי ותוכניות בתחום שינוי האקלים • מניות האנרגיה המתחדשת הפועלות בארה"ב עלו בשיעורים חדים, בהן נוסטרומו, אנרג'יקס, נופר אנרג'י ודוראל

מתקנים סולאריים של אנרג'יקס / צילום: מצגת החברה
מתקנים סולאריים של אנרג'יקס / צילום: מצגת החברה

החוק לצמצום האינפלציה שהמפלגה הדמוקרטית מקדמת בגבעת הקפיטול צפוי להיטיב עם החברות המקומיות בתחום האנרגיה הירוקה, והקפיץ את המניות של חלקן בבורסה התל אביבית היום (א'). חלק לא מבוטל מהחברות בתחומי האנרגיה הסולאריות פועל כיום גם בארה"ב, ובתום המסחר דחפו מניות האנרגיה הירוקה את מדד ת"א קלינטק  לעלייה חדה של 4.1%, גבוהה משמעותית מעליה של 1.2% במדד ת"א 35 .

את העליות במדד ת"א קלינטק הובילה מניית נוסטרומו , העוסקת באגירת אנרגיה, שזינקה ב-11.8% לשווי שוק של 88.5 מיליון שקל. עוד בלטו מניות נופר אנרג'י , דוראל אנרגיה  ואנרג'יקס , שלוש מחברות הענק בבורסה הפועלות בתחום האנרגיה המתחדשת. המניות עלו ב-9.8%, 7.8% ו-5.7% בהתאמה. גם מניות האנרגיה המסורתיות עלו היום בשיעורים נאים, מושפעות ככל הנראה מדוחות כספיים חיוביים שפרסמו המתחרות מעבר לים. מדד ת"א נפט וגז  סיכם את היום בעלייה של 3.6%.

בסוף השבוע התפרסמו פרטים על התוכנית הכלכלית המפתיעה של הדמוקרטים, לאחר שהושגה פריצת דרך בהשלמת החקיקה שלה בגבעת הקפיטול. התוכנית התעכבה במשך מעל לשנה בדיונים והתנגדויות בתוך המפלגה הדמוקרטית. אולם כעת, הלחצים הפוליטים גוברים לקראת בחירות האמצע שייערכו בנובמבר הקרוב.

ההתקדמות האחרונה הגיעה לאחר הגעה להסכמות בין מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנטור צ'ק שומר עם הסנטור הדמוקרט, ג'ו מנצ'ין ממדינת מערב וירג'יניה. האחרון נחשב לקול המתנגד במפלגה הדמוקרטית להעברת תוכנית הסבסוד. ברביעי בלילה (שעון ישראל) הודיעו שומאכר ומנצ'ין בהודעה משותפת על התוכנית ש"תשקיע 300 מיליארדי דולרים בצמצום הגירעון ו-369.75 מיליארדי דולרים בביטחון אנרגטי ותוכניות בתחום שינוי האקלים, במהלך העשור הקרוב". לפי הודעת השניים הסכומים יגיעו מסגירת פרצות במשטר המיסוי האמריקני עבור עשירים ותאגידים.