גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

20 שנה כמעט שלא הכריזו בישראל על מונופול חדש, עכשיו הצרכנים ישלמו את המחיר

פסק הדין התקדימי בעניין קוקה קולה קובע כי תאגידי ענק ומונופולים חשופים לתביעות ייצוגיות במקרה שגבו מחיר מופרז ● אלא שגם הפתח הזה יקשה מאוד על תביעות, בין היתר מאחר שרשות התחרות נמנעת מלהכניס חברות חדשות לרשימת המנופולים וטוענת כי משאביה מוגבלים

עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

המאבק ביוקר המחיה בישראל העלה הילוך. התוכנית "הצינור" ברשת 13 מובילה מחאה נגד יבואנית הענק דיפלומט, שכבר הובילה לאיום בתביעה מצידה של היבואנית, וההסתדרות הצטרפה למאבק והכריזה כי תילחם בהעלאות המחירים של הרשתות. חבריה הפגינו מול ביתו של מנכ"ל דיפלומט נועם וימן בדרישה למנוע העלאות מחירים.

המקרה של בזק: מונופול עם רווחיות מופרזת בחסות הרגולטור

ברקע המאבק התקבל לאחרונה פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון, הקובע כי צרכנים יכולים לתבוע תאגידי ענק המהווים מונופולים בתביעות ייצוגיות בשל גביית מחיר מופרז ולא הוגן. זו הפעם הראשונה שבית המשפט העליון מכריע בסוגיית המחיר המופרז ודן בשאלה איך קובעים מתי ייחשב המחיר למופרז.

עשרות תביעות ייצוגיות המתינו להכרעה שניתנה בשיהוי רב. במסגרת ההליך נדונה הטענה כי החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה) מנצלת לרעה את מעמדה כבעלת מונופול בשוק משקאות הקולה וגובה מחיר מופרז על בקבוק של ליטר וחצי. התביעה תימשך בבית המשפט המחוזי בנוגע לגילוי נתונים מצידה של קוקה-קולה.

מפעל קוקה קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר

"מדובר בכלי נוסף בארגז הכלים שנועדו להתמודדות עם כשלים תחרותיים בשוק מונופוליסטי. תמחור מופרז פוגע ברווחת הצרכנים ותורם ליוקר המחיה בישראל", קבעה השופטת ענת ברון שכתבה את פסק הדין.

מכשול ראשון: המונופולים הלא מוכרזים

אחד המכשולים המקדמיים העומד בפני צרכנים המעוניינים לתבוע הוא הכרזתו של התאגיד כמונופול בשוק מסוים. החוק קובע כי מונופול הוא מי שמחזיק בנתח שוק של מוצר או שירות מסוים של יותר מ-50% או מחזיק ב"כוח שוק משמעותי" - הגדרה אמורפית שנכנסה לתוקף בשנת 2019.

החוק קובע את ההגדרה המהותית, אך מי שנותן את החותמת הרשמית הוא הממונה על רשות התחרות, שמכריזה על חברות כמונופולין לאחר בדיקה כלכלית מקיפה. כלומר - תאגיד עשוי להיות מונופול גם ללא הכרזה. גם לעמדת רשות התחרות.

כיום מוכרזים כמונופולים בישראל 61 תאגידים. מרביתם הוכרזו בשנות ה-80 וה-90. בעשור האחרון הוכרזו רק שלוש חברות: נמל אשדוד, דלק קידוחים והחברה לשירותי איכות סביבה.

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

לצד זאת, ישנן חברות המהוות מונופול, או קיימת הערכה שהן מונופול ולא הוכרזו: דיפלומט, אחת היבואניות הגדולות של מוצרי מזון ותמרוקים בישראל, המייבאת שורת מוצרים, בהם ג’ילט, פרינגלס, אריאל ופמפרס; נספרסו; גוגל; ויסוצקי, אותה בוחנת רשות התחרות; וחברת המשלוחים וולט, שהרשות בודקת ניצול לרעה של מעמדה כמונופול.

כאשר חברה לא נכללת ברשימת המונופולים, יש אפשרות לתבוע אותה בתביעה ייצוגית, אך הנטל מוטל על התובע להוכיח שהיא מונופול לפי החוק. הדרך להוכיח היא בחוות-דעת כלכלית מורכבת הנסמכת על הערכות ועשויה להגיע לסכום של מעל 100 אלף שקל, כך שלא משתלם לתובע ייצוגי להגיש תביעות כאלה. מעבר לעלות הכלכלית, בית המשפט נדרש להכריע אם התאגיד הוא מונופול, ולבחון מיהו השוק הרלוונטי ולאילו מוצרים יש להשוות.

ישנם מעטים שכן מתמודדים בבית המשפט בתביעות נגד מונופולים שלא הוכרזו. כך במקרה של תביעה ייצוגית שהוגשה נגד נספרסו ישראל ונסטלה בעלת השליטה בה, על סכום של 267 מיליון שקל. לפי הבקשה, נספרסו ניצלה את כוחה בשוק קפסולות הקפה הישראלי כדי לגבות מחיר מופרז. נספרסו שולטת בשוק הקפסולות ומחזיקה על-פי ההערכות כ-80% השוק הישראלי. התביעה עוכבה בשל התיק של קוקה-קולה וצפויה להימשך.

בשנת 2000 הכריז הממונה על שסטוביץ כבעלת מונופול בשוק, לאחר שהחזיקה מלמעלה ממחצית אספקת סכיני הגילוח. שסטוביץ הפסיקה את פעילותה בתחום, והכרזתה כמונופול בוטלה ב-2007. דיפלומט הפכה ליבואנית הבלעדית, אך רשות התחרות בחרה שלא להכריז עליה כמונופול.

עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה ב"לובי 99" - לובי ציבורי המקדם אינטרסים של הציבור ופועל נגד יוקר המחיה, אמרה לגלובס כי "החל מ-2019 אנו פונים לרשות התחרות בבקשות חוזרות ונשנות להכריז על שסטוביץ ודיפלומט כמונופולים במוצרים בהם יש להם נתחי שוק גבוהים, כמו במוצרי ג’ילט. לא רק שהרשות אינה פועלת בנחישות למניעת הפגיעה בתחרות שנגרמת מהיותם יבואנים בלעדיים במוצרים רבים, אלא שהיא גם מקשה על אכיפה אזרחית נגדם".

כלים מוגבלים לרגולטור נגד מחירים מופרזים

למרות שישנם תאגידים העונים להגדרה של מונופול, רשות התחרות לא מכריזה עליהם בשל המשאבים הרבים הנדרשים לכך. הרשות מעדיפה להפנות את המשאבים לפעולות אכיפה ולא לפעולות הצהרתיות - חלק מהן פעולות המטילות עיצומים כספיים.

רשות התחרות ממעטת לפעול כאשר מדובר בעילת מחיר מופרז. זאת לאור עמדתה כי מדובר למעשה בפיקוח על מחירים והתערבות בשוק החופשי. לעמדתה - כפי שבאה לידי ביטוי בעמדת היועמ"ש והתקבלה על-ידי בית המשפט העליון - מדובר בעילה חריגה שיש להשתמש בה בזהירות ובריסון.

בהתאם לגישה זו, בנובמבר 2021 הודיעה הרשות בפעם הראשונה כי היא שוקלת להטיל קנס בגובה של 8 מיליון שקל על חברת MBI פארמה ומנהליה בגין קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן לתרופה מצילת חיים "לידיאנט" למחלה נדירה חשוכת מרפא, כולל קנס לשני נושאי משרה. למרות שהתרופה נכנסה לסל התרופות, מחיר התרופה נותר גבוה - כ-32 אלף שקל לחפיסה המספיקה לחודש ימים. מדובר במחיר גבוה במאות אחוזים לעומת התרופה הקודמת ששווקה בישראל - ללא כל שינוי מהותי בעלויות הייצור.

הרשות אוכפת עילות אחרות ופועלת להורדת חסמים לרגולטורים של משרדי הממשלה. אחת הדוגמאות היא התנגדות לשלושה מיזוגים בתחום המזון - בתחום הטופו (משק ויילר בידי חברת שטראוס) בתחום היין לקידוש (יקבי ארזה בידי יקבי כרמל) ובתחום הגבינות: מחלבות גד וכפר תבור משכו את הבקשה לאור ההתנגדות. בדיקת הרשות העלתה כי מיזוג בין החברות עשוי להביא לעליות מחירים חדות.

אחת מפעולות האכיפה בשנים האחרונות היו נגד בזק בשל פרקטיקות שהן נקטה ופגעו בקצב פריסת הסיבים של המתחרות. הרשות הטילה קנס בגובה של 30 מיליון שקל בגין ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי בתחום תשתיות תקשורת.

בשבוע שעבר נקנסה יבואנית כלי העבודה מקיטה - חברת ארגנטולס חויבה לשלם 5.5 מיליון שקל בגין קביעת מחיר מינימום לקמעונאיות, לצד הטלת עיצומים על שלושה נושאי משרה בגובה של מאות אלפי שקלים. הרשות מנהלת בימים אלה חקירה חריגה נגד הקמעונאיות הגדולות במשק שופרסל, שטראוס וחברות נוספות בחשד לתיאום מחירים בעקבות התבטאויות פומביות של בכירים בחברות על התייקרויות צפויות. 

לדברי עו"ד שחר בן מאיר המייצג בתביעות ייצוגיות בעילת מחיר מופרז, "רשות התחרות לא יוזמת שום הליכים נגד מונופולים. היא גם נמנעת כבר שנים מהכרזות על מונופולים. איני מצפה שהיא תתרום, אני כן מצפה שהיא פשוט לא תפריע ולא תהיה בצד של המונופולים".

עו"ד בן מאיר מבקר את עמדה של רשות התחרות בתיק קוקה-קולה, התופסת את הצד של המונופולים, ומבקר את המומחים אותם בחרה לצטט המייצגים מונופולים, כולל מתן חוות-דעת לקוקה-קולה. 

הדרך לייצוגית: רף ההוכחה נותר גבוה

למרות הכרעת בית המשפט העליון כי ניתן לתבוע בעילת מחיר מופרז, הדרך לקבלת התביעות היא מורכבת, ורף ההוכחה של מחיר מופרז נותר גבוה. בכך פסק הדין לא מהווה בשורה לצרכנים ולמאבק ביוקר המחיה.

השופטים קבעו כי הבחינה של סוגיית המחיר נעשה בדרך דו-שלבית. ראשית, על התובע להוכיח כי מחיר המוצר הוא מופרז - המבחן העיקרי מתמקד בפער בין מחיר המוצר לעלות הייצור שלו.

בשלב השני יעבור הנטל למונופול, שיצטרך להוכיח כי מופרזות המחיר היא הוגנת. כלומר, די לתובע שיוכיח את המופרזות, ואז הנטל עובר למונופול.

פסק הדין הנוכחי לא נותן כל בהירות קונקרטית בשאלה של מבחן העלויות. נקבע כי רק במקרים החריגים יתערבו, עמדה התואמת את עמדת רשות התחרות והיועמ"ש. כמה אחוזי רווח יהיו מופרזים? אין לדעת. כל מקרה ייבחן לגופו. 

עו"ד צחי יגור, שותף ומנהל מחלקת תחרות במשרד פרל כהן, אומר כי "מי שמצפה שהוא יחולל מפנה אדיר בלוחמה ביוקר המחיה, צפוי להתבדות. המשוכה של הוכחת 'מופרזות' המחיר היא עדיין גבוהה, וגם אם יוכח שהמחיר מופרז - למונופול שמורה הזכות להוכיח כי חרף זאת, בנסיבות העניין, המחיר הוא עדיין 'הוגן'". 

מרלוג מודיעין של תנובה / צילום: יח''צ תנובה

התיק היחיד שהתקבל בישראל הוא בנוגע למחיר הקוטג’. שם נקבע בסוף 2020 כי תנובה החזיקה בכ-70% משוק הקוטג’, והעובדה שהצרכנים הסכימו לשלם עבור המוצר עד למחאה החברתית, "מלמדת על כוחה ועוצם ידה של תנובה בשוק זה". תנובה חויבה בסכום של כ-20 מיליון שקל והגישה ערעור, שעוכב עד להחלטה בתיק קוקה-קולה.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים