"חיכינו שהשוויים ירדו כדי להשקיע": קרן אין ונצר גייסה 70 מיליון ד'

אייל רוזנר ואיתן נאור, שמבצעים השקעות בסטארט-אפים עבור סומיטומו היפנית, גייסו כ-70 מיליון דולר לקרן ההשקעות השנייה של IN Venture, בת 150 מיליון דולר, מתוך כוונה לנצל את הרעב העולמי להשקעות בתחום האקלים וההייטק שלאחר משבר הסחורות והמלחמה באירופה

איתן נאור ואייל רוזנר, קרן IN Venture / צילום: InVenture
איתן נאור ואייל רוזנר, קרן IN Venture / צילום: InVenture

"חברות גייסו לפי שווי מטורף, הבועה היתה בשיאה, וכולם רשמו רווחים על הנייר, אבל עכשיו כשהכול יורד למטה - יש כאן הזדמנות לבנות חברות כמו שצריך ולהשקיע בערכים נורמליים" - כך אומר איתן נאור, שותף מנהל בקרן אין ונצ'ר (IN Venture), לרגל סיום הסגירה הראשונית לקרן החדשה שהוא מגייס עם אייל רוזנר. "כמעט ולא עשינו השקעות בשנה האחרונה בשל כך. עכשיו, כשהשוק חוזר לנורמליות, הערכים חוזרים לאיזון. התמחור הופך הגיוני, השוק חוזר לנורמליות, וגם היזמים חוזרים לשפיות".

נאור ורוזנר ביצעו לאחרונה "סגירה ראשונה", כלומר קבלת התחייבות להשקעה לחלק מהקרן שהיא מגייסת, מעל ל-70 מיליון דולר לקרן השנייה שלה. היעד עומד על 150 מיליון דולר, והשניים בטוחים כי למרות התקופה הקשה בענף ההייטק, הם צפויים לעמוד בו. "יש הבנה בקרב המשקיעים שטכנולוגיה מזיזה את העולם, ושמה שהיה חסר פה בתקופה האחרונה אלה שוויים נורמליים לעסקאות. עכשיו יש כאן הזדמנות לבנות חברות כמו שצריך", אומר נאור.

לאין ונצ'ר יש התחייבות מסומיטומו, ענקית התעשייה היפנית שעמדה גם מאחורי הקרן הראשונה בת 100 מיליון הדולר. את שארית הסכום שישלים אותם ל-150 מיליון דולר הם מקווים לגייס מגופים פיננסיים ביפן ובדרום-מזרח אסיה ומגופים מוסדיים בישראל.

השניים טוענים כי לקרן הראשונה יש תשואות נאות משבע החברות בהן השקיעה: חברת המחשוב הקוואנטי קלאסיק שהגיעה לשווי של 135 מיליון דולר במאי האחרון, על-פי PitchBook; חברת אנרגיית המימן H2Pro שהגיעה לשווי של 245 מיליון דולר; וחברות נוספות כמו אוטופיה ואנאגוג.

האקזיט הראשון והיחיד של אין ונצ'ר עד כה אירע ככל הנראה בזמן הנכון: חברת הסייבר למטבעות קריפטו GK8 של היזמים ליאור למש ושחר שמאי נמכרה לצלזיוס בסוף 2021 בתמורה ל- 115 מיליון דולר במזומן.

כקרן שיש לה רגל בהשקעות הייטק, ועוד רגל בעולם האקלים והפודטק, טוענים נאור ורוזנר כי הם מציגים בפני המשקיעים תמהיל שמדבר אל רוח התקופה. "המלחמה באוקראינה שמייצרת משבר אנרגיה ומשבר מזון מחד, ומשבר ההתחממות הגלובלית מאידך, מייצרים הבנה שטכנולוגיה היא המוצא האחרון של האנושות כדי לפתור את הבעיות האלה", אומר נאור. "כולם יודעים שישראל מצטיינת בסייבר, אבל יזמים מחפשים לעשות שינוי במקומות שבהם יש אימפקט. תחום ניהול הפחמן, למשל, הוא שילוב מוצלח של טכנולוגיה וסביבה, שגם יש לו דרישת שוק אמיתית מהאיחוד האירופי".

הקרן בתצורתה המקסימלית, 150 מיליון, תתקשה אומנם לייצר השקעות ענק בחברות בתחומי האקלים והמזון, שדורשים הון רב בתחילת הדרך, אך באין ונצ'ר מבטיחים לגייס את סומיטומו ושותפים פיננסיים נוספים לגיוסים שיידרשו הון גדול במיוחד.