גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרווחי הזיקוק נתנו, עסקאות הגידור לקחו: מדוע ירדו רווחי בזן דווקא בתקופת שיא לעסקיה

חברת הזיקוק הציגה ירידה של 12% ברווח הרבעוני ל-61 מיליון דולר, בשל הפסדי שיערוך של 345 מיליון דולר מעסקאות גידור ● עם זאת, היא צופה שיפור בשורה התחתונה ברבעון השלישי: "במרווחים הקיימים ההכנסות יציגו צמיחה חזקה, והשפעת השיערוכים תהיה נמוכה יותר"

מלאכי אלפר, מנכ''ל בזן / צילום: שגיא מורן
מלאכי אלפר, מנכ''ל בזן / צילום: שגיא מורן

קבוצת בזן  (בתי זיקוק לנפט) מסכמת את הרבעון השני של 2022 עם זינוק חד בהכנסות, אולם גם עם ירידה ברווח הנקי, כפי שכבר הזהירה בחודש שעבר. ירידה זו נבעה בעיקרה מהפסדי שיערוך שרשמה החברה בגין עסקאות עתידיות להגנה על מרווחי הזיקוק.

בזן סיימה את הרבעון השני עם רווח נקי של 61 מיליון דולר, המשקף ירידה של 12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מרווחי הזיקוק הגבוהים שנרשמו בעולם בחודשים האחרונים הובילו את החברה להציג זינוק של 96% בהכנסות ל-3.06 מיליארד דולר, אולם כאמור גם להפסדי שיערוך גבוהים עסקאות עתידיות שערכה החברה אשתקד, להגנה על מרווחי הזיקוק.

בחודש מארס השנה החלו מרווחי הזיקוק בעולם לזנק במהירות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. בעקבות זינוק זה, רשמה בזן הפסדי שיערוך מעסקאות עתידיות של 345 מיליון דולר ברבעון השני ושל 505 מיליון דולר בכל המחצית הראשונה של השנה, מתוכם סכום של 199 מיליון דולר בגין עסקאות שמומשו.

היתרה בסך של 306 מיליון דולר נרשמה בגין עסקאות שטרם מומשו, ואף עשויה להוביל לרווחי שיערוך מסוימים ברבעון השלישי, לאור התמתנות מסוימת במרווחי הזיקוק מאז תחילת יולי. זאת, במקביל להכנסות הגבוהות שצפויות להירשם גם ברבעון השלישי, לאור רמת מרווחי הזיקוק, אותה הגדירו באחרונה בבזן כחסרת תקדים עבורם.

מרווחי הזיקוק מסמלים את הפערים בין מחיר הנפט שרוכשת חברות הזיקוק למחירי התזקיקים (בנזין, סולר ועוד) שהן מוכרות. אשתקד קיבעה בזן את מרווחי הזיקוק שלה ל-2022, בשיעור של כ-40% מהיקף הזיקוק השנתי, ברמה ממוצעת של כ-8 דולר לחבית.

בפועל, זינק מרווח הזיקוק המנוטרל של בזן לרמה ממוצעת של 13.3 דולר לחבית במחצית הראשונה כולה ולרמה ממוצעת של 16.8 דולר לחבית ברבעון השני של השנה. זאת, בהשוואה למרווח ממוצע של 4.5 דולר לחבית שנרשם ברבעון השני אשתקד.

עם זאת, ברמה התפעולית נרשמו כאמור תוצאות חזקות, הודות לקפיצה החדה במחירי המכירה. כך, שבנטרול השפעות עסקאות הגידור ומחירי המלאים הציגה בזן ברבעון השני EBITDA (רווח ללא הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) מנוטרל של 272 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 121% לעומת הרבעון המקביל.

 


"רוח גבית לתוצאות הרבעון השלישי" 

משה קפלינסקי, יו"ר בזן, הגדיר התוצאות כ"מרשימות מאוד" והדגיש כי "לצד משבר האנרגיה והמחסור העולמי בתזקיקים, אנו ממשיכים לקדם את יישום התוכנית האסטרטגית שלנו, המבוססת על טרנספורמציה שקולה, ארוכת טווח ומדודה של תחום האנרגיה". מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן, הוסיף כי פעילות מגזר הזיקוק של החברה תרמה 239 מיליון דולר ל-EBITDA המנוטרל ברבעון השני.

משה קפלינסקי / צילום: שגיא מורן

לדברי הנהלת בזן, "מרווח הזיקוק המנוטרל ברבעון השני עמד על 16.8 דולר לחבית, והוא הושפע, בין היתר, מהטיפול התקופתי במתקני בזן ובפרט במתקן הFCC (שמשפיע על ייצור הבנזין). אלמלא כל אלה, היה מרווח הזיקוק גבוה בכ-0.5 דולר ומסתכם לכדי 17.3 דולר לחבית". עוד ציינו בחברה כי מתקני הזיקוק עבדו בניצולת גבוהה של 98% ברבעון, "עקב התאמת התפוקה לעלייה בביקוש לתזקיקים ולעלייה במרווחי הזיקוק".

על פי הנהלת בזן, מגזר הפולימרים (חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה) תרם ברבעון השני סכום של 25 מיליון ל-EBITDA, והושפע אף הוא מהטיפול התקופתי בכלל מתקניו, כאשר אלמלא הטיפול התקופתי ה-EBITDA היה מסתכם בכ-39 מיליון דולר.

בסיכום המחצית הראשונה של 2022 הציגה בזן עלייה של 87% ל-5.32 מיליארד דולר בהכנסות, צמיחה של 90% ב-EBITDA המנוטרל ל-375 מיליון דולר, וכן ירידה של 66% ברווח הנקי ל-42 מיליון דולר. כל זאת כמובן בהשפעת מרווחי הזיקוק החריגים ועסקאות הגידור שבוצעו אשתקד.

בהנהלת בזן הוסיפו היום, כי "מרווחי הזיקוק במגזר הדלקים ממשיכים לתת רוח גבית גם לתוצאות הרבעון השלישי, כאשר סמוך למועד פרסום הדוח מרווח האזרי בלומברג הממוצע עמד על כ-16 דולר לחבית. תחת ההנחה שלא יחול שינוי במרווחי הזיקוק ביחס לרמתם סמוך למועד פרסום הדוח ועד תום שנת 2022, צפויה החברה להציג EBITDA מנוטרל שנתי במגזר הזיקוק של כ-700 מיליון דולר".

"הפרמיות מתחילות לרדת, השוק מגיע לרציונליזציה"

לדברי המנכ"ל מלאכי אלפר, "השוק נמצא כיום בטווח של התנרמלות ויש ריאליזציה של המצב. אנחנו רואים את זה בהתנהלות של מחירי הנפט וגם במבנה השוק שמתחיל לחזור לנתונים שראינו בעבר. עדיין הנפט הפיזי משמעותית יותר יקר מהחוזים בפער של 6-7 דולר, אבל הפרמיות מתחילות לרדת, השוק מגיע לאיזושהי רציונליזציה, וזה נראה בסדר".

ואני מניח שבמרווחים הללו ההכנסות יציגו צמיחה חדה גם ברבעון השלישי והשפעת השיערוכים תהיה נמוכה יותר.
"אני חושב שמיצינו את השפעת השיערוכים, ולפחות על פי הרבעון השלישי נראה שאנחנו באמת שם. כרגע זה נשמע לגמרי סביר והגיוני. רמת הרווחיות תישאר ונקבל הכנסה מהשיערוכים ככל שסביבת המרווחים תישאר.

"במרווחי הזיקוק אננו רואים חזרה להתנהגות נורמטיבית עם השפעה של עונתיות. מצד אחד רואים את המחזור שעדיין קיים, במיוחד בתזקיקים כמו סולר ומזוט לספנות, ששומרים על מרווחים גדולים.

"שוק הבנזין יותר תנודתי ואנחנו רואים את ההשפעות של המיתון והאינפלציה, במיוחד בארה"ב. לכן אנחנו רואים ירידה במרווחי הבנזין לרמת מרווחים שאנו רגילים לראות בתקופה הזאת.

"אם יהיה עוד שיבוש בשוק, אז ההערכות הן שהן ילכו דווקא כלפי מעלה, כלומר שאם ייכנס פתאום איזה הוריקן אז נראה קפיצה של המרווחים חזרה למעלה. מה שממתן את זה הם האינפלציה והמיתון שגם לא ראינו הרבה מאוד שנים בעוצמות כאלו".

איך זה משפיע על הצריכה?
"בישראל הצריכה היא קשיחה. לגבי הצריכה בעולם, זה מאוד תלוי בסוג התזקיק. אנחנו כרגע רואים התמתנות בצריכה של הבנזין, אבל דרישה מטורפת לסולר. המרווחים של הסולר עדיין גבוהים ויש מחסור משמעותי של תזקיקים במיוחד אירופה.

"תזקיקים מתוצרת רוסיה ירדו במידה רבה ומה שקיים הולך מזרחה. אבל בסה"כ, בגלל קושי במוצא, אז חלק מבתי הזיקוק הרוסיים נסגרו, כך שהמחסור בסולר, במיוחד לתקופת החורף, הוא מורגש, כאשר מדינות אירופה מנסות לבנות מלאים כדי לעבור את התקופה הזאת.

"ככה שאם קודם לכן ראינו את כל מרווחי התזקיקים עולים, הרי שבהמשך נראה בעיקר את הסולר והמזוט עולים, ואת הבנזין ברמות הנורמליות שלו. אחת מהשפעות המיתון שאנחנו רואים אותן, היא בעיקר בתחום הביקוש לפולימרים, שכאן יש ירידה מסוימת למרות שהשוק הזה ככל הוא שוק שצומח".


מפעלים פטרוכימיים מבקשת שליטה 

בזן נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הניבה תשואה מתואמת של 47% מתחילת 2022 ושל 88% ב-12 החודשים האחרונים. החברה נמצאת כיום בשליטת החברה לישראל  ומפעלים פטרוכימיים .

מוקדם יותר השנה חתמה החברה לישראל על הסכם למכירת מניות השליטה שברשותה לידי קבוצת חג'ג' , ובתגובה הפעילה פטרוכימיים זכות סירוב לרכישת המניות. כעת פועלת פטרוכימיים לקבלת היתר שליטה בלעדי בבזן מידי המדינה, ובמקביל גם למציאת גורם מממן שיאפשר לה להוציא את העסקה אל הפועל עד המועד האחרון, שנקבע ל-16 בספטמבר.

עוד כתבות

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

"מקווה להגיע בשנה הבאה": האמירות, התחזיות והמחליף. כך נראתה האסיפה השנתית של משקיע העל

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר ה'תאוויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון