גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייס, שותפה של בנט ומייסד ICQ הקימו חברת פתרונות וידאו מצליחה, ואז הגיעה הנפילה

קלטורה, חברת הווידאו המבטיחה שהונפקה בנאסד"ק רק ביולי שעבר, נחשבה לסיפור הצלחה בקורונה ● אלא שהאקזיט הגדול השתבש, עשרות עובדים פוטרו, והמניה איבדה 80% מערכה ● "קלטורה לא תישאר עצמאית לאורך זמן, בהתחשב בנתוני הצמיחה הנוכחיים", מעריכים אנליסטים

הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי
הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי

ממבט על צוות המייסדים של קלטורה הישראלית - רון יקותיאל, מיכל צור, שי דוד וערן איתם, ניתן היה להניח כמעט בוודאות כי החברה תהיה הצלחה פנומנלית. טייס מסוקים מחיל האוויר, יזמת סדרתית שמכרה יחד עם נפתלי בנט סטארט־אפ במאות מיליונים, דוקטור למערכות מידע מאוניברסיטאות היוקרה קורנל וייל, ואחד ממייסדי ICQ - האקזיט הישראלי הגדול הראשון.

למרות הצוות איכותי שכזה, ביום שלישי פרסמה קלטורה את ביצועיה לרבעון השני ובו חשפה צמיחה חד־ספרתית, העמקה של ההפסדים ושריפה מוגברת של מזומנים. במסגרת תהליך של ארגון מחדש, הודיעה החברה שתפטר 80 עובדים, מתוכם 30 בישראל. סך-הכול העסיקה כ־760 עובדים בסוף 2021, מתוכם 450 בישראל. לאחר פרסום הדוחות, המניה ירדה ב־10.5% (אבל מאז עלתה ב-8.4%, נכון לשעת סגירת הגליון). כעת, היא נסחרת בשווי של 329 מיליון דולר, או 2.5 דולר למניה בלבד. אז מה הן הסיבות לקריסה?

מאבק הכוכבים להפסדים

לקלטורה סממנים של סיפור הצלחה - חברת טכנולוגיית הווידאו הישראלית משרתת ענקיות כמו AT&T, דלויט, אורקל, בוש ורויטרס. היא עברה לא מזמן למשרדים במגדל היוקרתי אמות אטריום ברמת גן, והייתה אחת החברות האחרונות שהצליחו להנפיק לפני סגירת שערי הבורסה ב־2021. ואם לא די בכך, בקמפיינים שלה מככב דיוויד דוכובני, ששיחק את דמותו של הסוכן המסתורי בסדרה "אקס פיילס".

אלא שספק אם המוטיבציה לצאת להנפקה בכל מחיר ולשדר הצלחה ערב קריסת השוק הייתה מעשה שסייע לחברה בטווח הארוך. ספק גם אם בחברה לא מתחרטים על היציאה לבורסה בעיתוי גרוע, אשר בדיעבד חשף אותה להשתלטות עוינת ולהצעת רכישה מעליבה מצדה של מתחרה זעירה בשם פנופטו. המתחרה, המגובה בקרן ההשקעות K5, הציעה ביולי לרכוש את קלטורה עבור שלושה דולרים למניה, שהם 383 מיליון דולר, פרמיה של 27% ביחס למחיר היום ההצעה.

"הצוות איכותי, אבל כזה שפשוט נמצא בתחום הלא נכון", אמר עובד לשעבר בקלטורה. "תחום הווידאו ספג מכות בשנים האחרונות ולמעשה מעטות הן החברות שממש הצליחו בו. בכל תחום אחר הם היו פורחים".

מנכ"ל החברה רון יקותיאל, טייס בחיל האוויר שהקים בעברו חברת ניווט לפני שייסד את קלטורה לפני 16 שנה, מנהל ביד רמה את החברה עד היום. שיחה עם עובדים לשעבר מגלה "מנכ"ל כריזמטי שמשדר חזון". גם נשיאת החברה מיכל צור מעורבת בניהול היומיומי, אך היא עוסקת בעיקר בשותפויות אסטרטגיות.

ערן איתם - ממייסדי ICQ שנמכרה ל־AOL ב־400 מיליון דולר - ושי דוד, עזבו את החברה כבר לכדי להקים חברות סטארט־אפ חדשות. לפני שנתיים הביא יקותיאל את מנכ"ל פנורמה לשעבר עינב עזריה על מנת לנהל את הצד המסחרי בחברה, ולו תפקיד דומיננטי בפעילות השיווק והמכירות שלה עד היום.

החלום ושברו

"מה שקרה לחברה בקורונה ולאחריה זו טרגדיה", אמר עובד לשעבר. "אבל צריך להבין שמי שמכיר אותה היטב ורבים מאלה שעבדו בה עדיין מחזיקים בה מניות או שהם קונים עוד מניות. אנחנו מכירים את הפוטנציאל שלה, ולא מאמינים שהיא אכן שווה את השווי בו היא נסחרת. אין מצב שחברה שמכניסה 150 מיליון דולר בשנה נסחרת במכפיל של 1.5 על ההכנסות".

אותה טרגדיה קשורה במיקוד של החברה בתחום הכנסים הווירטואליים. קלטורה פיתחה נגן וידאו לארגונים - מעין רשת וידאו מאובטחת המאפשרת לחברות ענק להקים פורטל וידאו פנימי - כמו למשל סרטוני הדרכה והסברה לעובדים או תלמידים, או קליפים המשמשים אנשי מכירות להדגמת מוצרים. בהמשך פיתחה מערכת הזרמת VOD למפעילות תקשורת. הקורונה היוותה עבורה הזדמנות פז, וכחברה המסייעת לארגונים לשדר תכנים, היא פנתה לשוק הצפוף של אירועים שיווקיים המועברים אונליין.

עם פרוץ הקורונה חתמה החברה על הסכמים רבים שהעלו את קצב הצמיחה שלה לקראת יציאה להנפקה ומעט לאחריה. אלא שכפי שקרה עם רוב החברות שרכבו על גל הקורונה ושירתו את מי שנשאר בבית, ההתאוששות מהמגפה הביאה עמה ירידה חדה בצמיחה ועלייה בהפסדים.

הקורונה אמנם הביאה לצמיחת שוק הווידאו לארגונים, אך הכניסה גם הרבה מתחרות, כמו Hopin המתמחה בכנסים וירטואליים או Vidyard שפונה לאנשי מכירות. בנוסף, בגלל בחירתה לשרת ארגוני ענק ולטפל במגוון ורטיקליים עסקיים, קלטורה התנהלה בכבדות עם שפע של אנשי מכירות ותמיכה, בעוד שמתחרות זריזות ממנה הציעו שירות עצמי אונליין בעלות נמוכה יותר.

גם זום, שהפכה בין לילה לשחקנית ענק בתחום, סחפה עמה את השוק הארגוני, וקלטורה התקשתה להתבדל. "זום ייצרה סוס מהיר יותר, אנחנו מנסים ליצור חללית", אמר לגלובס רון יקותיאל כמעט שנה לפני ההנפקה בנאסד"ק שאירעה בקיץ שעבר, אך מאז חוות שתי החברות ירידה משמעותית בצמיחה. מניית זום ירדה במעל 70% בשנה האחרונה וקצב צמיחת ההכנסות שלה ירד ממעל 300% בימי הקורונה ל־12% בלבד ברבעון שעבר.

"תאלץ להתמזג"

עובדים לשעבר איתם שוחחנו מעידים על תרבות ארגונית בריאה ועל לויאליות לארגון, לפחות בישראל, למרות תחושה שהחברה מעסיקה יותר מדי עובדים. "כולם הרגישו שיש צורך לצמצם ושהחברה מנופחת, למרות שלא היו עזיבות משמעותיות", סיפר עובד לשעבר בקלטורה.

בשנה האחרונה עזבו את החברה בסך-הכuל 35 עובדים (בישראל ובעולם). קדנציה ממוצעת קלטורה עומדת על שנתיים, לעומת 1.2 שנים בסימילרווב, 1.3 בלמונייד ו- 1.8 שנים בריסקיפייד. אבל סימני ההאטה ניכרים גם בצמיחת החברה במונחי כוח-אדם. על פי הרשת החברתית לינקדאין, הצמיחה במספר העובדים בחברה הואטה ב־3% אחרי צמיחה מהירה של קרוב ל־50% במשך השנתיים האחרונות.

לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט באופנהיימר, העובדה שקלטורה מוכרת מוצר מורכב לארגוני ענק מייצרת לה עלויות רבות שמביאות להפסדים, למרות הבסיס הטכנולוגי הנרחב והערך המוסף ללקוחות. "קלטורה היא חברת נישה לא גדולה שמייצרת פחות מ־200 מיליון דולר בשנה", אמר וסצ'ונוק לגלובס. "ככזו היא לא תוכל להמשיך ליישם את החזון מרחיק הלכת שלה, להישאר עצמאית לאורך זמן וככל הנראה תתמזג, בהתחשב בנתוני הצמיחה הנוכחיים ובצורך לקצץ בהוצאותיה.

"גם אם החברה לא תקבל את הצעת הרכישה הנוכחית מצד פנופטו, מנהליה כנראה יודעים שעדיף להם להמשיך ולנהל את האופרציה מתוך צמרת של חברה גדולה ואפקטיבית יותר, החלטה דומה לזו שקיבלו מנכ"לים ישראלים רבים בשבועות האחרונים".

קלטורה

תחום עיסוק: נגן וידאו מאובטח ומערכת לניהול ספריות של סרטוני למידה, סרטונים שיווקיים וכנסים וירטואליים.

היסטוריה: הוקמה ב־2006 ברמת גן וניו יורק ומאז גייסה כ-350 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ובנקים זרים.

נתונים: בסוף 2021 העסיקה החברה כ־760 עובדים. עוד בטרם הפיטורים, עזבו אותה 35 עובדים בחודשים האחרונים, ומספר המשרות הדרושים בלינקדאין ירד בכ־30%.

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"