גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקצב הגבוה במערב: הצמיחה בישראל זינקה ב-6.8% ברבעון השני

לעומת הרבעון השני של השנה שעברה, מדובר בקצב צמיחה של 7.4% ● ברקע: עדכון אומדני המדידה של הלמ"ס של נתוני החשבונאות הלאומיים ● הצריכה הפרטית לנפש עלתה ברבעון השני של השנה ב-8% בחישוב שנתי לעומת הרבעון הראשון של השנה ● יחד עם מדד יולי שהפתיע לרעה, גברו הסיכויים להעלאת ריבית אגרסיבית מצד בנק ישראל בשבוע הבא

בלמ''ס תולים את נתוני הצמיחה החזקים בחזרה לשגרה ברבעון השני / צילום: שלומי יוסף
בלמ''ס תולים את נתוני הצמיחה החזקים בחזרה לשגרה ברבעון השני / צילום: שלומי יוסף

המשק הישראלי רשם צמיחה פנומנלית של 6.8% ברבעון השני של 2022 לעומת הרבעון הראשון של השנה - כך עולה מנתוני החשבונאות הלאומיים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני הצמיחה החזקים באים בניגוד לתחזיות בשוק שצפו דווקא האטה, ובהמשך להתכווצות התוצר ברבעון הראשון של השנה - נתון שעודכן מטה מהתכווצות של 1.9% להתכווצות חדה יותר של 2.7%. 

מדד יולי טרף את הקלפים: לבנק ישראל אין הרבה ברירות מלבד העלאת ריבית אגרסיבית | פרשנות
תחזיות קודרות וסימנים מדאיגים מהעולם: האם הכלכלה הישראלית בדרך למיתון 

בלמ"ס תולים את נתוני הצמיחה החזקים בחזרה לשגרה ברבעון השני, כך שענפי האירוח, ההסעדה ושירותי ההובלה האווירית, כמו גם שירותי התיירות הנכנסת - הם אלה שתרמו בצורה משמעותית לעליית התוצר ברבעון השני.

בהשוואה לרבעון השני של 2021, המשק הישראלי צמח ב-7.4% - קצב הצמיחה הגבוה ביותר מבין מדינות המערב, לפי נתוני ה-OECD, מעל פורטוגל (6.9%), ספרד (6.3%), קנדה (4.8%), ארה"ב (1.6%) וגרמניה (1.5%). 

גברו הסיכויים להעלאת ריבית חדה מהצפוי 

אם מחברים את נתוני האינפלציה המפתיעים לרעה לחודש יולי שפורסמו אתמול (ב') והצביעו על חריגה של האינפלציה מתחום היעד ב-2.2% ושיקפו קצב אינפלציה שנתי של 5.2% - הרי שגברו הסיכויים להעלאת ריבית חדה מהצפוי מצד בנק ישראל בשבוע הבא. אם הערכות היו להעלאה של 0.5% - כעת לא מן הנמנע כי בנק ישראל ינקוט בהעלאה חדה יותר של 0.75%.

מנגד, העלאת ריבית תחזק עוד יותר את השקל, שרשם ייסוף מהיר של כ-8% מאז ההודעה האחרונה, כך שהדילמה של בנק ישראל קשה עוד יותר כעת.

בהסתכלות על נתוני הצמיחה החזקים, צריך לקחת בחשבון את עדכון נתוני החשבונאות הלאומיים שערכה הלמ"ס. הלמ"ס עדכנה את "רישום השקעות משרד הביטחון", אשר הוסיף לתוצר הגולמי. מה שנרשם קודם כ"צריכה ציבורית", יירשם כעת כ"השקעה". המשמעות היא שעל השקעות קיים פחת, שיצטרך להתווסף חשבונאית להוצאות הממשלה.

התוצר עלה בעקבות השינוי, אם כי לא בכל הסדרות, כך שבלמ"ס מסבירים כי לולא העדכונים, נתוני הצמיחה ברבעון השני היו דומים לאלה שאחרי העדכון. עם זאת, בלמ"ס טוענים בשיחה עם גלובס כי לא ניתן לפרק את ההשפעות של השינויים שנערכו בשל נתוני סודיות של משרד הביטחון. בלמ"ס שיפרו בנוסף את המודל לאמידת ההוצאה לשירותי דירות בבעלות, כאשר המודל החדש הביא לירידה ברמת הצריכה הפרטית של כ-1.1% בשנה.

 מודי שפריר , אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, אמר כי " הצמיחה החזקה ברבעון השני בשילוב עם העלייה החדה באינפלציה, ושוק העבודה 'ההדוק' מגבירים את הסיכויים כי בנק ישראל יעלה את הריבית בפגישה הקרובה אף ב-0.75%, חרף הייסוף החד בשער השקל. בצד הגורמים התומכים, מאידך, בהעלאה מתונה יותר (של 0.5%) נציין (כאמור) את הייסוף החד בשקל, את הציפייה להאטה ניכרת בסביבת האינפלציה (במיוחד אינפלציית ההיצע) לקראת שנת 2023, את הירידה החדה שנרשמה לאחרונה במדדי אמון הצרכנים והאינדיקטורים הראשוניים המצביעים על האטת הצמיחה ברבעון השלישי".

הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-8% 

בחזרה לנתוני הרבעון השני: התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-4.5% בחישוב שנתי. במחצית הראשונה של השנה עלה התוצר המקומי הגולמי ב-4.8% בחישוב שנתי לעומת המחצית הקודמת, לאחר עלייה של 12.5 במחצית השנייה של 2021 ועלייה של 6.2% במחצית הראשונה של 2021.

הצריכה הפרטית לנפש עלתה ברבעון השני של השנה ב-8% בחישוב שנתי לעומת הרבעון הראשון של השנה.

השינויים בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השני של 2022 משקפים עלייה של 4.3% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת).

ההוצאה למוצרים בני-קיימא למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השני של 2022 ב-0.9% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה עלתה ב-3.9%.

ההוצאה למוצרים בני-קיימא לנפש עלתה ב-18.7% בחישוב שנתי, וההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב- 28.0% בחישוב שנתי (6.4% בחישוב רבעוני).

ההוצאה לצריכה ציבורית עלתה ב-5% ברבעון השני בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה האזרחית עלתה ב-6.8% בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה ביטחונית ירדה ב-20.1% בחישוב שנתי (5.5% בחישוב רבעוני) ברבעון השני של 2022.

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) עלתה ברבעון השני ב-7.7% בחישוב שנתי. העלייה בהשקעה בנכסים קבועים משקפת עלייה של 48.6% בחישוב שנתי בהשקעה בכלי תחבורה יבשתיים (10.4% בחישוב רבעוני).

ההשקעה במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ICT - ציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת) עלתה ב-6.4% בחישוב שנתי, וההשקעות בענפי ה-ICT עלו ב-7.2% בחישוב שנתי.

ההשקעה במוצרי קניין רוחני ירדה ב-7.9% בחישוב שנתי. ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-11.8% בחשוב שנתי, וההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות עלתה ב-26.5% בחישוב שנתי (6.0% בחישוב רבעוני). 

יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-13.9%

יצוא הסחורות והשירותים (למעט יהלומים וחברות הזנק) עלה ברבעון השני של 2022 ב-13.9% בחישוב שנתי.

יצוא השירותים עלה ב-14.1% בחישוב שנתי, כאשר יצוא השירותים האחרים שאינו כולל תיירות וחברות הזנק עלה ב-4.8% בחישוב שנתי, ויצוא שירותי התיירות עלה בצורה משמעותית, אך עדיין נמוך מרמת ייצוא שירותי התיירות בשנת 2019.

סך יצוא הסחורות מענפי התעשייה למעט יהלומים עלה ברבעון השני של שנת 2022 ב-7.1% בחישוב שנתי. בנוסף, חלו ירידות ביצוא היהלומים וביצוא חברות ההזנק, כך שסך כל יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-10.3% בחישוב שנתי ברבעון השני של שנת 2022.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס