המלחמה באוקראינה עדיין לא מחלחלת לתוצאות אלביט, אך לטענתה "משפיעה על הביקושים בשוק"

לצד קיפאון בהכנסות וירידה בשיעור דו-ספרתי ברווח, באלביט מרוצים מגידול של 3% בצבר ההזמנות, שהסתכם ב-14.1 מיליארד דולרים • המנכ"ל מכליס: "יש גידול ניכר בביקוש, במיוחד בתחומי המערכות המודיעיניות וסגירת מעגל מקצה לקצה - מה שמאוד רלוונטי לתחום מטוסים ללא טייס, חימושים מדויקים ומערכות ימיות"

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

המלחמה העזה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר השנה, היטיבה עם סקטור התעשיות הביטחוניות. כך, הצפי לעלייה בהיקף המכירות שלח את מניית אלביט מערכות  שבשליטת מיקי פדרמן לזנק ביותר מ-50% מתחילת השנה ועד לשיא שרשמה בשבוע שעבר. 

אלה החברות הביטחוניות המכניסות בעולם. היכן הישראליות ברשימה? 
מעצמה צבאית: רצף חוזים בהיקף מצטבר של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר לאלביט

עם זאת, תוצאות חברת הטכנולוגיות הביטחוניות לרבעון השני של השנה מלמדות כי לפי שעה ההכנסות לא צמחו ביחס לרבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשמה בהן ירידה בשיעור דו-ספרתי, מה שהוביל לירידה יומית במניית החברה אלביט ואת מנהליה להסביר כי בתחום הביטחוני מדובר בתהליכים ארוכים, שמתבטאים בינתיים בצבר ההזמנות הצומח.

הכנסות אלביט מערכות ברבעון השני של השנה הסתכמו ב-1.3 מיליארד דולר, סכום דומה לזה שנרשם ברבעון המקביל. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-115 מיליון דולר, ירידה מתונה יחסית של פחות מ-2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה הסתכם ב-81.2 מיליון דולר, ירידה של 20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. השחיקה ברווח הנקי נבעה בעיקר מעלייה בהוצאות הפחת. 

למרות הקיפאון בהכנסות ברבעון השני, במחצית הראשונה של השנה רשמה אלביט עלייה נאה בהיקפי ההכנסות שלה והן הסתכמו ב-2.66 מיליארד דולר, צמיחה של 9.7% ביחס לתקופה המקבילה. הרווח התפעולי עם זאת ירד ב-13.5% ל-173.7 מיליון דולר, בשל עלייה בסעיפים השונים של ההוצאות התפעוליות, בדגש על הוצאות השיווק, המכירה וההנהלה. בשורה התחתונה הסתכם הרווח הנקי ב-133.9 מיליון דולר, ירידה של 23% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

בחברה מפנים כאמור לצבר ההזמנות שנמצא במגמה של צמיחה. במהלך יולי דיווחה החברה על חוזים חדים בהיקף של 773 מיליון דולר, כאשר עוד קודם הסתכם הצבר בתום המחצית על סך של 14.1 מיליארד דולר, צמיחה חיובית של 3% בתוך רבעון, וצמיחה בשיעור של 4% ביחס לתום המחצית הראשונה אשתקד. 

 
  

"המלחמה מייצרת גידול ניכר בביקוש"

"אנחנו רואים את המשך תהליך הטרנספורמציה בחברה. אלביט מערכות ממשיכה להוביל את ההתעצמות (של הלקוחות, ח"ש) בהיקף רחב, וזה בא לידי ביטוי בצמיחה בצבר", אומר נשיא ומנכ"ל החברה בצלאל (בוצי) מכליס בשיחה עם גלובס. "הייתה לנו עסקה גדולה בהיקף של 660 מיליון דולר לאחרונה, שבה נספק מערכת מודיעין משולבות באירופה. זו דוגמה לפרויקטים גדולים שלא היו נפוצים אצלנו בעבר".

לדברי מכליס, "יש מעט חברות עם פורטפוליו כל-כך רחב כמו של אלביט. יש לנו גם את הפריסה הבינלאומית ואנחנו גם חווים ביקושים גדולים, שנובעים מהמתיחות באוקראינה וברוסיה. וגם בגלל המתיחות באזור שלנו. להסכמי אברהם גם יש השפעה -  יש חברה באמירויות שקיבלנו ממנה הזמנה גדולה למערכות להגנה על מטוסים - וכך גם להמשך האיום הסיני. כל אלה מייצרים גידול בתקציבי הביטחון".

איך משפיעה המלחמה באוקראינה על העולם הביטחוני?
"קודם כל היא משפיעה על הביקושים בשוק. המלחמה ייצרה איומים (טווחים של מערכות נשק) גדולים באירופה שלא היו בעבר. בנוסף היא גם ייצרה בהרבה מדינות רצון להפוך ליותר עצמאיות ולבנות לעצמן תעשייה ביטחונית.

"למשל באנגליה, במשך הרבה שנים, השקיעו בתעשייה הביטחונית הרבה פחות ממה שהשקיעו בעבר. עכשיו אנחנו רואים שם שינוי כיוון דרמטי - מכרנו לאחרונה מערכות לוחמה אלקטרונית לצי הבריטי. יש גידול ניכר בביקוש, במיוחד בתחומי המערכות המודיעיניות וסגירת מעגל מקצה לקצה, מה שמאוד רלוונטי לתחום המטוסים ללא טייס, החימושים המדויקים והמערכות ימיות".

ועדיין כאמור, ברבעון שחלף ההכנסות לא גדלו. מכליס מציין בהקשר זה כי התהליכים המדוברים לוקחים זמן בענף הביטחוני: "הצבר ממשיך לגדול משמעותית. המעבר של הפרויקטים מכניסתם לצבר, עד להפיכתם להזמנות ובסוף למכירות לוקח זמן. אלה פרויקטים שמתפרשים על פני שנים, ולוקח זמן עד שזה מתורגם לרווח. אם מסתכלים על המחצית הראשונה של השנה, רשמנו עלייה של 10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד".

מכליס הוסיף כי "אנחנו ממשיכים להשקיע במחקר ופיתוח. שיעור ההשקעה שלנו הוא 7.4%, סכום כמעט כפול ממה שמקובל בשוק הזה. בסופו של דבר ההשקעות במו"פ הן מאוד משמעותיות לצמיחת החברה".

הירידה היומית במחיר מניית אלביט, שהגיעה בשעות הצהריים לכ-4%, משקפת לאלביט שווי שוק של כ-32 מיליארד שקל. מתחילת השנה זינקה המניה ב-36%, כשעיקר הזינוק נרשם בחודשים פברואר-מארס עם תחילת המלחמה במזרח אירופה.