חברי כנסת | בלעדי

אין רוב להעלאת שכר חברי הכנסת. בכחול לבן מציעים: לדחות את הדיון למושב הבא

לגלובס נודע כי אין רוב שיתמוך באישור העלאת שכר חברי הכנסת, וכי בכחול לבן ויש עתיד מעוניינים לדחות את המהלך לכנסת הבאה בשל התנגדות גם בקרב המפלגות • גורם בכיר בוועדת אלבשן תוקף: "נדמה שחברי הכנסת המתנגדים לא קראו כלל את הצעות הרפורמה של הוועדה ואפילו לא את הכותרות שלהן"

כנסת ישראל / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
כנסת ישראל / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר סיעת כחול לבן, איתן גינזבורג, שלח הבוקר (ג') מכתב ליו"ר ועדת הכנסת, ניר אורבך, בדרישה לדחות את הדיון ואישור העלאת שכר חברי הכנסת לכנסת ה-25. בקשתו של גינזבורג מצטרפת להודעת סיעת העבודה על כך שבכוונתם להתנגד להמלצות הוועדה בדיון שייערך ב-6.9, כך שכרגע אין רוב שיתמוך בהמלצות הוועדה לקביעת שכר חברי הכנסת על העלאת שכר חברי הכנסת והגבלת הוצאות הקשר עם הבוחר כפי שנחשפו בגלובס.

"חשוב לי להביא בפנייך כי אין זה ראוי בעת הזו לדון בהמלצות הועדה הציבורית, דווקא לאור חשיבותן הרבה והצורך להתייחס אליהן במקצועיות ובכובד ראש. בימים אלו הכנסת עומדת להתחלף, ואל לנו לעסוק ביחס לתנאי חברי הכנסות הבאות ברגע האחרון ובסד זמנים קצר", כתב גינזבורג לאורבך .

"אבהיר כי לטעמי, ודאי בעת משבר יוקר המחיה, לא ראוי לערוך שינויים בשכר חברי הכנסת, לא כל שכן בהעלאתו, ללא קשר לתקופת הבחירות - אין זו הדוגמה אשר אנו רוצים לשמש כנבחרי ציבור. גם את ההחלטות על השימוש בתקציב השנתי של חברי הכנסת בתקופת הבחירות, יש לקבוע לא במהלך תקופת הבחירות עצמה, אלא בכנסת אשר תזכה באמון הציבור, תוך דיון מעמיק ואחראי".

גם ביש עתיד פועלים מאחורי הקלעים לדחות את ההצבעה לכנסת הבאה.

"נראה כי המתנגדים לא קראו בכלל את הצעות הרפורמה של ועדת אלבשן"

הודעתו של גינזבורג לאורבך מצטרפת להודעת מפלגת העבודה לפיה חברי המפלגה מסתייגים מהעלאת שכרם נוכח בעיית יוקר המחיה. "בתקופה בה הציבור הישראלי מתמודד עם יוקר מחיה שמקשה על חיי היום-יום לא ייתכן כי שכר נבחרי הציבור יעלה. מוטב שבתקופה כזו כנסת ישראל תתגייס להעלאת שכר המינימום ולמאמץ משותף להורדת יוקר המחיה. על כן, סיעת העבודה תצביע נגד העלאת שכר חברי וחברות הכנסת", נמסר בהודעת המפלגה.

גם באופוזיציה הסתייגו מההמלצות החדשות. גורם בכיר אמר לגלובס כי לא מדובר בהעלאת שכר. "זו הורדת שכר כי נצטרך לממן עכשיו דברים שקודם מומנו מהקשר לבוחר. כל הדבר הזה נועד לחסוך עבודה לחשבות ולבסוף סתם ייראה כאילו קיבלנו העלאה ועדיף להישאר במצב הקיים".

בוועדת אלבשן לא אהבו את הסתייגות חברי הכנסת מהמלצותיהם ומתחו ביקורת על חברי הכנסת. מקור בכיר בוועדה אמר לגלובס כי "נדמה שחברי הכנסת המתנגדים לא קראו כלל את הצעות הרפורמה של הוועדה ואפילו לא את הכותרות שלהן. ההצעות באות דווקא כדי להקטין את ההוצאה הציבורית והן מגבילות את אפשרויות הוצאת הכספים ללא פיקוח - שזה המצב הנוכחי - כדי למנוע ניצול לרעה ע"י חברי הכנסת, למשל בתשלום למקורביהם. לכנות זאת הטבה לחברי הכנסת זה לקרוא ליום לילה וללילה יום. שכר חברי הכנסת לא באמת עולה אלא משתנה דווקא לטובת הגברת הפיקוח על הכסף הציבורי ווידוא שהוא אכן ישמש למטרות שלטובתן הקצה הציבור את הכספים האלה".

על פי המלצות הוועדה בראשה עומד פרופ' יובל אלבשן כפי שנחשפו בגלובס, התקבלה החלטה שמטרתה לאזן ולהסדיר מחד את ההוצאות דרך תקציב הקשר עם הבוחר לבין העלאת שכר חברי הכנסת ב-910 שקל נטו בחודש מאידך (10,920 שקל לשנה) החל מהכנסת ה-25.

אחד הסעיפים שיובאו להצבעת חברי הוועדה הוא: "המרת הוצאות תקשורת ואירוח מהתקציב השנתי להחזר הוצאות בשכר - החל מהכנסת ה25". על פי הנהוג כיום בהחלטת שכר חברי הכנסת, עומד תקציב הקשר עם הבוחר על 97,686 שקל לשנה לכל חבר כנסת, ו55,567 שקל לשנה לשרים וסגני שרים. בשל הסרבול הכרוך בהגשת החשבוניות, הבדיקה שלהן ו"הפרשנויות לעניין ההוצאות האפשריות", קבעו חברי הוועדה להפחית הוצאות על כיבוד, תקשורת וקידום באינטרנט מתקציב הקשר עם הבוחר ולהעביר באופן חלקי את ההפחתה לשכר חברי הכנסת השוטף.