גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמזון טוענת שרשות הסחר הפדרלית מטרידה את ג'ף בזוס בחקירת שירות הפריים

באמזון מאשימים את רשות הסחר הפדרלית בהטלת דרישות מוגזמות ובלתי סבירות במסגרת החקירה על התנהלות ענקית המסחר המקוון

ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

אמזון מאשימה את רשות הסחר הפדרלית (FTC) בהטלת דרישות מוגזמות ולא סבירות על המייסד ג'ף בזוס ועל מנהלים בכירים בחברה, בעת שהסוכנות חוקרת את תוכנית המנויים אמזון פריים.

בעתירה שהוגשה לרשות מוקדם יותר ודבר הגשתה פורסם לאחרונה לציבור, טוענת אמזון כי דרישות הרשות מהחברה היו "נרחבות מדי ומעיקות", וכי הטקטיקות שנוהגת מועצת הסחר אינן הוגנות.

במיוחד ביקשה אמזון שרשות הסחר תבטל זימונים שנשלחו לבזוס ולמנכ"ל אמזון אנדי ג'סי, וטענה כי ברשות לא זיהו סיבה בגללה העדות שלהם חיונית.

דוברת של רשות הסחר סירבה להגיב. 

"דפוסים אפלים" 

הרשות פתחה בחקירה נגד אמזון, ולא היה ברור באופן מיידי איך תגיב לבקשת החברה, אבל במסמך בין 49 העמודים ניתן לגלות מעט על נהגי החקירה של רשות הסחר הפדרלית, לפחות כפי שאלה משתקפים בעיני אמזון.

העתירה כוללת תובנות נוספות לגבי ההתמקדות של הרשות הפדרלית במה שהיא מכנה "דפוסים אפלים" - טקטיקות בעיצוב הפלטפורמה שנועדו לגרום למשתמשים לחתום על שירותים לא נחוצים או לא רצויים, או כדי למנוע מהם לבטל רכישות.

דפוסים אפלים היו חשש מיוחד ליושבת־הראש של רשות הסחר הפדרלית, לינה קאן, ובשנה שעברה הרשות הפיקה הודעה על מדיניות אכיפה חדשה שהזהירה חברות להימנע מדפוסים אלה.

הזימון המקורי של רשות הסחר הפדרלית לאמזון קבע כי החקירה בנושא אמזון פריים מתמקדת בשאלה אם החברה נהגה באופן לא הוגן או במרמה בכך שרשמה אנשים באופן אוטומטי לשירות, או לחלופין כשלה בלספק להם מנגנון פשוט להפסיק את התשלומים, כך נכתב בעתירה של אמזון.

בתגובה של אמזון, שדווחה לראשונה על־ידי האתר "ביזנס אינסיידר", נטען כי תהליך ההרשמה והביטול בשירות הם ברורים ופשוטים.

אומנם ויכוחים משפטיים לגבי היקף החקירות של הממשלה אינם דבר נדיר. ובכל זאת, העתירה של אמזון עלולה לספק תחמושת נוספת למבקרים של קאן, שהפכה למטרה בקרב קבוצות כמו לשכת המסחר האמריקאית הטוענים כי היא חורגת מסמכותה.

"ברשות הסחר הפדרלית מוכיחים שוב ושוב שבהנהגת קאן, המועצה לא פועלת בתום־לב, אינה פועלת במסגרת החוק, ומתכוונים לפגוע בתעשיית הטכנולוגיה", אמר קארל סאבו, סגן נשיא ויועץ כללי ב־NetChoice, קבוצה בתמיכת התעשייה המעדיפה מדיניות מוכוונת שווקים לאינטרנט. 

בקשות מוגזמות

בין היתר טוענת אמזון במסמכים שהגישה כי אנשי רשות הסחר נמצאים תחת לחץ מההנהגה לסיים את החקירה בהמשך השנה, ובגלל זה הגישו בקשות מוגזמות ובלתי סבירות לקבלת מידע.

מועצת הסחר כבר חוקרת את נהלי השיווק והביטול הנוגעים למנויי פריים באמזון מאז 2021, כך אומרים באמזון, שאמרה גם כי החקירה זלגה לתוכניות אחרות שהרישום אליהן נעשה דרך מנויים.

התוכניות כוללות את Audible, Amazon Music, Kindle Unlimited ו־Subscripe & Save, כך כתוב בעתירה שהגישה אמזון.

אמזון אומרת כי היא הפיקה כ־37 אלף עמודי מסמכים בתגובה לדרישות הראשוניות של הרשות. בחברה אומרים כי אנשי רשות הסחר נטשו את החקירה באופן בלתי צפוי לתקופה של כמה חודשים.

ואז באפריל, החברה הודיעה כי קיבלה הודעה שרשות הסחר העמידה עורך דין חדש בראש החקירה, ואנשי הסוכנות היו תחת "לחץ אדיר" לסיים אותה - ופועלים תחת הוראות להמליץ המלצות במסגרת החקירה לפני הסתיו.

באותה עת, אנשי הרשות הגדילו את הדרישות שלהם במסגרת החקירה והטילו על אמזון תאריך יעד קרוב לציית להן. ברשות הסחר ביקשו גם עדויות של כמעט 20 עובדים באמזון כיום ובעבר על־ידי שליחת בקשות בכתב לבתיהם, כך נכתב בעתירה. 

אכיפה אגרסיבית 

בהנהגת קאן, רשות הסחר הפדרלית נוקטת עמדה יותר אגרסיבית בנושא האכיפה. בעבר ביקשה אמזון ללא הצלחה שקאן תחריג עצמה מהחקירה בגלל הצהרות שאמרה בעבר נגד ענקית הטכנולוגיה.

על־פי העתירה של אמזון, אנשי רשות הסחר הפדרלית ניסו גם למנוע מעורכי הדין של אמזון לייצג עובדים פרטיים, כך נכתב בעתירה. בחברה אומרים שזה לא הוגן.

החברה גם התלוננה על כך שרשות הסחר הפדרלית דורשת באופן בלתי הוגן לחקור את בזוס וג'סי לגבי נושאים שהם לא מעורים בהם.

"להכין כל אחד מהם להעיד לגבי פרטים קטנים של הפעילות העסקית עליה אין להם ידע ייחודי ולא אחריות יומיומית, תהיה טרחה עצומה מבחינתם, עבור עורכי הדין ומבחינת אמזון", נכתב בעתירה.

במסגרת כללי רשות הסחר הפדרלית, חברות יכולות להתנגד לדרישות חקירה שנעשות על־ידי אנשי הרשות. לרשות יש 40 יום להגיב לעתירה. העתירה של אמזון מבקשת לרסק או להגביל את הזימון האחרון שהגישה הרשות לחברה, או לכל הפחות להאריך את תאריך היעד למילוי הדרישה עד אמצע ספטמבר.

הצרות של אמזון בוושינגטון אינן מוגבלות לרשות הסחר הפדרלית. חברים דמוקרטים וכן רפובליקאים במועצה המשפטית של בית הנבחרים ביקשו ממשרד המשפטים לחקור את אמזון וחלק מהמנהלים בה לגבי מה שהגדירו כהכשלה, ייתכן פלילית, של פעילות הקונגרס.

אמזון היא גם יעד לחקיקה נגד הגבלים עסקיים, שאם תעבור, תאסור עליה ועל ענקיות אינטרנט אחרות מלתת יחס מועדף ולמוצרים והשירותים שלהן, כמו למשל הובלת לקוחות למוצרי מותג הבית במקום למוצרים של חברות מתחרות. 

עוד כתבות

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה