לאחר שהחלה להשתמש באורניום שהיא מפיקה, ירדן מעוניינת להקים כור גרעיני

לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, היקף מאגרי האורניום של ירדן מגיע ל־52.5 טונות - 1% מכלל העתודות בעולם • יו"ר הוועדה הירדנית לאנרגיה אטומית, חאלד טוקאן, העלה השבוע בריש גלי את הצורך של הממלכה ההאשמית בהקמת "כורים גרעיניים קטנים לייצור חשמל" בתקופה הנוכחית, כשהעולם כולו סובל ממשבר אנרגיה

אנשי חברת כריית האורניום של ירדן והעוגה הצהובה / צילום: JAEC
אנשי חברת כריית האורניום של ירדן והעוגה הצהובה / צילום: JAEC

משבר האנרגיה העולמי משפיע על כל מדינה ברמה כזו או אחרת, שהרי בהתחשב בהתייקרויות הנפט, הגז הטבעי והפחם - כמעט ובלתי אפשרי להתחמק מ"תדלוק" האינפלציה. אחת מהן היא ירדן, שבשנת 2021 הפיקה 73% מהאנרגיה שלה מגז טבעי - כולל באמצעות יבוא ממאגר לוויתן הישראלי.

בבוקר שאחרי חוק האקלים: וול סטריט מהמרת על אנרגיה ירוקה לצד דלקי מאובנים
ערב הסעודית משקיעה 7.5 מיליארד דולר במניות אמריקאיות
איך עלול להשפיע מצור סיני על טייוואן על המסחר העולמי? 

26% נוספים הופקו באמצעות אנרגיה מתחדשות, לאחר עלייה משמעותית מ־20% ב־2020 - כך לפי נתוני משרד האנרגיה הירדני. מאז, הירדנים הספיקו מתחילת השנה אף להעלות את שיעור הייצור מאנרגיות מתחדשות ל־29%. "כלי" משמעותי שהירדנים טרם ניצלו עבור ייצור אנרגיה הוא מאגרי האורניום שלהם, שהרי מדינתם נמצאת ברשימת 15 המדינות הבכירות בתחום. לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, היקף מאגרי האורניום של ירדן מגיע ל־52.5 טונות - 1% מכלל העתודות בעולם.

במאי האחרון הודיעה חברת כריית האורניום של ירדן (JUMCO) על הפקת 20 ק"ג "עוגה צהובה" (Yellowcake). מדובר בריכוז של אורניום המופק בתהליך של סינון אורניום - ומשמש כחומר גלם להעשרת אורניום. "המתקן שלנו ייצר עשרות קילוגרמים של עוגה צהובה בחודשים האחרונים באמצעות טיפול במאות טונות עפרה", הצהיר מנכ"ל חברת הכרייה, מוחמד שונאק. "ההפקה מתבצעת בהתאם לסטנדרטים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

"כורים קומפקטיים קטנים יסייעו לנו בייצור החשמל ובהתפלת המים"

ואילו השבוע, כאשר כבר ידוע כי לעמאן יש את הידע להפקת עוגה צהובה, יו"ר הוועדה הירדנית לאנרגיה אטומית (JAEC), חאלד טוקאן, העלה בריש גלי את הצורך של הממלכה ההאשמית בהקמת "כורים גרעיניים קטנים לייצור חשמל" בתקופה הנוכחית. לדבריו, ירדן צריכה לשמור על זכותה להעשיר אורניום בשיעורים נמוכים - "במטרה שישמשו כדלק עתידי בתחנות הכוח הגרעיניות".

את הדברים אמר במסגרת כנס "אנרגיה גרעינית בירדן, המציאות והאתגרים" שהתקיים במכללת הנסיך חסן בן טלאל למשאבי טבע וסביבה באוניברסיטה ההאשמית. "כורים קומפקטיים קטנים יסייעו לנו בייצור החשמל ובהתפלת המים", הוסיף טוקאן. "פיתוח ההון האנושי נדרש לשלושה מיזמים אסטרטגיים בולטים: חיפוש וכריית אורניום, הקמת מתקן גרעיני למחקר ולתרגול, ולהקמת מתקני התפלת מים ותחנות כוח".

יו"ר הוועדה הירדנית לאנרגיה אטומית אף ציין כי הממלכה מנהלת מגעים עם ספקי טכנולוגיה גרעינית בינלאומיים מסין, דרום קוריאה, בריטניה, ארה"ב ורוסיה. הממלכה ההאשמית למעשה כבר חתמה בשנת 2015 על חוזה עם תאגיד האנרגיה האטומית הרוסי "רוסאטום" להקמת תחנת כוח גרעינית שתייצר 2,000 מגה־וואט. החוזה, בסך 10 מיליארד דולר, יועד להקמת תחנת כוח עם שני כורים באזור עמרה בצפון הממלכה בסוף 2022. עם זאת, במאי 2018 הודיעו בעמאן על תוכנית להקמת תחנות כוח גרעיניות קטנות - במקום התחנה הגדולה שתוכננה ב־2015.