כשהקאמבק באולמות הקולנוע מתמהמה, סינוורלד של משפחת גרדינגר מתקרבת לפשיטת רגל

קניית הכרטיסים לבתי קולנוע לא משתקמת מספיק מהר כדי שרשת אולמות הקולנוע השנייה בגודלה בעולם, הנמצאת בשליטת יזמים מישראל, תעמוד בתשלומי החוב שלה

סינוורלד, על סף פשיטת רגל
סינוורלד, על סף פשיטת רגל

קבוצת סינוורלד (Cineworld) בעלת רשת בתי הקולנוע "ריגל" (Regal), מתכוננת להגיש בקשה לפשיטת רגל, לאחר שלא הצליחה לגרור חזרה צופים לאולמותיה אחרי השפל של ימי הקורונה. כך מסבירים גורמים המכירים את הפרטים לוול סטריט ג'ורנל.

● המסך יורד על אימפריית בתי הקולנוע של משפחת גרדינגר

לדברי אותם מקורות, בחברת בתי הקולנוע הבריטית שבשליטת משפחת גרדינגר מישראל, לקחו את עורכי דין מ־Kirkland & Ellis ויועצים מ־AlixPartners כדי לייעץ לגבי תהליך פשיטת הרגל. סינוורלד צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל בארה"ב, ושוקלת להתחיל הליך דומה גם בבריטניה.

בסוף השבוע ציינו בסינוורלד שלמרות העובדה שיש שיקום הדרגתי במספרי הצופים מאז שבתי הקולנוע שבו לפעילות בשנה שעברה, שיעורי הצפייה בעת האחרונה פיגרו לעומת הציפיות. הסיבה לדבריהם: היצע סרטים דל יחסית. דובר החברה אמר ביום שישי האחרון כי כל אולמות הקולנוע פתוחים להקרנות כרגיל, והוסיף כי הרשת "בודקת אסטרטגיות שונות כדי לוודא שביכולתה להסתגל לתנאי השוק".

אמנם ההכנסות השתקמו מעט מאז שסינוורלד פתחה מחדש  את אולמות הקולנוע באפריל 2021, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי לחברה, שרכשה את רשת אולמות ריגאל ב־2017 תמורת 3.6 מיליארד דולר.

הביצועים של סינוורלד עדיין נמוכים מהרמות שהיו לפני המגיפה. חוץ מכמה סרטי גיבורי על כמו "הפנתר השחור: ווקנדה לנצח" שאמורים לצאת בסתיו, צפוי במחצית השנייה של השנה היצע דל של תוכן, בגלל העובדה שאולפנים בהוליווד הגבילו הפקות, עיכבו יציאה של סרטים או עברו מיד לסטרימינג במסגרת אי הוודאות שהייתה בנושא הקרנות באולמות בזמן המגיפה.

בינתיים, ניצבת סינוורלד מול חובות שעליה לפרוע בסכום של יותר מ־5 מיליארד דולר. הורדת המינוף במסגרת הליך פשיטת הרגל  צפוי לדלל או אף למחוק את המניות הקיימות של החברה, רשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם אחרי AMC.

האם הרשת בדרך להסדר חוב?

הסדר חוב במסגרת הליך פשיטת הרגל יאפשר לסינוורלד הזדמנות להקטין את החוב, לשנות את מבנהו או להשתחרר מחלק מהמחויבויות החוזיות שלה, וכן ליישב חובות אחרים, כמו פסק דין נגדה מהעת האחרונה בגובה של מעל מיליארד דולר עקב נסיון  מיזוג כושל עם רשת בתי הקולנוע הקנדית Cineplex (סינפלקס). 

סינוורלד נמלטה רק בקושי מפשיטת רגל ב־2020 לאחר שבעלי חוב העניקו לחברה קיבלו קו אשראי חיוני, בתקופה בה אולמות הרשת - כמעט 800 - נסגרו בהוראת מגבלות קורונה. 

גם ל-AMC, המתחרה הגדולה ביותר של סינוורוורד, היו אתגרים דומים של מיעוט צופים והיצע מוגבל של סרטים חדשים בזמן המגיפה. אבל AMC הצליחה לגייס יותר מ־2.2 מיליארד דולר ולהישאר מעל המים. היא עשתה זאת בעיקר בשל שהצליחה להלהיב סוחרים יומיים שהפכו את מניית הרשת ל"מניית מם" והניעו את מחיר המניות שלה לגבהים מסחררים.

המנייה ירדה ב-58% ביום 

אבל לסינוורלד אין צבא של סוחרים שוריים שתומכים בה. בריאיון עם הוול סטריט ג'ורנל מאוקטובר 2021, אמר מנכ"ל סינוורלד,  מוקי גרדינגר,  אמר שהוא מפרגן ל־AMC וש"לא כל מניה בשוק המניות בארה"ב היא מניית מם". בסינוורלד לא הצליחו לייצר תזרים מזומנים חיובי בשנה שעברה בגלל שהחברה עדיין נפגעת מגובה דמי השכירות ותשלומי ריבית גבוהים על החוב שלה, כך ניתן ללמוד מדוחות החברה.

בהתחשב באתגרים שניצבים בפני סינוורלד  ובנטל החוב שלה, פסק הדין מהעת האחרונה וההיצע הנמוך של סרטים חדשים שצפויים לצאת בקרוב, כמעט בטוח שכבר מאוחר לחברה מדי לחמוק מפשיטת רגל, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. מניית סינוורלד הרשומה בבורסה בלונדון ירדה ב־58% בעת הסגירה ביום שישי. 

אלכסנדר סעידי ואריך שוורצל השתתפו בהכנת הכתבה.