לפיד וליברמן מחפשים פתרון למשבר המינויים בחברת החשמל

החברה הממשלתית מתנהלת זה שנה ללא יו"ר ובלי מנכ"ל קבוע כבר שלושה חודשים • גורמים באוצר: "ללא שיתוף פעולה מצד השרה אלהרר לא יהיה ניתן להשלים את המלאכה" • אלהרר: "בכל פעם נתקל הליך המינוי בעיכובים וקשיים מצד משרד האוצר ורשות החברות"

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן שוחחו ביניהם בניסיון למצוא למצוא פתרון למשבר המינויים בחברת החשמל - כך נודע לגלובס.

החברה הממשלתית מתנהלת זה שנה ללא יו"ר ובלי מנכ"ל קבוע כבר שלושה חודשים. ברקע מתנהלים חיכוכים וחילופי האשמות בין שרת האנרגיה קארין אלהרר, חברת מפלגתו של לפיד, לבין רשות החברות שנמצאת תחת אחריות ליברמן.

עד כה העדיף ליברמן שלא לעסוק באופן גלוי בסאגת המנכ"ל. דירקטוריון חברת החשמל בחר לתפקיד עוד באפריל את מאיר שפיגלר, שנטען מאחורי הקלעים כי הוא המועמד המועדף על ליברמן. אלהרר נמנעת עד לרגע זה מלספק את חתימתה הנדרשת לכניסת שפיגלר לתפקידו.

עם התמשכות המשבר הניהולי בחברה, ניהל ליברמן שיחות בעניין המינויים החסרים עם כל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם השרה אלהרר, מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים וכאמור גם ראש הממשלה לפיד.

זה לא נגמר עד שזה נגמר

יש הטוענים כי בשיחות היה ניסיון לרקום דיל, במסגרתו שפיגלר יאושר לתפקיד המנכ"ל, ומנגד יקודם המועמד החדש של אלהרר לתפקיד היו"ר, אילן בירן. לאחר שהתקבל אישור היועמ"שית למנות את בירן לקדנציה של 3 שנים ולא רק לשנה כמחויב בהוראות ממשלת מעבר, הוא ניאות להיכנס לתפקיד ב-100% משרה.

שמו הועבר זה מכבר לטיפול רשות החברות כמועמד המוסכם בין אלהרר לליברמן, אבל כפי שלמדנו משלושת המינויים הקודמים לתפקיד שלבסוף לא יצאו אל הפועל - אמי פלמור, דב בהרב ויגאל בנבנישתי - זה לא נגמר עד שזה לא נגמר.

בינתיים ממתין מינויו של בירן להיכנס לסדר היום של ועדת גילאור, וזה לא יקרה לפני אמצע החודש הבא. כשהתעניינו בלשכת אלהרר, נמסר להם שהישיבה הבאה ייערך רק ב-14 בספטמבר. לעומת זאת, כשפנה גלובס אל הוועדה, נענה כי "גם בחודש אוגוסט, ועל אף חופשת הקיץ, וועדת המינויים תתכנס שלוש פעמים". אם אכן תתכנס הוועדה, לא ברור מדוע לא תעסוק במינוי יו"ר לחברת החשמל שהוא אולי המינוי כבד המשקל ביותר המונח כעת על שולחנה.

נראה שניסיונות הגישור של שר האוצר עדיין לא הבשילו לכדי הסכמות בשטח. גורמים באוצר ביקרו את אלהרר ואמרו לגלובס כי "חייבים להבין שלפני שמדברים על רשות החברות, קודם כל מדובר בוועדה בראשות שופטת שהיא ועדה עצמאית לגמרי. שר האוצר פועל בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לזרז את כלל המינויים החסרים בחברות הממשלתיות אך ללא שיתוף פעולה מצד השרה האחראית על חברת החשמל לא יהיה ניתן להשלים את המלאכה".

אלהרר מצדה סבורה שברשות החברות מעכבים לה מינויים בכירים רבים במשק האנרגיה - כשהיוצא מן הכלל שמעיד על הכלל הוא מאיר שפיגלר. הוא אושר בדירקטוריון בהליך שגרר ביקורת, למורת רוחה של השרה וכנראה גם של ראש מפלגתה.

11 מינויים מחכים לוועדת גילאור רק בתחום האנרגיה

בניגוד למינויים המעוכבים, את מינויו של שפיגלר, המכהן עדיין כמנהל המוסד לביטוח לאומי, דווקא הכשירו ברשות פעמיים, לרבות בבדיקה מיוחדת שנערכה מטעמה להאשמות על "מעורבות פוליטית" במינוי. לאחר מכן הוא אושר על ידי הוועדה לבדיקת מינויים בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גילאור, בהתאם לעמדת הרשות.

בתחום האנרגיה לבדו ממתינים 11 מינויי בכירים לוועדת גילאור. מדובר באיוש תפקידים, ביניהם יו"ר חברת החשמל, יו"ר רשות החשמל, דירקטורים במקורות ונציגים במועצות הנפט והמים ובוועדות תכנון.

יו"ר רשות החשמל המיועד, אמיר שביט, שנבחר על ידי אלהרר לפני חודשיים, כבר אושר בשבועות האחרונים בוועדת גילאור. אולם עיכובים בחתימת הפרוטוקול של הדיון בעניינו לא מאפשרים כרגע את העלאת אישור המינוי שלו לממשלה ואת כניסתו לתוקף.

מטעמה של שרת האנרגיה קארין אלהרר נמסר בתגובה: "שרת האנרגיה פועלת ללא הרף על מנת להבטיח ניהול תקין ומקצועי של חברת החשמל. לשם כך העבירה השרה בשנה האחרונה את שמותיהם של ארבעה מועמדים לתפקיד יו״ר דירקטוריון החברה ושל 8 מועמדים לתפקידי דירקטורים בחברת החשמל. בכל פעם נתקל הליך המינוי בעיכובים ארוכים וקשיים מצד משרד האוצר ורשות החברות".