בעלת התיאטרון שמנגיש ערכים לילדים: "העבודה מול העיריות מאתגרת, ענייני התשלום מורכבים"

נעמה בר שירה, בת 33 מתל אביב, נשואה + 2 • מנהלת "שחר חוויות חינוכיות" • "העירייה סגרה איתנו 300 הפעלות שונות. על בסיס זה גייסנו שחקנים וקנינו ציוד. יומיים לפני התחלת הקייטנות ראש העיר הודיע שזה מבוטל בגלל הקורונה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נעמה בר שירה, מנהלת ''שחר חוויות חינוכיות'' / צילום: תמונה פרטית
נעמה בר שירה, מנהלת ''שחר חוויות חינוכיות'' / צילום: תמונה פרטית

את "שחר חוויות חינוכיות" יצרה נעמה בר שירה יחד עם בן הזוג שלה ינון. השניים ניסו לשלב בין האהבות שלהם למוסיקה, תיאטרון וחינוך ולהפוך אותם לתוכן איכותי לילדים. ינון למד מוסיקה בבית ספר רימון, נעמה למדה משחק ובימוי בבית צבי ולאחר מכן עשתה תואר בחינוך, היסטוריה וספרות בסמינר הקיבוצים.

"בהתחלה היינו רק שנינו אך עם הזמן העסק גדל וכיום הוא מונה שמונים שחקניות ושחקנים, מדריכות ומדריכים בכל רחבי הארץ שמעבירים את התוכן שאנחנו יוצרים כל יום - תיאטרון, מוסיקה, צחוק, ספורט, קסמים, בלונים בצורות ועוד", נעמה מספרת. התיאטרון שלהם מפגיש את הילדים עם ערכים באמצעות סיפורי ילדים, אותם הוא מגיש בדרך ייחודית, מלהיבה וחוויתית.

תקופת הקורונה היוותה אתגר משמעותי עבור העסק. "העירייה סגרה איתנו 300 הפעלות שונות לקייטנות. על בסיס זה גייסנו 30 שחקניות ושחקנים וקנינו ציוד בשווי 80,000 שקלים. יומיים לפני התחלת הקייטנות ראש העיר הודיע שהוא מבטל את כל ההפעלות החיצוניות עקב החמרת נהלי הקורונה. היינו חייבים לאסוף את עצמנו במהירות ולהמשיך לנהל את שאר המקומות שהסכימו להכניס אותנו", היא מספרת.

95% מהלקוחות שלהם הם העיריות, מה שמייצר לא מעט אתגרים. "ענייני התשלום מורכבים. לעתים קרובות יש תחושה שמעסיקים בן אדם בעירייה שכל תפקידו הוא להיות בחופשה בזמן שצריך לחתום על הצ'ק.

"מרבית העיריות פועלות על פי מכרז בתקציבים יחסית נמוכים, 120־195 שקלים לפעילות. בנוסף, אנחנו כמובן מוציאים כסף על הפעילויות עצמן, על דלק, משרד, מנהלת אזור, שתי מזכירות ורואה חשבון".

על אף שהזוג גר בתל אביב, הם מגיעים להופיע בכל הארץ. "אנחנו מגיעים לכל מקום אפשרי, מטבריה דרך מגדל העמק, אופקים ואילת. אבל האופרציה לא תמיד פשוטה והרבה מקומות תלויים בתקציבים שמסרבים להגיע".

כחלק מהעשייה המרובה, בימים אלו נעמה הוציאה לאור את ספרה החדש "מלאכיות עליון־מעיין הנשמות" - הספר הראשון בסדרת ספרי פנטזיה, המספר על ארבע צעירות שמגלות שהן מלאכיות.

"הספר מתרחש בישראל מנקודת מבטן של הנערות. החיבור לבני הנוער והחיבור האנושי למקומות רבים בארץ הפך את כתיבת הספר לתהליך מרגש ואותנטי אפילו יותר. כמו התיאטרון והמוסיקה אנחנו רוצים שהספר יגיע לכל אחד ואחת מהמבוגרים ובני הנוער מהצפון ועד הדרום.

"חשוב לנו להגיע לכולם - לכל ילד וילדה, בכל מצב סוציואקונומי, בכל גווני החינוך המיוחד והממלכתי ובכל מקום במדינה. להקיף את כל תחומי חייהם, להכיל את מי שהם ולפתח שיח".

התוכנית שלהם, מעשיות תיאטרון, משתלבת בתוך תוכנית "הכלה והשתלבות" במשרד החינוך. "התוכנית שלנו מפתחות אצל הילדים את החיבור לעצמם, את היכולת לקיים דיאלוג, את הביטחון העצמי ואת יכולת העמידה על במה".