בלוק אתריום לקראת שדרוג: מה ישתנה ומה יישאר איתנו עוד תקופה ארוכה

בשבוע שעבר הסברנו כי הבלוק שמחזיק במטבע הקריפטו השני בחשיבותו בשוק, נערך לשדרוג טכנולוגי • לאור ההתעניינות, העמקנו כעת בהבנת המשמעויות: מה לוח הזמנים הצפוי, מה הולך להשתנות ובאיזה שלב, ואת מי זה ישרת

המטבע השני בחשיבותו בשוק. אתריום לצד הביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock
המטבע השני בחשיבותו בשוק. אתריום לצד הביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

בשבוע שעבר התחלנו לעסוק במדור זה במעבר של בלוק האתריום למודל 2.0, ובשל ההתעניינות הרבה בנושא ושאלות שהתקבלו במהלך השבוע שחלף, נצלול הפעם יותר לעומק - איך בעצם יתרחש השינוי, ולמה לצפות?

אתריום 2.0: העדכון הגדול בתחום הקריפטו יוצא לדרך
שתי חברות אשראי חוץ־בנקאי, שתי נפילות ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת 

"חשוב להבין שהשינוי שיתבצע בספטמבר הוא שלב ראשון מבין 5 שמהם יורכב המהלך הכולל של הבלוק, שייקח כ-3-4 שנים", אומר איילון אביב, מצוות ההשקעות של קרן הקריפטו קולדייר. "בלוק האתריום, שהתחיל מאוד דומה לבלוק הביטקוין, הולך ומתרחק ממנו, על מנת להתאים לצרכים הספציפיים של האתריום. השינוי מתרחש תוך כדי תנועה. ניתן לדמות זאת לחללית שטסה, ותוך כדי הטיסה מפרקים את המנוע, מחליפים למנוע אחר, אחר כך מפרקים ומחליפים גם את המדחף".

ואיך זה למעשה יתבצע? בשלב הראשון בספטמבר מחליפים את מנגנון הקונצנזוס (פירוט בהמשך), אחר כך יהיו שני שינויים של אחסון הדאטה בתוך הבלוקים, השינוי הרביעי נועד לייעל את הבלוק ולאפשר שינוי בשמירה של מידע לא נחוץ, והשינוי החמישי יאפשר תוספות של פיצ'רים טכנולוגיים שונים. כל אלו יחד אמורים לייעל את הבלוק ולאפשר את הגידול בסקיילביליות שלו - כלומר, את היכולת לעבד במהירות ובבטיחות כמות גדולה יותר של טרנזקציות, שתאפשר את המשך ההתפתחות שלו.

אנו רואים תכונה רבה בשוק לקראת השדרוג, שמתבטאת גם בעליות גבוהות במטבע האתר (ETH), שעלה מתחילת הרבעון הנוכחי ב-54.2%, בשעה שהביטקוין עלה בתקופה זו ב-11.4% בלבד.

השלב הראשון במהלך צפוי כאמור בחודש הבא. "כרגע שעת השין מתוכננת ל-18/9. חשוב להבין שזה תלוי בכמה דברים ויכול להשתנות. למשל, ככל שהמחיר האתר יורד, זה עלול לדחות את המועד", מציין שי דתיקה, מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX. "התוצאה של מעבר בין השיטות תתבטא בירידה בסך האתריום הסחיר בשוק. הסיבה לכך היא ששריפת אתר (הקטנת היצע המטבעות) בעבור GAS (עמלות בלוק האתריום) תשתווה ואף תגדל מסך הכרייה. המטרה בגדול היא להגן על המערכת ולשכלל אותה. המערכת מעניקה תגמול על החזקה של מטבעות ולא על עבודה שדורשת השקעה כספית ואנרגיה. בסופו של דבר הכול הופך להיות זול ובטוח יותר".

 מה עתיד לכלול השדרוג, ומה לא

מה צפוי לקרות בשלב הראשון של השדרוג? לדברי אסף אלמליח, אנליסט קריפטו בכיר בבית ההשקעות פרוקסיביט, מדובר בשדרוג התשתית, "שיכלול שינוי מהותי בשיטת הקונצנזוס (הדרך בה מסכימים על טרנזקציות ברשת, א"א)". במתכונת הנוכחית שיטת הקונצנזוס נקראת Proof of work - הוכחת עבודה, שבה מתחרים על כוח מחשוב על מנת לפתור חידה מתמטית רנדומלית. הראשון לפתור את החידה יקבל את תגמולי הכרייה, כלומר המטבעות החדשים שנוצרים. החיסרון בה הוא בזבוז אנרגטי (חשמל) יוצא דופן. השיטה החדשה נקראת Proof of stake - הוכחת החזקה, ומשמעותה תחרות על החזקה מטבעות ו"נעילתם". מי שבעל יותר מטבעות ETH שנמצאים ב'נעילה' הוא בעל סיכוי גדול יותר לזכות בכריית הבלוק הבא. 

"אבל צריך להיות מודעים לדברים שלא יקרו בשדרוג הקרוב, אלא אולי רק בהמשך הדרך: למשל עמלות ה-GAS לא יירדו אחרי השדרוג באופן מיידי", מציין אלמליח. מדובר בעמלות שמשלם מבצע ההעברה, ומאחר שהעברה באתריום עולה 2.5 דולר בממוצע, ישנה תקווה גדולה שתהיה הוזלה של העמלות, "אבל המעבר הקרוב מתרכז בהחלפת שיטת הקונצנזוס ולא בהורדת עלויות ההעברה. זה יכול לקרות רק עם הרחבת קיבולת ותפוקת הרשת, בהמשך הדרך".

נקודה נוספת שכדאי לשים אליה לב, לפי אלמליח, היא המטבעות הנעולים בפרוטוקולים: "לקראת השדרוג הקרב לא מעט פרוטוקולים אפשרו 'לנעול' מבעוד מועד מטבעות ETH ולהחליפם ביחס של 1:1 במטבעות stETH - מטבעות הגרסה החדשה של הבלוק לאחר השדרוג. רבים חושבים כי תקופת נעילת המטבעות תסתיים כשהשדרוג יתרחש", אומר אלמליח. "אך בעוד שמשתמשים רבים ישמחו להוציא מנעילה את ה-stETH שברשותם, קהילת המפתחים אישרה כי אופציה כזו לא תיכלל בשדרוג הקרוב. היא מתוכננת בשלב השדרוג הבא שמתוכנן להתבצע כחצי שנה עד שנה אחרי השדרוג הקרוב.

עם זאת לדבריו, "התמלוגים עבור כריית המטבעות החדשים יהיו זמינים למשיכה מיד לאחר שהשדרוג ייצא לפועל".

לגבי מהירות ההעברה והסקיילביליות, מציין אלמליח כי "ניתן להניח באופן סביר שמהירות ההעברות (טרנזקציות) בשדרוג החדש לא תשתפר בצורה יוצאת דופן. ייצור בלוק בשיטה הנוכחית באתריום קורה אחת ל-13.3 שניות. לאחר השדרוג ברשת החדשה ייצור בלוק ייעשה בכל 12 שניות. את השיפור הגדול באמת נראה בשלבים הבאים של השדרוג".

בשולי השדרוג: מה עושים עם טורנדוקאש?

ברקע ההכנות לשדרוג, התנהל השבוע דיון ער בבלוק בנושא אחר לגמרי, הנוגע לסנקציות שהוטלו על שירות טורנדוקאש. כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, שירות המיקסר, שנועד להסתיר את זהות מבצעי העסקאות נתון תחת סנקציות חמורות שהטיל משרד האוצר האמריקאי.   

כאשר ארנק שולח טרנזקציה על הבלוקצ'יין, גם אם אנו לא יודעים מי האדם שעומד מאחורי הארנק, אנו יכולים לדעת מהי כתובת הארנק ולאתר את מקור ההעברה. בדרך זו הרשויות יכולות להתחקות אחרי פעולות נוספות שבוצעו מאותו ארנק. המיקסר, כשמו, "מערבב" את הטרנזקציה שעוברת דרכו כך שלא ניתן לייחס אותה בוודאות לחתימת הארנק השולח, כשהיא יכולה להוביל לכתובות של ארנקים נוספים.

השירות כרגע נמצא תחת סנקציות שכוללות חסימה שלו, הקפאה של כתובות של ארנקי אתריום בחשד שהן קשורות לשירות, הסרה של שרת הדיסקורד של הפרויקט, ועוד. אלו הוטלו לאחר שבבדיקה נמצא כי כמעט בכל מקרי ההונאות האחרונים, חלק מהכספים מצאו את דרכם אל טורנדוקאש.

אם כך, הדיון בבלוק עסק בשאלה איך צריך לפעול לאור ההגבלות על טורנדוקאש. האם על בלוק אתריום לסרב להכניס בלוקים שבהם יש עסקאות שהגיעו מטורנדוקאש. אביב מקולדייר אומר כי "מבדיקה שערכנו, 66% ממאשרי העסקאות של אתריום מתנגדים להכנסת עסקאות שהגיעו מטורנדוקאש, והם יצייתו להגבלות שהטיל הממשל האמריקאי". זה יכול להיות בעייתי לדבריו, שכן "נוצרת כאן צנזורה ברמת הפרוטוקול, ולא בטוח שיש לכך סיבה טובה.

"אנחנו לא רוצים לעזור לצפון קוריאנים להלבין כסף כמובן, אבל אנחנו כן בעד שיהיה פיתרון של פרטיות בבלוק האתריום. אם הבוס שלי יכול לראות אם תרמתי כסף למען מטרה מסוימת, נגיד אוקראינה, זה באג מבחינתי, זה לא טוב. פתרונות של פרטיות - לא צריך לעשות עליהם צנזורה באופן גורף", מסכם אביב.