גניבות הרכב והעלייה בתאונות חתכו את רווחי ביטוח ישיר

חברת הביטוח סיימה את החצי הראשון של 2022 עם רווח של 3.6 מיליון, נפילה של 96% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • הסיבה העיקרית היא הפסדים של כמעט 80 מיליון שקל בביטוחי הרכב • ברבעון השני עמד הרווח על כ-17 מיליון שקל והפרמיות עלו ב-6%

קובי הבר מנכ''ל איי.די. איי ביטוח (ביטוח ישיר) / צילום: איל יצהר
קובי הבר מנכ''ל איי.די. איי ביטוח (ביטוח ישיר) / צילום: איל יצהר

תחום ביטוחי הרכב ממשיך לפגוע ברווחי חברות הביטוח. אחרי שהחברות סיימו את הרבעון הראשון של השנה בהפסד מצרפי של 800 מיליון שקל בביטוחי הרכב, ניכר שגם הרבעון השני לא היה קל עבורן. דוחות ביטוח ישיר (שנסחרת בבורסה תחת איידיאיי ביטוח ) שפורסמו הבוקר (ד') מגלים כי רווחי החברה, שעיקר פעילותה הוא בתחום, עמדו ברבעון על 16.8 מיליון שקל לעומת כ-52.3 מיליון שקל, ירידה של כ-67%.

במחצית השנה הראשונה הירידה ברווחים אף גדולה יותר ועמת על כ-96%, כשהרווח הכולל הסתכם ב-3.6 מיליון שקל לעומת כ-98 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021.

הדוחות מגלים עוד כי בביטוח רכב חובה הסתכם ההפסד ברבעון השני בכ-6 מיליון שקל ובמחצית השנה הראשונה בכ-47 מיליון שקל. בביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'), עמד ההפסד הרבעוני על 13.5 מיליון שקל ובחצי השנה על 31.6 מיליון שקל. כלומר בסך הכל הפסד של כ-20 מיליון שקל ברבעון ו-80 מיליון שקל בששת החודשים הראשונים של השנה.

הסיבה להפסדים הללו הם עלייה בשיעור הגניבות בחודשים האחרונים, בעיקר כתוצאה מבעיה בשרשרת האספקה שעצרה את הגעת החלפים ארצה וייקרה אותם. לצד זאת יש עלייה בשכיחות התאונות בשל מספר הרכבים הגדל והתביעות מתייקרות בשל העלייה במחירי הרכבים - בעיקר לאור העובדה שהישראלים נוטים להחליף מכוניות בקצב גבוה מבעבר, מה שהגדיל את שווי הרכבים.

גם הרווח בתחום ביטוח חיים וחיסכון נשחק

"ענף הרכב (רכוש וחובה) ממשיך להיות מאתגר בשוק כולו, בשל השפעות אקסוגניות הכוללות עלייה ניכרת בשכיחות התאונות והגניבות ועלייה במחירי הרכבים והחלפים", אמר מנכ"ל ביטוח ישיר, קובי הבר. "אנו מעריכים כי המצב הנוכחי בענף לא יימשך לאורך זמן, ומאמינים שנגיע לשיווי-משקל חדש בתחום ביטוחי הרכב מה שיאפשר לחברה שלנו להיות מהראשונות לעבור לרווחיות בתחום זה".

ההפסד הכולל לפני מס בתחום ביטוח כללי, הכולל מלבד ביטוחי הרכב גם ביטוחי דירות ועסקים, הסתכם ברבעון בכ-5.1 מיליון שקל בהשוואה לרווח של כ-47.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המעבר מרווח להפסד נובע מירידה ברווח החיתומי בענפי הרכב וענפי החבויות האחרים.

הרווח הכולל לפני מס בתחום ביטוח חיים וחיסכון הסתכם בכ-16.7 מיליון שקל לעומת כ-17.2 מיליון שקל ברבעון המקביל, קיטון של כ-3%. הרווח הכולל לפני מס בתחום ביטוח בריאות צנח מ-9.2 מיליון שקל אשתקד ל-5.2 מיליון שקל ברבעון השני. הקיטון נובע מהרעה ביחס התביעות והתנודתיות בשכיחות מקרי ביטוח, שקוזזה בחלקה ע"י ירידה בהוצאות.

הפרמיות של הביטוחים מטפסות

בביטוח ישיר יכולים לשאוב סיפוק מכך שהפרמיות ברוטו עלו בכ-6% ברבעון והסתכמו בכ-592 מיליון שקל בהשוואה לכ-559 מיליון שקל ברבעון המקביל. הגידול בפרמיות ברוטו הושפע מעלייה בהיקף הלקוחות והיקף הפעילות במרבית הענפים שבהם פועלת החברה ומתהליך התאמת התעריף לסיכון בענפי הרכב, ועל אף הפסקת הפעילות במוצר תאונות אישיות עם סיום ההיתר לשיווקו.

בניגוד לחברות הביטוח המסורתיות הגדולות, ביטוח ישיר לא מחזיקה בהשקעות גדולות בשוק ההון, בעיקר מכיוון שאינה פעילה בתחומי הפנסיה והגמל בהיקפים גדולים. לכן, היא רשמה הכנסות מהשקעות נטו (לרבות הפסד כולל אחר, לפני מס) שהסתכמו ברבעון השני לסך של 29.2 מיליון שקל לעומת 41 מיליון שקל ברבעון המקביל. רווח מהשקעות שאינן מיוחסות לפוליסות משתתפות ברווחים הסתכם ב-37.2 מיליון שקל בהשוואה לרווח בסך של כ-34.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתקופת הדוח רשמה החברה רווחי שיערוך בבית פסגות בשל עלייה בשיעור התפוסה ובמחירי השכירות.