הממונה על התחרות התערבה, וקרן טנא לא תרכוש את מפעלי האחים ברוש

רשות התחרות סירבה לאשר את המיזוג, מאחר שקרן טנא היא בעליה של חברת גדות מסופים, בעלת מונופול ביבוא אתיל אצטט, חומר חיוני בתחום האריזות - התחום של מפעלי ברוש • בדצמבר 2021 הודיעו מפעלי ברוש כי הגיעו לחובות של כ-248 מיליון שקל

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי
שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

הסדר החוב שאושר למפעלים של שרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר ואחיו יריב ברוש, שקרסו בתחילת השנה עם חובות של כ-248 מיליון שקל, לא יצא לפועל, זאת בעקבות התנגדות של רשות התחרות. הרשות סירבה לאשר לקרן טנא את מפעליו של ברוש ואת חברת קרגל העוסקת גם בתחום האריזות. הנאמן מחפש כעת רוכש אחר למפעלים ופנה למציעה הנוספת אר.או.פי בניהולו של ליאב בכרך. ביום ראשון צפויה פגישה בין השניים. 

החברות של שרגא ברוש נקלעו למשבר תזרימי חריף בהיקף של 248 מיליון שקל 
בית המשפט דחה בקשה לחקור את קריסת החברות של שרגא ברוש 

הנאמן, עו"ד צוריאל לביא ממשרד ליפא מאיר, הודיע היום (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים כי הסדר החוב, שאושר במאי השנה, לא יצא לפועל. "למרבה הצער ולדאבון הלב, התקבלה ביום 23 לאוגוסט הודעה מנציגי הממונה כי חששותיהם מהמיזוג העומד על הפרק לא הופגו, וכי עמדת הממונה ביחס למיזוג זה נותרה על כנה", כתב הנאמן לבית המשפט.

לאור עמדת רשות התחרות, משכה קרן טנא את הצעתה.

התנגדות רשות התחרות: שליטת גדות שבבעלות קרן טנא בחומר החיוני לאריזות

רשות התחרות, בראשות הממונה מיכל כהן, סירבה לאשר את המיזוג, מאחר שקרן טנא היא בעליה של חברת גדות מסופים, בעלת מונופול ביבוא אתיל אצטט, חומר חיוני בתחום האריזות - התחום של מפעלי ברוש. גדות גם שולטת בכניסת כימיקלים המגיעים דרך הים לישראל, ובנוסף מחזיקה בחברה העוסקת בגלופות לאריזות גמישות.

החשש של רשות התחרות היה כי אם תאושר הרכישה, גדות תחזיק בשחקנים בתחום האריזות ותוכל לדחוק מתחרים, בין בשל שליטתה ביבוא החומר החיוני לאריזות ובין בדרך של אספקת גלופות לתעשייה.

בחודש מאי השנה אישר השופט אביגדור דורות הסדר חוב למפעלי ברוש בגובה של 104 מיליון שקל. קרן טנא הייתה אמורה לשלם כ-41 מיליון שקל עבור רכישת מניות מפעלי ברוש. להסכם נקבע תנאי, לפיו הממונה על התחרות תאשר את המיזוג.

בתגובה לביטול העסקה עם קרן טנא, באי-כוחם של 68 עובדי אתר נוף הגליל של החברה, עו"ד אופיר רונן, פנה לנאמן וביקש ממנו לנהל משא-ומתן מזורז עם חברת אר.או.פי, במטרה שהיא תרכוש את פעילות ונכסי החברה, תשמור על החברה כעסק חי ותמשיך להעסיק את העובדים. במקביל, עו"ד רונן פועל כדי שעובדי החברה יקבלו את גמר החשבון המגיע להם מהחברה, באמצעות המוסד לביטוח לאומי. 

עו''ד אופיר רונן / צילום: נדיה פונכץ
 עו''ד אופיר רונן / צילום: נדיה פונכץ

המציעה השנייה, חברת או. אר.פי העוסקת בתחום האריזות המקביל למפעל של האחים ברוש בנוף הגליל, הציעה בתחילה לרכוש את החברה ב- 42 מיליון שקל. הצעה זו כבר לא בתוקף, וכאמור הנאמן חידש את המגעים עימה. 

חובות של כ-248 מיליון שקל

האחים ברוש מחזיקים בשני מפעלים, האחד בברקן והשני בנוף הגליל. המפעל בברקן מייצר חוטים סינטטיים המשמשים את תעשיית השטיחים. המפעל בנוף הגליל מייצר אריזות גמישות.

בדצמבר 2021 הודיעו החברות כי הגיעו לחובות של כ-248 מיליון שקל, הכוללים הלוואת בעלים בסך של כ-43 מיליון שקל וחוב לבנקים של 185 מיליון שקל. בבקשה לבית המשפט ציינו האחים ברוש כי הכנסות החברות צנחו במהלך תקופת הקורונה בכ-50%, מ-120 מיליון שקל בשנת 2019 ל-58 מיליון שקל בשנת 2020, והכנסותיהן ב-2021 עומדות על 39 מיליון שקל.