גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צמח מהשאריות של אילן בן דב ולב לבייב: איך הצליח יעקב לוקסנבורג להשיג תשואה של למעלה מ-1,000%?

בעשור האחרון רשמה מניית לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג, תשואה של כ-1,380% והשבוע נסקה לשיא בעקבות דוחות חזקים ● הקפיצה הגדולה הגיעה בזכות רכישה בהסדרי חוב של עסקים שהותירו אחריהם לב לבייב ואילן בן דב ● בכיר בקבוצה: "פעלנו הפוך מכולם"

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'
יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

הסדרי חוב שבוצעו בעבר בכמה מחברות ההחזקה הגדולות בישראל, מזוהים בעיקר עם הפסדים שנגרמו בהם לציבור המשקיעים. מי שהחזיקו באיגרות החוב של אותן חברות ממונפות, נאלצו לספוג תספורות בהיקף של מיליארדי שקלים לאחר שהטייקונים ששלטו בהן כשלו מלשרת את חובותיהן.

עם זאת, יש גם מי שהרוויח, והרבה, מאותם הסדרים, שהולידו טייקונים מסוג חדש. אחד הבולטים שבהם הוא יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שחברת לפידות קפיטל  שבשליטתו הגיעה השבוע לשווי שיא של 3.3 מיליארד שקל (כמיליארד דולר) - הגוזר להחזקותיו של לוקסי עצמו בחברה (77% מהמניות) שווי של 2.6 מיליארד שקל.

מי שהאמין בעסקיו של לוקסי ורכש מניות לפידות לפני 10 שנים, ראה מאז תשואה חלומית של 1,380% על השקעתו. חלק גדול מהזינוק הגיע לאחר מהלך ההשתלטות על נכסיה של אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב שהושלם בתחילת שנת 2020. מאז ועד היום זינקה המניה ב-250%.

בתום מסע מיזוגים ורכישות שביצעה בעשור האחרון, חולשת כיום לפידות קפיטל על מספר זרועות פעילות עיקריות: באמצעות אפריקה השקעות (הפרטית) היא שולטת בחברות הציבוריות דניה סיבוס (ביצוע עבודות קבלניות) ובאפריקה מגורים (היוזמת יחידות דיור ברחבי הארץ); פעילות סחר מקוון באמצעות החברת הבת אלפרוס (אותה ביקשה להנפיק בעבר); חיפושי נפט דרך שותפות לפידות חלץ; יבוא ושיווק מכשירי הסלולר של סמסונג באמצעות חברת סאני תקשורת וכן פעילותה המסורתית של החברה בתחום הציוד לקידוחי אנרגיה ומים.

 

המהפך של מנהל התיקים בבית ההשקעות

לוקסנבורג, 66, החל את דרכו בשוק ההון בשנות ה-80 כמנהל תיקים בבית ההשקעות "בטוחה" ובהמשך פרש להקמת חברת השקעות משלו. כאחד הפעילים הוותיקים והמתוחכמים בשוק ההון המקומי, הוא ידע לזהות בשנים שחלפו מאז הזדמניות השקעה שאיפשרו לו לבנות מהיסוד אימפריה בשווי של מיליארדים, שרוב ערכה נגזר מאותם עסקים שרכש במסגרת הסדרי החוב של עסקי לב לבייב (אפריקה ישראל) ואילן בן דב (סאני תקשורת-סקיילקס).

חלק אחר מההשקעות בהן הוא מעורב, הגיעו לידיו דרך מאבק שליטה. זה התחיל עם לפידות חיפושי נפט (לפידות קפיטל של היום) שהייתה בעבר בשליטת ברוס (ברוך) רפפורט המנוח. "בסוף שנות ה-90", סיפר בעבר לוקסי בריאיון ל"גלובס", "היא הייתה חברה שנוהלה בינוני ומטה, וזו גם הייתה תקופה של שפל בשוק ההון - כך שחברו כאן כמה פרמטרים שעזרו לכך ששער המניה היה עמוק מתחת לשווי החברה, וזה מצא חן בעינינו".

לאחר שלוקסי הגיע להחזקה משמעותית בחברה, הוא קרא תיגר על שליטתו של רפפורט, בטענה כי לפידות אינה מנוהלת נכון, שככל שהיא מקבלת יותר עבודות, היא דווקא מפסידה יותר כסף "התחלנו לריב על זה במשך שנתיים, ובסוף עשינו במב"י (Buy Me Buy You)", הוא אמר. "הייתי בטוח שהוא ירכוש את החברה, ולהפתעתי, הוא אמר לי, 'בחור צעיר, קח, תנהל את החברה כמו שאתה רוצה'".

עם השנים שחלפו גדל החלק הריאלי בפעילותה של לפידות על חשבון תיק ההשקעות שנוהל בה בעבר. עם זאת, גם כעת לא מוותר לוקסי על ביצוע מהלכים קצרי טווח בשוק המניות כשאלה יכולים להניב לו רווח גדול. כך היה בעת שרכש מניות בחברת הנדל"ן המניב איי.די.או גרופ (ADO), הפועלת בברלין, בשנת 2018 , בעת שהתנהל בה מאבק שליטה יצרי, ומכר אותן לאחד הצדדים ברווח מהיר של כ-50 מיליון שקל.

הסדרי החוב שסידרו קפיצת מדרגה

שתי קפיצות המדרגה שהפכו את לפידות לחברה שהציגה בשבוע שעבר מחזור הכנסות של 3.3 מיליארד שקל ורווח נקי של 120 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022 הגיעו באמצעות הסדרי חוב. בשנת 2014 הוביל לוקסי השתלטות על זכיינית סמסונג, קבוצת סאני תקשורת-סקיילקס, שהוחזקה קודם לכן בידי אילן בן דב, שהוכרע תחת נטל החובות. 

המהלך הדרמטי יותר במובנים עסקיים הושלם בתחילת שנת 2020, בעת שלפידות (לצד אלטשולר שחם) רכשו באמצעות הליך דומה של הסדר חוב את מה שנותר מקבוצת אפריקה השקעות, בעבר מחברות ההשקעה הגדולות בישראל. הצפת הערך הדרמטית בעקבות אותה רכישה היתה מהירה ומסתכמת במאות אחוזים. כך למשל דניה סיבוס, שתומחרה באותה הסדר בפחות מחצי מיליארד שקל, הונפקה כשנה לאחר השלמת ההסדר והיא נסחרת כיום בשווי של 2.7 מיליארד שקל.

"זה לא שאנחנו שונאי חובות"

מי שהצטרף אל לוקסי לדרך בתחילת 2020, ומסייע לו במהלכי ההשבחה האחרונים, הוא רו"ח אריק שפיר, בעברו בכיר בפירמת KPMG סומך חייקין, שמכהן כיום כסגן יו"ר לפידות קפיטל. אחד המהלכים העיקריים שהובילו שפיר ולוקסנבורג בחברות שהשתלטו עליהן היה צמצום הדרגתי של החוב. גם ללפידות קפיטל עצמה יש סדרת אג"ח בודדה בהיקף של 160 מיליון שקל.

אריק שפיר,  סגן יו''ר לפידות / צילום: רמי חכם

"זה לא שאנחנו שונאי חובות, לפעמים זה דבר חיובי - אבל בשנים האחרונות ראינו לאן הדברים הולכים, אז עשינו הפוך מכולם", אומר שפיר לגלובס. "הקפדנו להעלות את המזומנים למעלה. את הגיוסים ביצענו במניות (באקוויטי) ולא בחוב. אנחנו מעריכים שכיום הכסף יהיה שווה הרבה יותר בעסקאות ריאליות".

עיקר ההחזקות שלכם הן בנדל"ן, תחום שרגיש להעלאות הריבית. זה לא מסכן אתכם?
"דניה סיבוס היא קודם כל חברת ביצוע. נכון שהיא בונה גם למגורים, אבל היא פועלת גם בתשתיות, ספציפית גם בתחומי התחבורה, כגון הקמת הקו מהיר והקו כחול של הרכבת הקלה. ככה שדניה היא פעילות יותר 'תעשייתית ביצועית'.

"באפריקה מגורים רוב העסקאות הן קומבינציה (עם שותפים, ח"ש). לא קנינו שם מגרשים בכסף. ככה יכולנו להוריד את החוב של החברה. המשמעות של עליית הריבית היא שכולם ישלמו יותר. כך שיהיו גם עליות מחירים של הדירות עצמן. יזמים חזקים שלא מינפו את עצמם יוכלו לקנות קרקעות במחירים יותר הגיוניים".

אתה מרגיש בשינוי בתחום הנדל"ן?
"אנחנו כבר מתחילים לקבל הצעות שמסתובבות בשוק לקנות קרקעות עם היתר. עד לפני חצי שנה זה היה בלתי נתפס. לא היו בכלל הצעות כאלה על המדף. ואני מדבר על שמות מוכרים שמתחילים להציע. הסיבה היא שהם יודעים שיש לנו כסף. אבל גם במחירים של ההצעות האלה, אני מאמין שעוד לא הפנימו את השינוי. כך ששוק הנדל"ן מגיב יותר לאט".

יש ירידה במספר הדירות שנמכרות.
"מרבית הדירות (95%) שאנחנו אמורים למסור עד שנת 2024 כבר נמכרו. זה נכון שבדירות היוקרה שעולות 10 מיליון שקל ומעלה לוקח יותר זמן למכור. אבל גם כאן, זה לא שאין מכירות. יחד עם זאת, בדירות בקריית ביאליק, גבעת שמואל, ומקומות נוספים, כשהמחיר נע בין 2-2.5 מיליון שקל, יש רכישות".

מה עם הכנסת שותף? גם לצורך כניסת לפידות למדדי הדגל?
"אנחנו בוחנים את זה, אבל אצלנו הבעלים לא מוכר מניות, אנחנו רק קונים מניות של עצמנו. אנחנו כן מקפידים על חלוקת דיבידנד בכל החברות שבהן אנחנו מחזיקים".

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים