ג'נריישן ושפיר השלימו את רכישת מתקן ההתפלה באשדוד ב-870 מיליון שקל

קרן ג'נריישן קפיטל הודיעה כי השלימה את רכישת מתקן ההתפלה באשדוד, יחד עם חברת התשתיות שפיר הנדסה, תמורת 870 מיליון שקל • מתמורת הרכישה יועבר למדינה סכום של כ-312 מיליון שקל • לאחר העסקה, חמשת מתקני ההתפלה העיקריים בארץ, המספקים כיום 80% ממי השתייה במדינה, נמצאים בידיים פרטיות

מתקן התפלה באשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
מתקן התפלה באשדוד / צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

המגעים שמנהלת קרן ג'נריישן קפיטל לרכישת מחצית ממניות טביב לאיכות הסביבה, הם רק חלק מתקופה עמוסת פעילות בקרן התשתיות הציבורית שנסחרת בתל אביב. ג'נריישן שנוסדה ומנוהלת על ידי יוסי זינגר (יו"ר) וארז בלשה (המנכ"ל), הודיעה במקביל כי השלימה ביום חמישי את רכישת מתקן ההתפלה באשדוד, יחד עם חברת התשתיות שפיר הנדסה, תמורת 870 מיליון שקל. המוכרת בעסקה, חברת מקורות, דיווחה כי מתמורת הרכישה יועבר למדינה סכום של כ-312 מיליון שקל.

עם השלמת הרכישה מתכננות GES, החברה הבת של ג'נריישן, ושפיר הנדסה לבצע תוכנית פיתוח נרחבת במתקן ההתפלה. לפני שבוע הודיעה ג'נריישן על סגירה פיננסית לפרויקט המדובר באשדוד. קונסורציום בהובלת בנק מזרחי טפחות וחברת הביטוח הפניקס, יעמיד ל-GES ולשפיר מימון בסך כולל של 2.7 מיליארד שקל לרכישת המתקן, לעבודות השיקום שיבוצעו בו ולהקמת תחנת כוח.

מתקן ההתפלה באשדוד הינו בעל קיבולת ייצור מקסימלית של 140 מיליון מ"ק וזיכיון לייצור של 100 מיליון מ"ק בשנה, על פי הסכם הזיכיון המסתיים בסוף שנת 2038. כעת, במהלך תקופה של עד 18 חודשים ממועד השלמת הרכישה, בכוונת הרוכשות לשפץ ולשקם את מתקן ההתפלה, ובין היתר להחליף את מערך הטיפול המקדים במים הנשאבים מהים ואת מערכות הבקרה שלו. 

בנוסף, תוקם תחנת כוח באתר מתקן ההתפלה שתספק את כלל צרכי האנרגיה שלו ותוזיל משמעותית את עלויות האנרגיה שלו. עודפי ייצור האנרגיה של תחנת הכוח ייימכרו לרשת החשמל הארצית. הזיכיון להפעלת תחנת הכוח יהיה לתקופה שתעמוד על המוקדם מבין 20 שנים ממועד הפעלת תחנת הכוח או 25 שנים ממועד השלמת הרכישה. 

להשלמת רכישת מתקן ההתפלה באשדוד מידי המדינה, יש גם משמעות סימבולית: כעת לאחר העסקה, חמשת מתקני ההתפלה העיקריים בארץ נמצאים בידיים פרטיות. אלו מספקים כיום 80% ממי השתייה בארץ, כאשר עד 2024 צפויים להיבנות שני מתקני התפלה נוספים, אשר המכרזים הממשלתיים להקמתם כבר פורסמו על ידי אגף החשב הכללי במשרד האוצר.

אלון רז, מנכ"ל מקורות ייזום שכיהן כיו"ר ועדת המכרזים, ציין שההליך למכירת מתקן ההתפלה באשדוד היה אחד המורכבים והארוכים שנעשו במשק. לדבריו, "המחיר המעולה שקיבלנו עבור המתקן מעיד על העבודה המצוינת שעשינו בשיקום המתקן, בהפעלתו, ולא פחות בהליך מכירתו. הרווח מהמכירה יתרום לחיזוק איתנותה הפיננסית של חברת מקורות". רז הוסיף כי מקורות מוסרת לרוכשים מתקן במצב תפעולי טוב מאד, שמספק זה כארבע שנים את מלוא כמות המים ובאיכות מעולה.