גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רה"מ לפיד: צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש בסוגיית איראן

רה"מ יאיר לפיד אמר כי ההסכם המתגבש כעת בין איראן למעצמות הוא הסכם רע, והוסיף: "אפשר וצריך לגרום לאיראן לחתום על הסכם טוב בהרבה. להסכם כזה אפשר להגיע אם יונח על השולחן איום צבאי אמין" ● לדבריו, "יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו"

רה''מ יאיר לפיד, מוקדם יותר היום / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
רה''מ יאיר לפיד, מוקדם יותר היום / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר היום (א') כי צה"ל והמוסד קיבלו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש בסוגיית איראן, אם יהיה הסכם או אם לא ואיראן תתקדם לגרעין. לדבריו, ישראל לא תיתן לאיראן להפוך למדינה בעלת נשק גרעיני. בשיחה עם כתבים בירושלים אמר לפיד כי ההסכם המתגבש כעת בין איראן למעצמות הוא הסכם לא טוב. לדבריו לפיד, ההסכם היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015, והיום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית, הסביר.

"אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס"

"אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015. אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקאי הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא איפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם", טען לפיד והוסיף: "הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האיסטרטגיים עם ארה"ב".

עם זאת, לפיד הודה כי גם לאחר מאמצי הממשלה הנוכחית, ההסכם הנוכחי הוא רע, ולא עונה גם על הקווים שהציבו האמריקאים עצמם בתחילת המו"מ. "אפשר וצריך לגרום לאיראן לחתום על הסכם טוב בהרבה - מה שהאמריקאים בעצמם כינו: Longer & Stronger. ‏Longer - כי זה יהיה הסכם בלי מועד סיום, כמו שהציע נשיא צרפת עמנואל מקרון. ‏Stronger - מפני שהפיקוח יהיה הדוק יותר, והוא יעסוק גם בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ובמעורבות של איראן בטרור בכל רחבי המזרח התיכון. להסכם כזה אפשר להגיע אם יונח על השולחן איום צבאי אמין. אם האיראנים יראו שלסרבנות שלהם ולהונאות שלהם יש מחיר כבד. זה מה שהוביל את האיראנים לחתום על ההסכם בפעם הקודמת. הנשיא אובמה פרסם את היכולות של מה שנקרא ה-Bunker Busters - פצצות חודרות בונקרים, והאיראנים הבינו את הרמז וחתמו על ההסכם".

"על ההצעה האחרונה שהונחה על השולחן בידי האיחוד האירופי, אמרנו לאמריקאים: 'זה לא מה שהנשיא ביידן רצה. זה לא מה שהוא דיבר עליו בביקורו בארץ, זה לא מה שהוא חתם עליו בהצהרת ירושלים'. במקביל הבהרנו לאמריקאים: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות. כמו שנכתב בהצהרת ירושלים, יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו", הוסיף לפיד.

עדיין קיים פתח להשפעה מצד ישראל

מפרטי ההסכם המתגבש עולה כי הוא מותנה בין השאר באישורו של הקונגרס האמריקאי, שם צפויה לנשיא ביידן התנגדות עזה ולא רק מהצד הרפובליקני. אם הקונגרס ידחה את ההסכם, הנשיא יכול להטיל וטו על ההחלטה ורק רוב של שני שלישים מחברי הקונגרס יכול לקבל החלטה מנוגדת. גורם מדיני הבהיר כי ישראל לא מתכוונת להתערב ישירות בוויכוח כפי שעשה נתניהו בנאום בקונגרס האמריקאי לפני אישור הסכם הגרעין ב-2015, אך "אנו מדברים עם כל מי שפונה אלינו בנושא".

לדברי הגורם, ראש המוסד דדי ברנע יגיע לוושינגטון בקרוב וידבר בפני הוועדה לשירותים מיוחדים בקונגרס. מפרטי ההסכם עולה עוד כי ארצות הברית תחל בשחרור כספים איראניים מוקפאים כבר מיומו הראשון, ותסיר עיצומים מ-17 בנקים איראניים. בשלבי הביניים ארצות הברית תאפשר יצוא נפט של עד 50 מיליון חביות ביום, ולאחר שאיראן תמלא את חלקה, יתאפשר יצוא מלא. עם זה לפי הידוע בישראל יש עדיין סעיפים לא סגורים וההתדיינות בין הצדדים נמשכת, מה שמשאיר עדיין פתח להשפעה מסוימת של ישראל.

בארץ רואים הישג בכך שנדחתה הסרת מקצת העיצומים על גורמים איראניים כמו משמרות המהפכה, על כך שהיחסים עם ארה"ב לא נפגעו וכן על ההבטחות ליצירת מעין ברית (ארכיטקטורה אזורית) עם מדינות האזור נגד אפשרות של תקיפה איראנית. הגורם המדיני הבכיר הודה כי התקוות של ישראל לעמידה של האמריקאים על הקווים שהם עצמם קבעו נכזבה.

"הראינו יותר מפעם אחת שהאיראנים משקרים לגבי תוכנית הגרעין"

לדברי אותו גורם מדיני, לא ניתן לסמוך על איראן שתקיים את ההסכם ולא תמשיך להעשיר אורניום בסתר: "ישראל מאוד מודאגת מהאפשרות שהאיראנים מעשירים יותר ממה מדווחים, יש אפשרות שהם מעשירים יותר, שומרים יותר חומר. לפני עשרה ימים שאלו את גרוסי (יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - ד.ז) לגבי המחויבות או לגבי התיקים הפתוחים. הוא אמר: 'אנחנו מצאנו עקבות של אורניום'. איפה? אמרו לו: 'אתה סומך על האיראנים?', התשובה שלו הייתה: 'absolutely not'. כי ברור שהם מרמים. אנחנו הראינו יותר מפעם אחת לעולם שהאיראנים מרמים ומשקרים לגבי תוכנית הגרעין שלהם ולא מחייבים את עצמם להסכם".

בסוגיות הפוליטיות, הגורם התייחס להסכם הריצה המשותפת בין סמוטריץ' לבן גביר: "העובדה שיש פה לגיטימציה של גורמים כמו בן גביר ושותפיו היא מבהילה והיא גם מחסלת את הביטחון הלאומי. אני לא רואה ממשלה שבה יש שר בכיר וחבר קבינט בן גביר שמקבל עשירית מהקשב מהאמריקאים והאירופאים שמקבלת ממשלה כמו שלנו. אז יש לזה השפעה על הביטחון הלאומי. אני כן מסכים בוודאי שהכרסום בחוסן הפנימי הוא האיום הגדול ביותר בחברה הישראלית, בין השאר כי הוא מקטין את היכולת שלנו להתמודד עם איום חיצוני".

הגורם התייחס לתדרוכים של ראש המוסד דדי ברנע שיצא נגד ההסכם בצורה חריפה הרבה יותר מלפיד עצמו, תוך השמעת ביקורת על האמריקאים. התדרוך אירע זמן קצר לאחר פגישה בנושא בין לפיד לברנע. לפי הגורם המדיני, דברי ברנע לא פורשו כראוי וראש הממשלה שוחח עמו פעמיים לאחר התדרוכים כדי להבהיר את הדברים.

בתוך כך מבהירים בירושלים כי לא התקיימה שיחה בין ראש הממשלה לפיד לבין הנשיא ביידן בשל חופשתו של ביידן ושיחה כזו אמורה להתקיים בקרוב. השניים ככל הנראה לא יפגשו גם בעצרת האו"ם בחודש הבא, בשל "אילוצי לוח זמנים של הנשיא ובשל חתונת בנו של לפיד".

עוד כתבות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ובמידה ויעבור גם בסנאט ויחתם על ידי הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס