הראשון לשפר עמדות בעקבות הביקורת: דיסקונט מעלה את הריבית על פיקדונות

אחרי שהציג ריביות מהנמוכות במערכת הבנקאית, יציע דיסקונט ריבית קבועה של 3% ללקוחות שיפתחו חשבון באמצעים דיגיטליים ויסגרו את הכסף לשנה עד חמש שנים • בסניף יציע דיסקונט ריבית קבועה של 2.5% או משתנה בגובה פריים מינוס 2%

מנכ''ל קבוצת דיסקונט, אורי לוין / צילום: יח''צ
מנכ''ל קבוצת דיסקונט, אורי לוין / צילום: יח''צ

האם הלחץ הציבורי על הבנקים עושה את שלו? אחרי הביקורת הציבורית שהגיעה עד לכנסת בעקבות הפערים בין ההתייקרות בריבית שגובים הבנקים בגין ההלוואות לזו שהם מעניקים לציבור בגין הפיקדונות, הודיע הערב (ב') בנק דיסקונט כי הוא מעלה החל ממחר את הריבית על הפיקדונות לשנה ומעלה. זאת לאחר שנתונים אודות הריביות שמציעים הבנקים מצאו כי דיסקונט לא הציע עד עכשיו את הריביות הגבוהות בשוק והיה בין הבנקים שהציעו בחלק מהפיקדונות ריביות מהנמוכות במערכת הבנקאית (ובאחרים מוקם קצת מעל לממוצע).

לפי הודעת הבנק, הריבית על פיקדון לשנה ומעלה, בריבית קבועה, תעמוד על 3% לשנה, מה שיציב את דיסקונט עם שיעור הריבית הגבוה במערכת הבנקאית. במקביל, מעלה הבנק את הריבית על פיקדון לשנה ומעלה בריבית משתנה, אשר תהיה זהה מעתה לשיעור הריבית בנק ישראל: 2% (פריים פחות 1.5%), ותתעדכן בהתאמה לשינויי הריבית העתידיים של בנק ישראל.

ריביות אלה יינתנו ללקוחות שיפתחו את הפיקדון בערוצים הדיגיטליים (אתר ואפליקציית הבנק), כאשר המינימום להפקדה עומד על 250 שקל והסכום המירבי הינו מיליון שקל. לקוחות שיפתחו פיקדון בסניף יוכלו לבחור בין ריבית משתנה של פריים מינוס 2% (הפריים כיום הוא 3.5%, כך שהריבית תעמוד על 1.5%) או קבועה של 2.5%. גם ריבית זו מציבה את דיסקונט בצמרת המערכת, אך כאמור פחות מאשר למי שיפתח את הפיקדון באמצעים הדיגיטליים.

כעת עולה השאלה האם דיסקונט יתרגם את העלאת הריבית גם לפיקדונות היומיים, השבועיים והחודשיים בהן הוא עדיין מציע ריבית נמוכה יותר מאשר רוב המערכת הבנקאית, והאם הבנקים האחרים ילכו בעקבותיו ויעלו את הריבית על הפיקדונות שהם מציעים לציבור.

נזכיר שזו לא הפעם הראשונה שדיסקונט מתעל ביקורת ציבורית למהלך כלכלי. בינואר השנה הודיע הבנק, בראשות אורי לוין, כי לא יגבה ריבית מלקוחות שהמינוס שלהם בעו"ש עומד על עד 2,000 שקל. בנוסף, הודיע אז דיסקונט כי הוא מפחית את הריבית גם על מינוס גבוה מסכום זה.

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט: "אנו קשובים לציפיות הציבור מאיתנו ונחושים להיות הבנק הטוב ביותר ללקוחותיו. אנו מחוייבים להציע להם גם בעתיד כלים מגוונים להתנהלות פיננסית נבונה".

נזכיר כי אתמול פנה יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר לכל מנכ"לי הבנקים ולמפקח על הבנקים בדרישה להתאים את גובה הריבית בחסכונות ובפיקדונות, לנוכח העלאת הריבית של בנק ישראל. זאת לאחר שבעוד שהבנקים מיהרו לייקר את הריבית על ההלוואות והמשכנתאות בהתאם לגובה הריבית של בנק ישראל, הם גילגלו רק חלק קטן מאותה העלאה של הבנק המרכזי (1.9% בתוך ארבעה חודשים), לפיקדונות. קושניר מעוניין לקיים דיון בנושא בוועדת הכספים בתחילת ספטמבר.