צרפת נאבקת בכלי הרכב הפרטיים: תציע אלפי אירו למי שיעבור לאופניים חשמליים

במסגרת התוכנית החדשה הממשלה הצרפתית הציבה יעד להעביר כ־9% מהאוכלוסיה להתנייד באמצעות אופניים באופן קבוע עד סוף שנת 2024 • במקביל, בגרמניה מסכמים את ניסוי סבסוד התחבורה הציבורית שהוביל לירידה של 7% בזיהום האוויר בכלל המדינה

הקצאת עשרות קילומטרים לרוכבי אופניים. פריז / צילום: Shutterstock
הקצאת עשרות קילומטרים לרוכבי אופניים. פריז / צילום: Shutterstock

בניסיון להפחית את פליטת גזי החממה, להקל על עומסי התנועה בערים ולשפר את איכות האוויר, הודיעה ממשלת צרפת בחודש האחרון על הגדלת המימון הממשלתי לתושבים שמעוניינים לקנות אופניים או לעבור אליהם במקום השימוש ברכב.

הסיבות לכך שישראל רחוקה מהבטחתה לעבור לרכבים חשמליים בלבד עד 2030
הכבישים התרוקנו בחופש, ועדיין מחצית מהאוטובוסים לא הגיעו בזמן 

סכום מרבי של 4,000 אירו (13,200 שקל) יינתן בצרפת עד סוף השנה למי שימסור רכב ישן לגריטה ויקנה במקומו אופניים חשמליים, כולל לחברות שישתמשו באופני־משא חשמליים לטובת הובלה ושליחויות. מי שירצה לקנות אופניים חשמליים אך אין לו רכב ישן לגריטה, יוכל לקבל מענקים של עד 400 אירו, תלוי ברמת ההכנסה שלו ובאזור המגורים. גם מי שירצה לקנות אופניים "רגילים" ולדווש עצמאית יקבל מענק ממשלתי, של 150 אירו.

מדובר בתוכנית ממשלתית שהורחבה החל מאמצע אוגוסט ועד לסוף השנה. היעד הוא "להעביר" כ־9% מהאוכלוסיה בצרפת להתנייד בעזרת אופניים באופן קבוע עד סוף שנת 2024. בפריז הוקצו בשנים האחרונות עשרות קילומטרים חדשים של דרכים לרוכבי אופניים ולמשתמשים בקורקינטים חשמליים, רובם על חשבון נתיבי הנסיעה של כלי הרכב.

תוכנית שיתוף האופניים בבירה הצרפתית הייתה הראשונה במערב־אירופה, והורחבה מאז לערים נוספות במדינה. הממשלה עצמה תשקיע כ־250 מיליון אירו בשנים הקרובות בשיפור הגישה והנסיעה של אופניים בפריז.

עד 4,000 אירו תמורת מעבר לאופניים

כאמור, לפי התוכנית החדשה סבסוד האופניים יהיה תלוי ברמת ההכנסה החודשית ובמדרגת המס של משק הבית או החברה, אך יכול להגיע עד ל־4,000 אירו.

הסכום הגבוה ביותר יוקצה לאלו הגרים באזורים צפופים, שימסרו לגריטה רכב ישן (שיוצר לפני 2006 ונמצא במצב לא טוב לפי חוות דעת מומחה) וירכשו במקומו אופני משא חשמליים. מי שאינם גרים באזור צפוף או מרוויחים יותר מהמינימום, יקבלו מענק של 1,500 אירו.

גם מי שאינו מוסר מכונית ישנה לגריטה יוכל לקבל בונוסים שונים וגם במקרה הזה הסבסוד תלוי־הכנסה - אלו שנמצאים מעל למדרגת המס הראשונה בצרפת יקבלו "רק" 300 אירו לטובת רכישת אופניים חשמליים רגילים, והנמצאים מתחת לה יקבלו מענק של 400 אירו. מי שיבחרו לדווש בעצמם באופניים רגילים יקבלו מימון ממשלתי של עד 150 אירו, כולל לאופניים משומשים.

 
  

הממשלה אינה דורשת להוכיח כי הנסיעות החליפו את השימוש ברכב, אלא שואפת "להוריד" כמה שיותר מכוניות מהכביש על ידי עידוד האזרחים לנסוע באופניים כשאפשר.

המהלך לעידוד אופניים מלווה בתמריצים שליליים לנסיעה במכוניות בתוך ערים, כמו מהירות מוגבלת ל־30 קמ"ש ברחבי פריז. מטרת התוכנית היא גם לנסות ולהקל על עלויות השימוש ברכב של האוכלוסיה, המזנקות בחודשים האחרונים בגלל עליית מחירי הדלק.

לפי מחקרי עבר, רק כ־3% מהאוכלוסיה בצרפת משתמשים באופן קבוע באופניים, לעומת שיעור של 27% בהולנד. היוזמה הצרפתית מאמצת את מסקנות ניסוי שפעל בהצלחה בליטא. שם קיבלו אזרחים שהעבירו רכב ישן לגריטה מענק תחבורה של עד 1,000 אירו, כולל קרדיט לשימוש בתחבורה ציבורית.

כלי מרכזי שיחליף את השימוש במכוניות

מגזר התחבורה הוא אחד התחומים הבעייתיים ביותר בהתחייבות האירופית לאפס את פליטות גזי החממה עד שנת 2050. נכון להיום, כרבע מגזי החממה הנפלטים כתוצאה משימוש באנרגיה, מגיעים ממגזר התובלה. בתוך מגזר התובלה עצמו, 60% מגזי החממה נפלטים כתוצאה מהשימוש במכוניות פרטיות.

האיחוד האירופי עובר באופן מסיבי למכוניות חשמליות, שבעתיד אמורות להיטען על ידי אנרגיות מתחדשות, וכבר החליט למנוע מכירה של כלי רכב עם מנוע המבוסס על דלק או דיזל עד שנת 2035.

חוקרים מאוניברסיטת דנמרק הצביעו בחודש האחרון על אופניים ככלי מרכזי בניסיון להחליף את השימוש במכוניות. המחקר, שהתפרסם בכתב העת "Communications Earth & Environment", מצא כי לו היו תושבי העולם כולו עוברים להשתמש באופניים כמו ההולנדים (הולנדי בוגר נוסע בממוצע 2.6 ק"מ באופניים ביום), היה נמנע שחרור של 700 מיליון טון פחמן דו־חמצני מדי שנה לאטמוספירה. כמות זו שקולה לחתימת הפחמן הדו־חמצני של גרמניה כולה מדי שנה.

לו היו תושבי העולם עוברים להשתמש באופניים כמו הדנים (1.6 ק"מ ביום), הייתה נרשמת הפחתה של 414 מיליון טון, השקולים לכמות השנתית שמשחררת הכלכלה הבריטית לאטמוספירה.

"פתח להבנה שתחבורה ציבורית עדיפה"

במקביל, בגרמניה השכנה מסתיים בימים אלה "ניסוי תחבורתי" רחב־היקף - סבסוד כמעט מקיף של התחבורה הציבורית במדינה כדי להקל על יוקר המחיה ולעודד נסיעה בתחבורה ציבורית. גם תוכנית זו נועדה להפחית את מספר הנסיעות בכלי רכב. הממשלה הפדרלית מימנה במיליארדי אירו כרטיס "חופשי־חודשי" בעלות של תשעה אירו בלבד לחודשים יוני, יולי ואוגוסט. נכון לעכשיו, הממשלה מתלבטת לגבי תוכנית־המשך אחרי שהתוכנית הנוכחית תפוג ביום חמישי הקרוב.

כלי התקשורת במדינה כבר דיווחו על כמה הצלחות מסתמנות של המהלך, שבמסגרתו 58 מיליון גרמנים רכשו את הכרטיס בשלושת חודשי פעילותו.

מחקר שהתקיים באוניברסיטת פוטסדאם הראה, למשל, כי רמת זיהום האוויר בגרמניה כולה פחתה ב־6% עד 7% בחודש הראשון להשקת התוכנית. הוא מצא קשר סיבתי בין הפחתת הנסיעות של התושבים במכוניות פרטיות, והסתמכות על תחבורה ציבורית, לבין הפחתה של חלקיקים מזהמים באוויר. החוקרים "ניקו" השפעות רקע כמו מחירי דלק גבוהים והשפעות אקלימיות.

המחקר מאשש תוצאות של מחקר ראשוני יותר, שבוצע על ידי חברת שירותי ניווט במדינה, שמצא ירידה של עומסי תנועה ב־23 מתוך 26 ערים גרמניות, בשל המימון הנדיב של התחבורה הציבורית. עם זאת, מחקר אחר מצא כי רק 3% מתושבי גרמניה (לפי מדגם מייצג) עברו לתחבורה הציבורית על חשבון נסיעה בכלי הרכב הפרטי.

מי שתומכים במהלך העריכו כי לו התוכנית הגרמנית היתה הופכת לקבועה, היו תושבים רבים יותר מוותרים על כלי רכב פרטי. ראש סוכנות האקלים הפדרלית הגרמנית, דירק מסנר, אמר לתקשורת כי מדובר ב"הצלחה אקלימית" וכי יש לפעול לכרטיס המשך: "הדבר יכול לפתוח את הדלת להבנה שתחבורה ציבורית אטרקטיבית יותר ממכונית".