ריבית בנק ישראל | בדיקת גלובס

ותודה לבנק ישראל: העלאות הריבית סידרו לבנקים הכנסה כפולה מהפיקדונות

המרווח בין עלות גיוס הכסף של הבנקים לבין הריבית שהם מעניקים לציבור על הפיקדונות הוכפל ברבעון השני של השנה • בהתחשב בשתי העלאות הריבית האחרונות, שהצטברו יחדיו ל־1.25%, מרווחי הבנקים על פיקדונות צפויים לגדול אף יותר במהלך הרבעון השלישי

לוין, ברבר-צדיק, קוטלר, לארי, פרידמן. צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לוין, ברבר-צדיק, קוטלר, לארי, פרידמן. צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל העלה בחודשים האחרונים את הריבית ל-2%, והסקטור שנהנה מכך במיוחד הוא הבנקים. בעוד הריביות שהבנקים גובים בגין המשכנתאות וההלוואות האחרות זינקו בעשרות עד מאות שקלים בחודש, הריביות שמשלמים הבנקים לציבור על הפיקדונות עלו בשיעור נמוך.

הפערים בין הריביות שנותנים הבנקים לבין אלה שהם גובים אפשרו להם להגדיל את המרווח בין עלות הכסף שלהם לבין הריבית שהם מציעים על הכסף שלנו. למעשה, התהליך מתרחש כך. הבנקים מגייסים את הכסף שלהם משני מקורות עיקריים: פיקדונות הציבור, וגיוס אג"ח משוק ההון. לעלות הגיוס מוסיפים הבנקים את הרווח שלהם ופער זה הוא המרווח, המגלם בכל הנוגע לפיקדונות את הסכום שנותר להם לאחר ניקוי הריבית שהם משלמים לנו. לגבי ההלוואות, זה מגלם את הפער בין מחיר הכסף שלהם לבין הריבית שהם גובים.

 
  

מבדיקת הדוחות הכספיים של הבנקים לרבעון השני עולה כי הגדלת המרווחים בעקבות גלגול חלקי בלבד של העלאת הריבית לפיקדונות, יותר מהכפילה את הכנסות הבנקים כתוצאה מהריבית על הפיקדונות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. וזאת, כאשר הרבעון השני אמנם כלל שתי העלאות ריבית, 0.25% באפריל ו-0.4% במאי, אולם שתי העלאות הריבית המשמעותיות אירעו ברבעון השלישי, ועמדו יחד על 1.25%. לכן, פערי המרווחים עוד יעלו ברבעון הקרוב.

כך, בעוד שהפיקדונות נושאי הריבית עלו אצל חמשת הבנקים הגדולים ב-2.24% לסך של כ-565 מיליארד שקל, המרווחים שהם גבו זינקו בשיעור של 123% - ועמדו על 686 מיליון שקל. כאמור, יותר מפי שניים לעומת המרווחים ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות הפועלים מהמרווח קפצו פי שלושה

מי שמחזיק בתיק הפיקדונות נושאי הריבית הגדול ביותר הוא בנק הפועלים, עם תיק של 161.6 מיליארד שקל שגדל ב-2.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מבט על ההכנסות מהמרווח על הפיקדונות מגלה כי הם קפצו פי שלושה - מ-53 מיליון ל-151 מיליון. לאומי לא הגדיל את סך הפיקדונות נושאי הריבית (0.3%), אך ההכנסות מהמרווח בגינם קפצו ב-148% לכדי 154 מיליון שקל. מזרחי טפחות, שכמעט והדביק את לאומי בתיק הפיקדונות המדוברים, רשם את ההכנסות הגבוהות במערכת, 180 מיליון שקל, אבל הגידול שלו היה הנמוך ביותר - והסתכם ב-61%.

"הנתונים מראים עד כמה הבנקים הרוויחו ברבעון השני מכך שלא גלגלו אלינו הלקוחות את עליית ריבית בנק ישראל, ולמעשה ניצלו את שינוי תנאי המאקרו לשיפור הרווחיות שלהם", מסביר היועץ הפיננסי תומר ורון. "מה שאולי הכי מדהים הוא שמדובר ברבעון השני בלבד, שבו עליית הריבית של בנק ישראל רק התחילה".

נציין, כי אם הבנקים היו נשארים ברמת רווחיות זהה לרבעון הקודם, ובהינתן הגידול בסך הפיקדונות נושאי הריבית (המהווים רק כשליש מסך פיקדונות הציבור) - הכנסותיהם מהריבית על הפיקדונות היו נחתכים בכ-300 מיליון שקל. בהתחשב בכך שהרווח המצרפי של חמשת הבנקים עמד במחצית השנה הראשונה על 11 מיליארד שקל, מדובר לכאורה בסכום קטן, אבל עבור מי שמחפש בימים אלו תשואה על הכסף או לכל הפחות לשמור על ערכו כשהאינפלציה עומדת על יותר מ-5% - אלו פערים משמעותיים.

באירופה מתכוונים לגבות מיליארדים מהבנקים על "רווחים עודפים"

חלק ממדינות אירופה השיקו בחודשים האחרונים תוכניות למיסוי רווחי העתק של המגזר הבנקאי, כתוצאה מהעלאות הריבית של הבנקים המרכזיים.

ראשונות לפעול היו מדינות מרכז אירופה, שלהן מטבעות עצמאיים, ושהבנקים המרכזיים שלהן נאלצו להעלות ריבית בחדות מול האינפלציה המשתוללת. בחודשיים האחרונים, על רקע העלאות הריבית הצפויות גם בגוש האירו, מדינות במערב אירופה החלו לאמץ מנגנון דומה של מיסוי.

בפולין (שיעור אינפלציה 15.5%, ריבית במשק 6.5%) הודיעה הממשלה כי תאפשר לתושבים השהיה של החזרי משכנתה למשך שמונה חודשים על פני השנתיים הקרובות, מבלי שיהיו חשופים לעיקול הנכסים. כחצי מיליון בעלי משכנתה כבר ניצלו את החוק. הממשלה הפולנית חישבה כי הדבר יגרע הכנסות בסך כארבעה מיליארד אירו מהבנקים עד לסוף 2023. ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי איים על הבנקים כי כל ניסיון להקשות על בעלי המשכנתאות להשהות את התשלומים ייתקל ב"יד קשה" מצד הממשלה.

המגזר הבנקאי בפולין הכפיל את רווחיו בחמשת החודשים הראשונים של השנה ל־2.4 מיליארד אירו, לעומת השנה שעברה. בישראל, לצורך ההשוואה, רשמו הבנקים רווח של 11 מיליארד שקל (3.4 מיליארד אירו) במחצית הראשונה של 2022.

בהונגריה (אינפלציה 13.7%, ריבית במשק 10.75%), הטילה הממשלה מס חדש של 9% (בממוצע) על הרווח הנקי של הבנקים בכל אחת מהשנתיים הקרובות. המיסוי ישמש כדי להפחית את עלויות ההלוואות והתשלומים בעבור התושבים. הצעד צפוי להוריד יותר מ־1.5 מיליארד דולר מרווחי הבנקים.

המיסוי מגיע למערב היבשת
כאמור, אחרי מדינות מרכז אירופה מגיע תור המדינות המערביות שחברות בגוש האירו. ספרד (אינפלציה 10.4%, ריבית בגוש האירו 0%) זעזעה את המגזר הבנקאי כשהודיעה על מיסוי רווחים עודפים של הבנקים בשווי של לפחות 3 מיליארד אירו בשנתיים הקרובות. התוכנית צפויה לכלול מס של 4.8% על ההכנסות מהלוואות של הבנקים, וכן מהכנסותיהם משורה של עמלות נפוצות. באיטליה, הממשלה איימה בעבר על הבנקים כי תשקול להרחיב את מיסוי רווחי היתר של חברות האנרגיה במדינה גם למגזר הבנקאי.

אסף אוני, ברלין

ורון מוסיף כי ככל שהריבית תעלה, האטרקטיביות של הפיקדונות, כמובן, תלך ותגדל, אולם צריך לזכור שהריבית עולה כי האינפלציה כבר זינקה. "כך, למשל, אם היום אנחנו מפקידים כסף בפיקדון ומקבלים עליו 2% בשנה, בעוד שהאינפלציה עולה ב-3% אחוז - אזי יש לנו הפסד ריאלי".

הריביות לא גילמו את צעדי בנק ישראל

אז עד כמה המרווחים של הבנקים גדלו? הריביות על הפיקדונות עלו מאז החלה העלאת הריבית באפריל, אך בשיעור קטן יחסית ולא גילמו את מלוא העלאת הריבית של בנק ישראל.

מנתוני הבנקים עולה כי טרם העלאת ריבית בנק ישראל ב-0.75% בשבוע שעבר, מי שהציע את הריבית הגבוהה ביותר על פיקדון של 10,000 שקל היה One Zero: ריבית משתנה של פריים מינוס 0.55%. מכיוון שהפריים עמד אז על 2.75%, הריבית שהוצעה הייתה 2.2%. לאחר העלאת הריבית של בנק ישראל ל-2% עלה הפריים ל-3.5%, ובבנק הדיגיטלי העלו במקצת את הריבית שלהם - כך שכיום הוא מציע ריבית משתנה של 2.65%.

מי שהפנים את הביקורת הציבורית ואת התערבות יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר, שדורש הסברים ממנכ"לי הבנקים, זהו דיסקונט שהודיע על העלאת ריבית הפיקדונות לשנה ומעלה בריבית קבועה ל-3% לשנה באמצעים הדיגיטליים (2.5% בסניף). בה בעת, מעלה הבנק את הריבית על פיקדון לשנה ומעלה בריבית משתנה, אשר תהיה זהה לריבית בנק ישראל: 2% (פריים פחות 1.5%). אגב, מתחילת השנה, בנק ירושלים רשם גידול של 9% בפיקדונות הציבור, לעומת גידול של כ-3% במערכת.

 
  

את הריביות הנמוכות ביותר לפיקדון למשך שנה מציע בנק הפועלים עם ריבית קבועה של 1.7%, למי שיסגור את הכסף באמצעים הדיגיטליים, ושל 0.85% בריבית משתנה. עם זאת, בפיקדון לחמש שנים מציע הפועלים ריבית שנתית קבועה של 2.75%. למי שרוצה לסגור את הכסף ל-10 שנים, הריבית השנתית תעמוד על 3%.

רוב הבנקים סירבו למסור את הריביות שהם מעניקים ללקוחות העסקיים. עם זאת, הבנקים ציינו כי הם מציעים למפקידים הגדולים הטבה שנעה לרוב בין 0.1% ל-0.2% בנוסף לריבית המוצעת לפרטיים.