בחירות 2022 | ראיון

בגיל 20 בלבד, הדר מוכתר נערכת לכבוש את הכנסת, דרך הטיקטוק

מרגע שחולפת בראשה מחשבה ועד שהיא מצייצת עוברת דקה, היא מדברת על עצמה בגוף שלישי, שמה פס על מבקרים, בזה לכל הח"כים ובטוחה שהיא תהיה שרה בממשלה (אף שהיא צעירה מכדי להיבחר) • הדר מוכתר, תופעת הרשת הכי בוערת של מערכת הבחירות הנוכחית, היא באופן מצער הפוליטיקאית גם היחידה כמעט שמדברת על כלכלה

הדר מוכתר / צילום: איל יצהר
הדר מוכתר / צילום: איל יצהר

אמ;לק

הדר מוכתר אמנם בכלל לא יכולה להיבחר לכנסת, פשוט מפני שהיא צעירה מדי. אבל זה לא מפריע לה להריץ את המפלגה שלה, "צעירים בוערים", בטיקטוק ובטוויטר בשם יוקר המחיה ובעיות הכלכלה - וגם להודות שהיא מצייצת כל מה שעולה בראשה ולא מתעמקת בנתונים: "אם אני חוקרת את משבר המתמחים אז לא אפתח ספר או אקרא בגוגל, אלא אתקשר למתמחה ואגיד לו 'הי, מה קורה איתך? ספר לי קצת'". 

שעה ארוכה לתוך הראיון עם הדר מוכתר שהתקיים בשבוע שעבר בבית קפה ירושלמי, ואחרי שהיא יורה חיצים נגד כל נבחרי הציבור ומדברת בלהט על כל מה שהיא מתכוונת לשנות במציאות החיים הישראלית, שולפת הצעירה בת ה־20 נתוני סקר ומראה לי שהמפלגה שהיא מריצה לכנסת, "צעירים בוערים", צפויה לקבל בבחירות שיתקיימו בנובמבר הקרוב 3.3 מנדטים. מאוחר יותר השבוע, בסקר של חדשות 12 המפלגה בראשותה כבר זוכה להתייחסות מהימנה ראשונה. בסקר שנערך על ידי מנו גבע ומכון מדגם בשיתוף iPanel, מוכתר אמנם לא עוברת את אחוז החסימה, אבל גם לא כל כך רחוקה משם - עם 1.5% מהקולות, בהפרש קל מאיילת שקד שזוכה ל-2.1%.  

דיפ פייק על הירח: החוקר שמוכיח כמה קל לזייף את המציאות 
בחירות 2022: שלושה סקרים חדשים ותוצאה אחת ברורה 

התחלת כבר לעבוד על הרשימה לקראת הצגת הרשימות בעוד שבועיים? אני חצי שואלת חצי קובעת עובדה ברורה מאליה. מוכתר דווקא מופתעת: "אני צריכה להציג רשימה?" היא תוהה, ואז מתעשתת: "נכון. אני לא יכולה לרוץ לבד, אני אקח טפסים ותהיה רשימה ואנחנו נעבור וניכנס לכנסת ויעשו עלינו סרט בנטפליקס. אני מכוונת לשישה מנדטים, לא ארבעה. משרד השיכון והבינוי קורץ לי".

אין ספק שהשיחה עם מוכתר, תופעת הרשת הבלתי מעורערת של מערכת הבחירות הנוכחית, מסחררת, ונעה בין רצינות תהומית ואפילו סוחפת ("להילחם על משבר הדיור זה לא משהו שאפשר לצחוק עליו, גם אם זה בטיקטוק ולא בעיתונות") לבין רגעים כמעט קומיים ("דקה עולה לי רעיון - ודקה אני מוציאה ציוץ").

אם להודות על האמת, הסיבה לראיון הזה היא סקרנות פשוטה ורצון לענות, לפחות חלקית, על השאלה שמעסיקה כל מי שנחשף אליה: האם מוכתר היא אכן קוריוז כפי שסבורים לא מעט מהצייצנים בקהילת הטוויטר, שם יש לה 7,500 עוקבים, או מנהיגה אותנטית של הציבור הצעיר בישראל, כמו שמעיד חשבון הטיקטוק שלה, שבו יש לה יותר מ־67 אלף עוקבים?

אם לשפוט לפי היחס המלכותי שהעניקו לה המלצרים בקפה הירושלמי שבו נפגשנו - התשובה ברורה: "הסלט על חשבוננו", הם אמרו לה, ובסוף גם ביקשו להצטלם איתה לטיקטוק.

הדר מוכתר / צילום: איל יצהר
 הדר מוכתר / צילום: איל יצהר

את הלהט שהפגינה בשיחה כלכלית ערה במשך שעה אפשר היה לחלק בנדיבות בין ארבעה־חמישה ראשי מפלגות, שלא מצליחים לגייס את הקשב הציבורי לסוגיות הכלכליות הכי בוערות. יוקר המחיה, משבר הדיור, העלייה במחירי המזון והדלק - כל אלה היו אמורים להיות תפאורה מחייבת לבחירות, ובכל זאת ראשי המפלגות כמעט מפהקים. תוכנית כלכלית פה, מצע כלכלי מחודש שם, ובסופו של דבר כל ראיון עיתונאי יסתכם בשאלה: עם מי תשבו בממשלה הבאה?

כך הפכה מוכתר - קוריוז או לא - לדמות היחידה כמעט במערכת הפוליטית כיום שמציפה את הסוגיות הכלכליות שעל סדר היום. אלא שהיא עושה את זה בטיקטוק ולא בערוץ 2. "זה היופי, שלא צריך מיליונים כדי לרוץ לכנסת. בסרטון אחד בטיקטוק אני מגיעה לחצי מיליון צופים. זה יותר מהרייטינג של רוב הערוצים". אך באותה הנשימה היא מתלוננת שלא מסקרים אותה: "כאן 11 לא הזמינו אותי בכלל, וביתר הערוצים לא מספיק. למה איילת שקד מקבלת יותר במה ממני?".

אולי כי היא שרה בישראל.
"מה זה קשור? היא בקושי עוברת את אחוז החסימה. יש לי יותר מנדטים ממנה. כל התקשורת וכל הסוקרים הולכים לחטוף כזאת מכה ב־1 בנובמבר ואני הולכת להיות הכי מאושרת בעולם. אני רוצה שאנשים יאכלו את הכובע. אף אחד לא יזמין מהם סקרים אחר כך, כי הפספוס שלהם הולך להיות מטורף. הם לא מבינים את הכוח שיש לצעירים, כמה זמן שתקנו וכמה אנחנו מיואשים. אני חושבת שאחד הדברים הטובים שעשיתי זה שיותר צעירים יצביעו בבחירות האלה".

בין נחשי גומי לשכר המורים

אז מהן הסוגיות הכלכליות שמעסיקות את מוכתר? רק השבוע היא הצליחה לצייץ ממש באותו היום על מחירי נחשי הגומי ("16 ש"ח לגומי. גומי. גומי. דייייי!!! נראה לכם הגיוני????") ועל תנאי העסקת המורים לעומת אלה של חברי הכנסת ("מורים מתחילים: שכר 5,000 שקל, מספר ימי חופשה: 70. חברי כנסת: שכר: 45 אלף שקל ומספר ימי חופשה: 129. אבל העיקר שהמורים ייכנסו מתחת לאלונקה, הא ליברמן?").

ציוצים כמו אלה הם בדיוק מה שמקומם עליה את המבקרים, שמאשימים אותה, לא פעם בצדק, בשטחיות ובחוסר דיוק. מוכתר בעצמה מעידה שכל ציוץ נשלף מהמותן בלי הכנה ובלי יועצים: "אם אני חוקרת את משבר המתמחים אז לא אפתח ספר או אקרא בגוגל, אלא אתקשר למתמחה ואגיד לו 'הי, מה קורה איתך? ספר לי קצת'.

"הביקורת היא בעיקר של הצייצנים בטוויטר והם לא קהל היעד שלי. קהל היעד שלי הוא צעירים שעובדים כל החיים שלהם ולא מצליחים לקנות דירה או לשלם על מעונות לילדים. אני לא מתרגשת מביקורת באופן כללי".

טוענים כלפייך שאין לך ענווה, צניעות.
"תמיד יש ביקורת. מצחיק שרק עליי אומרים את זה ולא על הפוליטיקאים. וגם כל הזמן שואלים אותי על פתרונות, למה לא שואלים פוליטיקאים על פתרונות? ליברמן בכנסת 30 שנה (23, ליתר דיוק - שא"כ), למה לא שואלים אותו למה הוא לא פתר את משבר הדיור? שר האוצר מגריל דירות כאילו הוא בלאס וגאס (להגרלת הדירות אחראי בכלל שר השיכון - שא"כ). חיים בסרט. חבל שאני משלמת על הסרט הזה. מה שמעניין אותם זה רק ביבי או לא ביבי. אני מאמינה שהפתרונות זה החלק הכי קל. הבעיה היא היישום. תביאי את התוכניות של ביבי, גנץ, לפיד, ואני איישם".

איך את עוסקת בכלכלה בלי ללמוד, בלי ניסיון?
"אני שומעת המון אנשים שמייעצים לי. אנשים כתבו לי תוכניות כלכליות ואיזה חוקים לקדם ואז ישבתי בבית עם כל התוכניות ואמרתי 'זה לא הדר מוכתר'. אני קובעת את ההחלטות. אנשים מצביעים בגלל הדר מוכתר ואני מקבלת את האחריות. אני מאמינה בשיקול הדעת שלי, כי זה הצליח עד עכשיו".

"מנצחת כל פוליטיקאי"

מוכתר, עם חצאית ארוכה וצ'ימידן שגדול עליה בכמה מידות, נראית כאילו היא בדרך לשירות הלאומי. כשאני שואלת אם היא דתייה היא עונה שהיא "מאמינה" ודווקא למדה בתיכון כללי בקריית אונו. היא עשתה 5 יחידות באנגלית, מתמטיקה, פיזיקה וכימיה. "איזה אחד מעיתון 'הארץ', חיים לוינסון, כתב עלי שאני לא כל כך חכמה, אז שווה להגיד את הדברים".

היא בת למנכ"ל לשעבר בחברה מוכרת ולאמא גננת, אחות בכורה לשני אחים ועדיין גרה בבית, אבל ההורים לא ממש אוהבים את הקריירה החדשה שלה: "המשפחה שלי לא תומכת, וזה בסדר. זה שלהם. יש לי הורים נהדרים אבל לא מתאים להם כל הסיפור הזה. אני מקווה שהם יבינו את זה כשנצליח".

לפני פחות משנה סיימה את התואר הראשון שלה במדעי המחשב באוניברסיטת חיפה במסגרת לימודי עתודה בצה"ל: "סיימתי בממוצע הכי גבוה וקיבלתי לאחרונה מענק של 117 אלף שקל מרשות החדשנות כדי לפתח את הסטארט־אפ שלי (Vioam, בתחום המכשור הרפואי - ש"א"כ)".

בגלל שסיימה את התואר בשנתיים במקום בשלוש, היא כעת ב"דחיית שירות" עד לחודש ינואר. בזמן הזה מריצה את מפלגת "צעירים בוערים" לבחירות - אותה הקימה לאחר תקופה שבה חיה בגרמניה במסגרת חילופי סטודנטים וגילתה פערי המחירים מול ישראל: "גרתי בישראל כל החיים שלי. לא יצאתי מהבועה הזאת. בגרמניה בפעם הראשונה הבנתי על בשרי את הפערים המטורפים. התקיימתי מ־2,000 שקל בחודש, והצלחתי לטייל ולחסוך ולהיות בבתי המלון הכי יוקרתיים באירופה בסופ"שים. בישראל אני לא יכולה אפילו לשכור דירת חדר בבית שמש בסכום הזה".

הדברים שאת אומרת מזכירים קצת את המחאה של סתיו שפיר ודפני ליף.
"אני ממש לא דפני ליף וסתיו שפיר, שבשנייה שהייתה לה קיבלה שריון במפלגת העבודה. שפיר התחילה באוהלים וסיימה בחתונה עם בן של מיליארדר, נו באמת. אני הכי שונה ממנה בעולם".

אבל לא רק גרמניה הביאה את מוכתר לזירה הציבורית. בגיל 20 היא כבר אחרי שני סיבובים מול המערכת הפוליטית: "בגיל 17 לא עברתי טסטים, עברתי רק טסט שישי, ואמרתי 'זה מחרפן אותי'. יש בעיה בהפרטה של הטסטים לשוק הפרטי, אין מספיק פיקוח ויש אינטרס להכשיל את התלמידים כדי שהם יעשו הרבה כסף. פניתי לסמוטריץ', שהיה שר תחבורה, ולישראל כ"ץ, למרב מיכאלי ואפילו לביבי וליאיר לפיד, והם לא ענו לי. 120 חברי כנסת ואף אחד לא ענה לי".

בעקבות החוויה הזאת היא החליטה לשנות את השיטה וניסתה בגיל 18 לקדם את חוק משאל עם, שלפיו כל אזרח שיאסוף 100 אלף חתימות יוכל לקדם משאל עם על נושא שיבחר. "רציתי שלכל אזרח תהיה דרך עוקפת פוליטיקאים. אבל פשוט גלגלו אותי מכל המדרגות".

ואיך פתאום תפסת תאוצה?
"כי באתי דרך הרשת. במדיה אני מנצחת כל פוליטיקאי בכיר, בואי נודה על האמת. אף אחד מהצעירים לא קונה את הטיקטוקים הממומנים שלהם. את יודעת שלכל חבר כנסת יש רק תגובות טובות בטיקטוק? הם שוכרים אשכרה עוזר שימחק להם תגובות רעות. הצעירים מקיאים מזה".

"בזה לכל חברי הכנסת"

מהר מאוד מתגלה צד נוסף בצעירה הבוערת - היא מלאת בוז כלפי הפוליטיקאים מכל קצות הקשת הפוליטית וטוענת שחוץ ממנה אף אחד לא ידאג לציבור. "מי ידאג? כחלון? שניסה וברח ומרוויח מיליונים. אריה דרעי? שהולך לעשות סקי בריזורטים הכי מפונפנים בשוויץ. מרב מיכאלי? שיש לה דירה בתל אביב?".

למה היכולות הכלכליות שלהם מעידות על רצינות הכוונות שלהם?
"השבע לא יבין את הרעב. כדי שמישהו יטפל לך ביוקר המחיה הוא צריך להרגיש אותו על בשרו. כדי שיטפלו באוטובוסים ובתחנות שרת התחבורה צריכה להשתמש בתחבורה הציבורית. היא מדברת על מזגנים ברכבות? כאילו כפרה, אין רכבות בכלל. וכשהם מיליונרים מסודרים שמרוויחים 45 אלף שקל בחודש שאת ואני משלמות, איך הם יכולים לדאוג לי? איך הם מבינים צעירה בת 20 שרוצה לצאת מהבית של ההורים?".

את מזלזלת בחברי הכנסת כולם? אין אחד שאת מעריכה?
"לא. אני אומרת לך חד משמעית אני בזה להם".

וואו. מדובר ב־120 בני אדם, הם לא מקשה אחת.
"אני מתייחסת אליהם כמקשה כי הם ניהלו את המדינה 20 שנה והם שרפו לי את העתיד. אז את מי אני אאשים?".

גנץ למשל הגיע לפוליטיקה לפני שלוש שנים.
"גנץ הוא חלק מהאליטה. אני לא חלק מהמעגל הזה. מי שרוצה להיכנס לפוליטיקה צריך להיוולד למעמד הנכון. ריבונו של עולם, יש לך נשיא שאבא שלו היה נשיא. יותר מזה? זה משפחת מלוכה פה".

תגידי, ישבת פעם עם חברי כנסת? השרה מירב כהן, למשל, היא אמא לילדים קטנים.
"עזבי, אין לה שום כוח בכנסת. את לא יכולה לדבר עם מישהי שמרוויחה 45 אלף שקל בחודש וקונה ארוחת צהריים ב־16 שקל במזנון הכנסת. קניתי שם בגט מפנק עם שקשוקה במחיר הזה. איפה תראי לי עוד מישהו שמרוויח ככה ומשלם מחיר כזה על ארוחת צהריים? זה עולם מקביל".

"אני לא קוריוז"

מוכתר אולי הייתה רוצה מאוד להחליף אחד מהם, אבל יש לה עוד בעיה: היא לא עומדת בגיל המינימלי הנדרש. לכן היא עתרה ב־12 באוגוסט לבג"ץ נגד החוק, שמאפשר רק לבני 21 ומעלה להיבחר לכנסת - אך עתירתה נדחתה, בצירוף נזיפה מהשופטת יעל וילנר: "העתירה מנוסחת בחלקה בלשון שאיננה ראויה, תוך השתלחות בחברי הכנסת בכללותם, שעליהם מעוניינת העותרת להימנות". החוק כן מאפשר למוכתר לעמוד בראש מפלגה וגם לכהן כשרה בממשלה.

קיבלת הצעות ממפלגות?
"בטח שקיבלתי, הצעות מאוד מפתות. בשבועיים־שלושה האחרונים אנשים מבינים את הכוח שלנו. כולם רוצים את הצעירים. בין היתר הייתה הצעה ממישהו שיש לו כסף, שאמר: אנחנו נשקיע בך, אבל תתחייבי שאת לא יושבת עם נתניהו. אמרתי לו: ביבי, לא ביבי, זה לא מעניין אותי. אני רוצה שדירה תעלה במקום 3 מיליון 700 אלף שקל'. בגלל זה אני בלי תקציב, אני לא מוכנה להתחייב לאנשים לקבל ערבויות ולתת להם משהו בתמורה. זה משפיע על האותנטיות שלי. הרבה מציעים לי יועצים, אבל אני רוצה לשמור על הדר".

נודע לי שירון זליכה הציע לך להשתלב במפלגה שלו.
"זליכה רצה שנהיה חלק, אבל לא הסכים לתת לי תפקיד שרה. הם לא מאמינים שצעירים יכולים להיות שרים, אז איך הם יכולים לייצג את הצעירים? הם לא מבינים שיש לנו כוח ברשתות, וכשלא יעבירו לנו חוק, תראי אלפים מאחורי הבתים של בנט, גנץ, לפיד, צועקים להם שיתחילו לבצע".

את לא יכולה להפגין נגד ממשלה שתשבי בה.
"למה לא? באנו לשבור את כל המוסכמות, וזו אחת מהן. אם יש משהו שהוא לא מספיק טוב צריך לשנות אותו".

זליכה מצדו טען כי "הדברים אינם מדויקים. הדר היא שביקשה להיפגש עמנו, ואנו, כמפלגה שמאמינה כי יש לשמוע את הקולות מהשטח ובפרט קולות של צעירים, אכן שמחנו להיפגש. עם זאת, מפלגתנו מורכבת מאנשי מקצוע בעלי ניסיון ביצועי בתחומי החיים השונים החיוניים למאבק הקריטי ביוקר המחיה".

יש מי שטוען כלפייך שאת מופעלת בידי גורמים בעלי כוח במערכת הפוליטית.
"ריד מיי ליפס, אין אף אחד שעומד מאחורי הדר מוכתר. רק הציבור".

אחת הסיבות לחשדנות כלפי מוכתר היא כי עו"ד גיא בוסי הוא שביצע עבורה את רישום "צעירים בוערים" מול רשם המפלגות. אלא שבוסי עורך דין ותיק שעובד בשירות רבים מהפוליטיקאים ונמצא על כל הרצף של המפלגות בימין ובשמאל. לאחרונה ייצג את עמיחי שיקלי בהליך הדחתו מימינה בכנסת, ובעבר הרחוק ייצג את אהוד ברק ושמעון פרס.

תגידי, מה הצבעת בבחירות האחרונות?
"לא הצבעתי".

את יודעת ממה אני הכי מפחדת? אני אומרת למוכתר בכנות רגע לפני שאנחנו נפרדות, שבסוף תגידי שזה היה ניסוי חברתי ואגלה שהצלחת לעבוד גם עליי. "'סתכלי לי בעיניים", היא עונה, "אני לא קוריוז. אני לא בדיחה. אני צעירה בת 20 שנלחמת על העתיד שלה. אני מדברת מדם לבי ואני נלחמת כי אין לי עתיד כאן. ואני לא מפחדת מהומור ושירים וריקודים כי זה הדור שלי".

הדר מוכתר (20)

אישי: גרה בקריית אונו
מקצועי: יו"ר מפלגת צעירים בוערים, בעלת תואר ראשון במדעי המחשב בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת חיפה
עוד משהו: במסגרת לימודיה כעתודאית בצה"ל קיבלה מענק מרשות החדשנות לפיתוח סטארט-אפ