יבשת במשבר: מחירי האנרגיה המזנקים מעוררים הפגנות המוניות באירופה

מחירי האנרגיה הגבוהים הוציאו את תושבי אירופה לרחובות בסוף השבוע האחרון • חרם צרכנים בבריטניה, הפגנת רבבות בפראג ושריפת חשבונות בנאפולי • בנוסף, רוסיה הודיעה כי אספקת הגז בצינור נורד סטרים תיפסק עד להודעה חדשה

הפגנות על מחירי הדלק בצ'כיה בסוף השבוע האחרון / צילום: Associated Press, Petr David Josek
הפגנות על מחירי הדלק בצ'כיה בסוף השבוע האחרון / צילום: Associated Press, Petr David Josek

מחירי האנרגיה המזנקים באירופה וחשבונות הגז והחשמל המטפסים לקראת החורף יוצרים אי-שקט פוליטי ביבשת. בסוף השבוע האחרון התקיימו מספר הפגנות מחאה של אזרחים סביב חשבונות חשמל וגז גבוהים, וגוברת הדרישה מצד ממשלות אירופיות לנקוט צעדים דרסטיים כדי להקל על האזרחים. עד כה, בעיקר אלמנטים מהימין ומהשמאל הרדיקליים הפגינו נגד הממשלות, אך ייתכן כי המחאה תתרחב כעת לשכבות נוספות באוכלוסייה. 

גרמניה בדרך למיתון והממשלה בבריטניה חסרת אונים: הסערה המושלמת מכה באירופה I פרויקט מיוחד
מפעלים בגרמניה מפסיקים ייצור בגלל הזינוק במחירים
החשש הגרמני התממש: גזפרום עוצרת לגמרי את אספקת הגז לאירופה 

בפראג יצאו אתמול (ש') עשרות אלפי בני-אדם להפגנה שגינתה את האיחוד האירופי, את נאט"ו ואת מחירי האנרגיה הגבוהים במדינה כתוצאה מהתמיכה באוקראינה ומהשלכות הסנקציות על רוסיה. גורמים מהשמאל הרדיקלי, כולל המפלגה הקומוניסטית הצ'כית, חברו לגורמים מהימין, כולל מפלגות קסנופוביות פופוליסטיות, כדי להביע מחאה על החשבונות המזנקים.

האינפלציה בצ'כיה היא בין הגבוהות באיחוד, עם שיעור של 17.3%. ראש הממשלה הצ'כי אמר לתקשורת כי זכותן של מפלגות האופוזיציה להפגין, אולם "הן מביעות דעות שאינן האינטרס של צ'כיה ושל אזרחיה". סקרי דעת קהל במדינה עדיין מביעים רוב גדול לתמיכה באוקראינה במלחמתה נגד רוסיה, כולל אספקת ציוד צבאי ותחמושת.

שריפת חשבונות חשמל בנאפולי

באיטליה, תושבים זועמים בנאפולי תועדו כשהם שורפים באופן פומבי את חשבונות החשמל שלהם, במחאה על הזינוק במחירים. ההפגנה התקיימה מול עיריית נאפולי, ותיעוד שלה נפוץ ברשתות החברתיות. איטליה עומדת לבחור בקואליציית ימין בבחירות הקרובות שיתקיימו ב-25 בספטמבר, בין היתר על רקע משבר עליות המחירים במדינה. אחד מראשי הקואליציה הצפויה, מתיאו סלביני, שב וקרא בשבועות האחרונים "לחשוב מחדש על הסנקציות על רוסיה" בנימוק שהן פוגעות באיטליה יותר מאשר ברוסיה.

בבריטניה מתחייבים לא לשלם את החשבונות

בבריטניה צוברת תאוצה בשבועות האחרונים יוזמת "Don’t Pay UK", שבה תושבים מתחייבים לא לשלם את חשבונות החשמל והחימום שלהם בגלל הזינוק האסטרונומי במחירים. תושבי בריטניה כבר חוו העלאה של קרוב ל-50% באביב האחרון במחירים, והחל מה-1 באוקטובר צפויים להעלאה של כ-80%, כך שחשבון האנרגיה השנתי יסתכם ביותר מ-3,500 ליש"ט. עדכונים נוספים עשויים להעלות אותו מעבר ל-4,000 ליש"ט כבר בינואר.

בבריטניה מסרבים לשלם את חשבונות החשמל / צילום: Associated Press, Alastair Grant
 בבריטניה מסרבים לשלם את חשבונות החשמל / צילום: Associated Press, Alastair Grant

כ-75 אלף בריטים כבר הצטרפו ליוזמה, ומבטיחים לא לשלם את החשבונות שלהם החל מה-1 באוקטובר. רבבות יצאו לרחובות בשבועות האחרונים להפגין נגד עליות המחירים, שאושרו על ידי הממשלה בניסיון לשמור על משק האנרגיה מתפקד וגם להתניע חיסכון בשימוש באנרגיה בחורף הקרוב. היוזמה דורשת התערבות מיידית מצד הממשלה לסבסד את האנרגיה בעבור משקי הבית, כפי שנעשה למשל בצרפת ובאיטליה.

בגרמניה כבר החל גל של העלאות מחירים, בעיקר למגזר העסקי והתעשייתי, ושורה של מפעלים וחברות כבר הודיעו על צמצום התפוקה או על סגירה מוחלטת של הייצור. הצמצומים מתרחשים בעיקר בתעשיות הדורשות אנרגיה רבה כמו ייצור נייר, קרמיקה, אלומיניום ודשנים.

כל ממשלות היבשת ניצבות כעת בפני לחץ לנסות ולהקל על האזרחים, תוך כדי שהן דואגות לביטחון אנרגטי ולהמשך אספקת הגז, הנפט, הפחם והאנרגיה ממקורות מתחדשים לתושבים. ממשלת צרפת הבטיחה חבילת סיוע בשווי 25 מיליארד אירו, הממשלה האיטלקית היוצאת אישרה שתי חבילות סיוע בשווי כ-30 מיליארד אירו, ובסוף השבוע הנוכחי ממשלת גרמניה צפויה להודיע על הצעדים שלה לסיוע לתושבים. בבריטניה ממתינים להכרזה על זהות ראש הממשלה החדש של המדינה ב-5 בספטמבר - ליז טראס או רישי סונאק - כדי לנסות ולקדם מדיניות ממשלתית כוללת.

רוסיה החריפה את המצב בסוף השבוע, כאשר הודיעה כי אספקת הגז בצינור "נורד סטרים 1" תיפסק "עד להודעה חדשה" בגלל מה שלטענתה הוא "תקלת בטיחות". הרשויות בברלין וכן בנציבות האירופית אמרו כי מדובר ב"משחק ציני" של מוסקבה המשתמשת באנרגיה שהיא מספקת לאיחוד האירופי כבנשק במאבק שלה נגד אוקראינה והמערב.