גם אחרי שגורבצ'וב ירד מהבמה העולמית, הפייקים רדפו אותו

הרווח המפתיע של הסטארט־אפים הישראליים מהאטת הצמיחה בשוק השבבים, הקשר למלחמה באוקראינה, הידיעות על מותו כבר ב־2018 ועוד פייקים על גורבצ'וב • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי בטוויטר, 22.2.22
ציוץ ויראלי בטוויטר, 22.2.22

מיכאיל גורבצ'וב, מנהיגה האחרון של ברית-המועצות ומי שנחשב לאחד האישים שהביאו לסיום המלחמה הקרה, הלך בשבוע שעבר לעולמו. גורבצ'וב אמנם ירד מהבמה העולמית כבר ב־1991 אבל שובו כעת לכותרות ולתודעה הזכירו לנו שגם הוא לא חמק לאורך השנים מפייקים שונים שהודבקו לו, חלק לא קטן מהם קשור לאירועים אקטואליים שמתרחשים כעת. הנה כמה מהבולטים שבהם. 

נערץ במערב אך מושפל בביתו: המורשת של גורבצ'וב מתה ביחד איתו | פרשנות 
חצי שנת מלחמה באוקראינה הניבה המוני פייקים. אספנו את המובחרים 

השמועות על מותו היו מוקדמות. ראשית, לפחות לפי הרשתות, זאת לא הפעם הראשונה שבה גורבצ'וב הולך לעולמו. ב־2018 צבר תאוצה ציוץ שהעלה פוליטיקאי בשם סטף בלוק, בדיוק ביום שבו מונה לתפקיד שר החוץ של הולנד. "שגריר הולנד במוסקבה התקשר אליי כעת והודיע לי על מותו של המנהיג הסובייטי לשעבר מיכאיל סרגייביץ' גורבצ'וב", הוא פרסם בטוויטר. אלא שבארגון בדיקת העובדות Lead Stories גילו מהר מאוד כי לבלוק אין כלל חשבון ברשת החברתית (מבדיקתנו עולה שזה המצב גם כיום). תוך שעתיים עלה בחשבון המזויף ציוץ נוסף שבו נכתב: "החשבון הזה הוא מתיחה של העיתונאי האיטלקי תומאסו דבנדטי". לדבנדטי, כך התברר, יש חיבה עזה למתיחות מן הסוג הזה. רק שבועיים לפני כן הוא ניסה להפיץ בטוויטר מידע שלפיו האפיפיור פרנציסקוס הלך לעולמו.

מה הובטח לגורבצ'וב? ונעבור לעניינים קצת יותר רציניים. הפלישה של רוסיה לאוקראינה הניבה טענה, שהוצגה בין היתר על ידי אשת התקשורת האמריקאית קנדייס אואנס, שלפיה המהלך של פוטין הוא למעשה תגובה להפרת התחייבות של נאט"ו (בהוראת ארה"ב) שלא להתפשט ממזרח לגרמניה. איך זה קשור לגורבצ'וב? באתר Politifact בדקו את הנושא וציינו כי ג'יימס בייקר, מזכיר המדינה דאז, אכן הציע ב־1990 לגורבצ'וב שנאט"ו לא תתפשט מזרחה, כדי לאפשר הצטרפות של גרמניה המאוחדת לברית. אלא שהיסטוריונים חלוקים בשאלה עד כמה מדובר בהתחייבויות של ממש, ובכל מקרה התחייבות רשמית של נאט"ו מעולם לא ניתנה. גורבצ'וב עצמו, אגב, לא היה מאוד עקבי כשנשאל על הנושא: בראיון אחד אמר שאכן הובטח לו דבר כזה, אבל בריאיון אחר, ב־2014, טען שהנושא מעולם לא עלה בשיחות.

סערה בכוס וודקה. הפלישה לאוקראינה העלתה לתודעה את גורבצ'וב בהקשר נוסף. בעקבות המהלך של פוטין אזרחים רבים במערב החלו להחרים תוצרת רוסית, והיו מי שתהו האם יש להחרים כעת גם מותג וודקה בשם גורבצ'וב. כפי שהסבירו באתר האוסטרי Volksverpetzer, למרות השם המבלבל, מותג הוודקה הזה הוא בכלל מותג גרמני שהושק כבר ב־1921.

גורבצ'וב והקורונה. זוכרים את הימים הלא כל-כך רחוקים שבהם ממשלות הטילו הגבלות קשות בשל הקורונה, במה שעורר ויכוח ציבורי עז? כשזה קרה בנובמבר 2021 באוסטריה היו מי שהפיצו בטוויטר תמונה מרשימה של הפגנת ענק "נגד הגבלות קורונה, כולל חובת דרכון ירוק". רק שכשבודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP בחנו את הצילום הזה התברר כי הוא בן לא פחות מ־30 שנה. התמונה צולמה ב־1991 במוסקבה, שם כחצי מיליון איש יצאו להפגין בדרישה שגורבצ'וב ושאר חברי המפלגה הקומוניסטית, יפנו את השלטון. תשעה חודשים לאחר ההפגנה גורבצ'וב אכן ירד מהבמה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

● הבדיקה של Lead Stories מ-2018: המנהיג הסובייטי לשעבר מיכאיל גורבצ'וב לא מת
● הבדיקה של POLITIFACT: טענה שנאט"ו הפרה התחייבות לא להתפשט מזרחה
● הבדיקה של Volksverpetzer: וודקה גורבצ'וב היא לא רוסית אלא גרמנית
● הבדיקה של AFP: תמונה מהפגנה ב-1991 במוסקבה, הופצה כצילום של מחאה נגד הגבלות קורונה בווינה