הפגנות ענק ותוכניות סיוע: משבר האנרגיה האירופי מחריף

בבריטניה: מחאת Don’t Pay UK נגד גל ההתייקרויות צוברת תאוצה • בצ'כיה: המפלגות הרדיקליות הובילו כ־70 אלף אזרחים שיצאו לרחובות פראג בעקבות מדיניות הממשלה • באיטליה: תושבי נאפולי שרפו חשבונות חשמל • ובגרמניה: הממשלה הכריזה על חבילת סיוע לאזרחים בסך 65 מיליארד אירו

מפגין איטלקי שורף חשבון חשמל / צילום: Reuters, IPA
מפגין איטלקי שורף חשבון חשמל / צילום: Reuters, IPA

רבבות תושבים אירופאים יצאו לרחובות בימים האחרונים במחאה על מחירי האנרגיה הגבוהים, בעוד המפעלים ביבשת מאיימים להשבית ייצור כתוצאה מהזינוק בעלויות והממשלות מציגות חבילות סיוע בעשרות מיליארדי אירו בניסיון להקל על התושבים בהתמודדותם עם חשבונות החשמל המאמירים. משבר האנרגיה האירופי החריף בסוף השבוע החולף, לאחר שרוסיה הודיעה כי תפסיק כליל את הזרמת הגז בצינור "נורד סטרים" "עד להודעה חדשה". 

"אירופה מתכוננת לחורף קודר": תחזית S&P למשבר הגז עם רוסיה
עקפה את בריטניה: הודו הפכה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם 

בפראג, בירת צ'כיה, הפגינו בשבת כ־70 אלף בני אדם, במחאה נגד האיחוד האירופי ונאט"ו, שהאשימה את ממשלת צ'כיה במחירי האנרגיה הגבוהים במדינה - בעקבות התמיכה באוקראינה והשלכות הסנקציות על רוסיה. את ההפגנה ארגנו גורמים מהשמאל הרדיקלי, כולל המפלגה הקומוניסטית, עם גורמים מהימין הרדיקלי, בהם מפלגות קסנופוביות - במטרה למחות על החשבונות המזנקים.

קצב האינפלציה השנתי בצ'כיה: 17.3%

האינפלציה בצ'כיה היא בין הגבוהות באיחוד האירופי, עם קצב שנתי של 17.3% ביולי. ראש ממשלת צ'כיה, פטר פיאלה, אמר כי בעת שעומדת לרשות מפלגות האופוזיציה הזכות להפגין, "הן מביעות דעות שאינן האינטרס של צ'כיה ושל אזרחיה". סקרים במדינה ממשיכים להציג רוב גדול לתמיכה באוקראינה במלחמתה נגד רוסיה, כולל אספקת ציוד צבאי ותחמושת.

הפגנות על מחירי הדלק בצ'כיה בסוף השבוע האחרון / צילום: Associated Press, Petr David Josek
 הפגנות על מחירי הדלק בצ'כיה בסוף השבוע האחרון / צילום: Associated Press, Petr David Josek

באיטליה, תושבים זועמים בנאפולי תועדו כשהם שורפים את חשבונות החשמל, במחאה על הזינוק במחירים. איטליה צפויה לבחור בקואליציית ימין בבחירות הקרובות שיתקיימו ב־25 בספטמבר. אחד מראשי הקואליציה הצפויה, מתיאו סלביני, שב וקרא לאחרונה "לחשוב מחדש על הסנקציות על רוסיה" בנימוק שהן פוגעות באיטליה יותר מאשר ברוסיה.

מחאות באיטליה על חשבונות החשמל הביתיים / צילום: Reuters, ABACA
 מחאות באיטליה על חשבונות החשמל הביתיים / צילום: Reuters, ABACA

בבריטניה צוברת תאוצה יוזמת "Don’t Pay UK", שבה תושבים מתחייבים לא לשלם את חשבונות החשמל והחימום בגלל המחירים. תושבי בריטניה כבר חוו העלאה של קרוב ל־50% באביב, והחל מ־1 באוקטובר צפויים להעלאה של כ־80%, כך שהחשבון השנתי יסתכם ביותר מ־3,500 ליש"ט. עדכונים נוספים עלולים להעלות אותו מעבר ל־4,500 ליש"ט כבר בינואר. לפי הערכות, כשליש ממשקי הבית יוציאו יותר מחמישית מהשכר שלהם על אנרגיה.

כ־150 אלף בריטים הצטרפו ליוזמה, ומבטיחים לא לשלם את החשבונות שלהם החל מ־1 באוקטובר. בה בעת, רבבות יצאו לאחרונה לרחובות כדי להפגין נגד עליות המחירים, שאישרה הממשלה בניסיון לשמור על משק האנרגיה מתפקד. היוזמה הבריטית דורשת התערבות מיידית של הממשלה בסבסוד האנרגיה בעבור משקי הבית כפי שנעשתה, למשל, בצרפת ובאיטליה.

 
  

כל ממשלות היבשת ניצבות כעת בפני לחץ להקל על האזרחים, תוך שהן דואגות לביטחון אנרגטי ולהמשך אספקת הגז, הנפט, הפחם והאנרגיה ממקורות מתחדשים. ממשלת צרפת הבטיחה חבילת סיוע בשווי 25 מיליארד אירו, הממשלה האיטלקית היוצאת אישרה שתי חבילות סיוע בשווי כ־30 מיליארד אירו, וכך גם ממשלות נוספות.

ממתינים לבחירת ראש ממשלת בריטניה החדש

בבריטניה ממתינים להכרזה על זהות ראש הממשלה החדש ביום שני - ליז טראס או רישי סונאק - כדי לקדם מדיניות ממשלתית כוללת. סקר שפורסם העלה כי מחצית מהעסקים בממלכה ספגו זינוק של יותר מ־100% בעלויות האנרגיה בשנה האחרונה, וכי שישה מתוך עשרה מפעלים בסכנת פשיטת רגל אם העלאות המחירים יימשכו. כבר כעת, פאבים ועסקים משלמים תעריף אנרגיה גבוה בהרבה.

בריטניה. המחאה נגד גל ההתייקרויות צוברת תאוצה / צילום: Reuters, ABACA
 בריטניה. המחאה נגד גל ההתייקרויות צוברת תאוצה / צילום: Reuters, ABACA

בגרמניה הכריזה הקואליציה ביום ראשון על חבילת סיוע בהיקף של 65 מיליארד אירו, בניסיון לסייע לתושבים ולמגזר התעשייתי. גם בגרמניה הודיעו כבר כמה מפעלים מרכזיים בתחומים "זוללי אנרגיה", כמו ייצור נייר, דשנים, קרמיקה ומתכות, על צמצום פעילות או סגירה מוחלטת. מאפיות מאיימות לקרוס בשל עלויות האנרגיה שלהן.

החבילה, שמתווספת לכ־30 מיליארד אירו שכבר הוקצו, תכלול קביעת מחיר גג לחשמל עד רמת שימוש מסוימת; מענקים נוספים של 300 אירו לפנסיונרים ו־200 אירו לסטודנטים לחימום; מענק בסך 415 אירו לנתמכי סעד; ואף סבסוד התחבורה הציבורית על ידי הצגת כרטיס חופשי־חודשי בעלות של בין 49 ל־69 אירו לחודש החל מהשנה הבאה.

הממשלה הגרמנית גם נוקטת בצעד החריג שהפך לנורמה אירופית: מיסוי "רווחים עודפים" של חברות אנרגיה המרוויחות מהזינוק במחירים מבלי שהן נתקלות בעלויות מוגברות. "לעולם לא תצעדו לבד", הבטיח הקנצלר הגרמני אולף שולץ ביום ראשון. "לא נשאיר אף אחד מאחור".

הרוסים ממשיכים לשבש את אספקת האנרגיה

כאמור, אווירת המשבר האירופית הוחרפה על רקע ההודעה שפורסמה בליל שישי על ידי חברת "גזפרום", לפיה תקלה בטיחותית מונעת את המשך העברת הגז לגרמניה ודרכה למדינות נוספות באירופה. עד למועד זה פסקה ההעברה כליל בגלל "עבודות לא מתוכננות", ואנליסטים הזהירו כי ייתכן שאספקת הגז לא תחודש. הצעד הרוסי התרחש לאחר שגם עד ההפסקה, גזפרום הזרימה גז בכמות מינימלית של כ־20% מהקיבולת הרגילה בלבד.

מאגרי הגז הגרמניים מלאים כעת רק ב־85% מהקיבולת שלהם. אם לא יימצאו מקורות נוספים להשגת גז, כמו סיוע פולני והולנדי בהפקת הגז מ־LNG (גז טבעי נוזלי) משום שלגרמניה אין עדיין את התשתית לכך, גוברים הסיכויים לקיצוב גז לתעשייה בחורף הקרוב. זאת, בעוד הרשויות מנסות להבטיח כי התושבים יוכלו לחמם את בתיהם כשהטמפרטורות מתחת לאפס.

מסתמן כי "הירוקים" יסירו את התנגדותם להמשך פעילות תחנות הכוח הגרעיניות בחורף, בניסיון לחסוך את הצורך לייצר חשמל מגז. גרמניה שורפת כמויות פחם גדולות בחודשים האחרונים במטרה לנסות ולפנות את הגז לחימום ולתעשייה.