מערכת מסחר חדשה מבקשת להוזיל העמלות לסוחרים בשוק ההון: "לא להיות תלויים בגורם יחיד"

שיתוף-הפעולה בין בית ההשקעות לבנק יציע למשקיעים מערכת מסחר נוספת לזו של FMR ששולטת בשוק כיום • הצדדים מבטיחים ביטול מינימום השקעה והוזלה בעמלות • פסגות: המהלך יחסוך לבית ההשקעות 7 מיליון שקל בשנה

מימין: יורם סירקיס, רני צים, סמדר ברבר-צדיק, יניב בנדר ויואן קדוש / צילום: תמר מצפי
מימין: יורם סירקיס, רני צים, סמדר ברבר-צדיק, יניב בנדר ויואן קדוש / צילום: תמר מצפי

האם שיתוף-פעולה חדש בין הבנק הבינלאומי  לבית ההשקעות פסגות  יצליח להוזיל את העמלות לסוחרים בשוקי ההון? הבנק ובית ההשקעות הודיעו היום (ב') על השקת מערכת המסחר Trade1, שתפתח את השוק לתחרות וזאת תודות לכך שהמערכת החדשה יכולה להחליף את מערכת המסחר והבק אופיס FMR שנכון להיום היא היחידה שקיימת בבתי ההשקעות בישראל.

בעוד שלבנקים (מלבד בנק ירושלים) יש כיום מערכות משלהם לניהול הבק אופיס, שמגבות  את מערכת המסחר ומתכללות את המידע אודות המשקיע ומנהלות אותה מול כל הגורמים הרלוונטיים - משטרה, בורסה, רשות ניירות ערך ועוד, לחברי הבורסה הפועלים מטעם בתי ההשקעות אין מערכות משלהם והם חייבים לעבוד עם FMR.

כך גובה FMR מכל אחד מחברי הבורסה - פסגות, אקסלנס, מיטב, אי.בי.אי ובנק ירושלים תשלום עבור כל פעולה, בנוסף לתשלום שנתי המוערך בשוק בכמה מיליונים עבור המערכת.

העלויות האלה, למרות שהן זולות באופן משמעותי לעומת העמלות שמשולמות לבנקים, מתורגמות גם לעלויות שמושתות על הצרכנים. מצד חברי הבורסה, אם תיק הלקוח עומד על סדר גודל של עד 40 אלף שקל, עלות המסחר לא מאפשרת לחבר להרוויח עליו, והוא הופך ללא כדאי מבחינתו. המשמעות היא מחסור בנזילות בשוק המקומי בשל העדר משקיעים קטנים (ריטייל).

ללא מגבלת המינימום לפתיחת תיק השקעות

המערכת החדשה, שעד כה הייתה זמינה רק ללקוחות מתוחכמים בבנקים, תאפשר למשקיעים לסחור מכל מקום ומכל מכשיר. בנוסף, היא תאפשר הסרת המגבלה על פתיחת תיק השקעות שעומדת כיום  על מינימום של 20-40 אלף שקל. בפסגות ובבינלאומי הסבירו כי הסרת המגבלה מאפשרת לציבור משקיעים גדול יותר לסחור בכל היקף כספי והתחייבו כי עמלות המסחר שישולמו ע"י גופים ומשקיעים שיפעלו באמצעות המערכת תהיינה זולות מאוד אך לא סיפקו מידע עד כמה.

הקמת הפרויקט ארכה כחצי שנה ובמסגרתו חתמו הבינלאומי, השחקן הגדול ביותר בבורסה בתחום ניירות הערך, ופסגות על הסכם לשימוש במערכות הפנימיות של הבנק, לרבות שירותי בק אופיס, והוא כולל גם הקמת יחידת תפעול עצמאית של מערכת המסחר. לפי הדיווח של פסגות לבורסה, ההתקשרות עם הבנק והפעילות דרך המערכת צפויה להביא לחיסכון תפעולי בפסגות ניירות ערך, חברה בת של פסגות (הנמצאת בשליטת רני צים) בסך של כ-7 מיליון שקל לשנה. בתמורה לשירותים תשלם פסגות ניירות ערך לבנק תמורה שנתית למשך תקופת ההתקשרות וסכומים נוספים שהוסכמו בין הצדדים.

מחברת FMR נמסר בתגובה כי "החברה מספקת שנים רבות מערכות תפעול ניירות ערך מובילות, אמינות ויציבות. FMR היוותה מרכיב חשוב במהפכת המסחר הקמעונאי בארץ בשנים האחרונות במסגרתה חברי הבורסה העובדים עימה צמחו במאות אחוזים בכמות הלקוחות וחשבונות המסחר, והוכיחו שבמסחר בניירות ערך קיימת לבנק אלטרנטיבה אטרקטיבית".