גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קמפיין חדש: העסקים הקטנים מגיעים לעזריאלי

בשבוע הבא עתיד לעלות על שלט הפרסום הענק של מגדלי עזריאלי בתל אביב קמפיין קצת אחר: 60 עסקים קטנים יציגו במשך ארבעה ימים קמפיינים קצרים שיסייעו להם לחשוף את פעילותם ● וגם: אפליקציית החניה פנגו נכנסת לעולם הרכבים החשמליים ● אירועים ומינויים

הקמפיין של נעה עינת / צילום: גל בן זאב
הקמפיין של נעה עינת / צילום: גל בן זאב

פרסום על שלטי חוצות ענקיים הוא עסק ששמור בדרך-כלל לחברות גדולות או לפוליטיקאים בימי בחירות, אבל בשבוע הבא עתיד לעלות על שלט הפרסום הענק של מגדלי עזריאלי בתל אביב קמפיין קצת אחר. 60 עסקים קטנים יציגו במשך ארבעה ימים (11-14 בספטמבר) קמפיינים קצרים שיסייעו להם לחשוף את פעילותם בפני עשרות אלפי הלקוחות הפוטנציאליים העוברים מדי יום במקום.

המהלך הוא יוזמה של אדם קימה ואדם קוגן, מייסדי הסטארט-אפ הפיננסי PayMe, שמספק פתרונות פיננסיים לעסקים קטנים, רובם בבעלות צעירות וצעירים בתחילת דרכם המקצועית. ביוזמה לוקחות חלק גם עזריאלי וחברת הפרסום ברם, וכל עסק ישלם עבור השתתפות במיזם 200 שקל בלבד. עלות הפרסום על השלט המדובר עומדת בדרך-כלל על 45 אלף שקל לעשרה ימים. בתחילת אוקטובר מתוכנן מהלך דומה נוסף, שבו ייקחו חלק עוד 20 עסקים.

מנעד העסקים שיופיעו על השלט הוא רחב, ונע בין מאמני יוגה, חדרי בריחה, יצרני מוצרי קוסמטיקה, יועצים עסקיים, קונדיטורים ועוד. PayMe גם תצלם את בעלי העסקים על רקע הפרסומת שלהם, לטובת מינוף המהלך והעסק ברשתות החברתיות.

"אמצעי פרסום המוניים, המשמשים לרוב רק רשתות וחברות גדולות, הם בפועל דרך נוספת להנצחת הפערים מול העסקים הקטנים", אומר קוגן. "כחברה שמספקת שירות לעשרות אלפי עסקים כאלה, נראה לנו טבעי לדאוג להם גם בזירה הזו. ההיענות ליוזמה שלנו הייתה אדירה ומצביעה על הצורך הקיים בשטח".

פיימי הוקמה ב-2015, לאחר שקוגן וקימה נתקלו בעברם כעצמאים בקושי לקבל ולהעביר תשלומים. החברה מפתחת מספר מוצרים טכנולוגיים ובהם פתרונות לקבלת תשלום בכרטיסי אשראי ואמצעי תשלום חלופיים, ניכיון, מימון תשלומים לספקים, איתור ומניעה של הונאות, ארנקים דיגיטליים ועוד. משרדי החברה ממוקמים בתל אביב, היא מעסיקה כ-60 עובדים (בשלבי גיוס של עוד 30) ועד כה התמקדה בשוק הישראלי. כעת היא מרחיבה את שירותיה גם לשוק הגלובלי - תחילה באירופה.

האופנוע החשמלי של אפריקה

כשישראל, יפן וניגריה עושות עסקים: שיתוף-פעולה קבוצת SIXAI של היזם רן פוליאקין, יצרנית חלקי הרכב היפנית מוסאשי סיימיטסו, הסוכנות הניגרית הלאומית לתשתיות מדע והנדסה (Naseni) ובנק Heritage הניגרי, יספק פתרון תחבורתי חסכוני וירוק יותר לתושבי ניגריה וגאנה.

מדובר ביוזמה שמשלבת תוכנה ובינה מלאכותית ישראלית יחד עם חומרה יפנית ליצירת קטנועים חשמליים: SIXAI תספק את האפליקציה, מערכת חכמה להחלפת הסוללות, וכן מערכת מעקב ובקרה על האופנועים והסוללות. מוסאשי סיימיטסו תהיה ספק מפתח של המרכבים (גירים חשמליים, בטריות, מנוע ובקר יחידות).

מימין: מדיסקה הארונה, איסאקו טאקשי, ששי שילה, פרופסור הארונה, מייקל פרימן וד''ר חיים איילון / צילום: יח''צ sixai

הקטנועים יימכרו לתושבי ניגריה וגאנה על בסיס ליסינג (בנק הריטג’ יספק את המימון למשתמשי הקצה), וניתן יהיה להטעין אותם בעמדות שיוצבו במקומות מרכזיים כמו תחנות דלק או סמוך למרכזי קניות.  

"מרבית התעבורה באפריקה נעשית באמצעות אופנועים, מה שגורם לבעיות קשות של זיהום אוויר", אומר ששי שילה, משנה למנכ"ל SIXAI. "אספקת הקטנועים החשמליים וטעינת הבטריות ייעשו במודל עסקי ותפעולי זול וכלכלי יותר מהמצב הקיים, והם מבוססים על אנרגיה חלופית שתפחית את זיהום האוויר ב-50%. הפרויקט יושק בתחילת 2023, ואנו מתכוונים להתרחב במהירות ברחבי ניגריה ולמדינות נוספות באפריקה ובדרום מזרח אסיה".

פנגו מאמינה ברכב החשמלי

אפליקציית החניה פנגו נכנסת לעולם הרכבים החשמליים: תציג במפה אינטראקטיבית מאות תחנות טעינה ברחבי הארץ שאליהן יוכלו המשתמשים לנווט, כולל מידע על סוג העמדה (רגילה או מהירה), ועל סוגי החיבורים האפשריים. בנוסף, ניתן יהיה לשלם באמצעות האפליקציה על טעינת הרכב. המהלך יתאפשר באמצעות שיתוף-פעולה עם חברת מילגם EV-Edge המפעילה כ-150 עמדות. חברות נוספות שיופיעו במפה האינטראקטיבית הן סונול EVI, אפקון ו-GNRGY.

החברה מבססת את המהלך, בין היתר, על כך שבשבעת החודשים הראשונים של 2022 נמסרו כ-10.5 אלף רכבים חשמליים חדשים, המהווים כ-6% מסך מסירות הרכבים. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד, נמסרו קצת יותר מ-6,000 רכבים חשמליים, שהיוו כ-3% מסך הרכבים. ההערכות בענף הן שבכבישי ישראל נוסעים כיום כ-30 אלף כלי רכב חשמליים.

"אנחנו ערים למספר ההולך ועולה של בעלי רכבים חשמליים בקרב לקוחותינו, וערים לצרכים המשתנים שלהם", אומר רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, שבמאגר שלה רשומים 3 מיליון לקוחות.

שירות חדש לחישוב הריבית

אפליקציית דירוג האשראי קפטן קרדיט, מבית לשכת האשראי של דן אנד ברדסטריט, משיקה פיצ'ר חדש שיציג למשתמשים בכמה יתייקרו או יוזלו ההלוואה או המשכנתה שלהם בעקבות העלאת הריבית של בנק ישראל.

האפליקציה תספק למשתמשים את הסכום המדויק שנוסף או נגרע מההחזר שלהם - מה שיאפשר להם לשנות במידת הצורך את ההתנהלות הפיננסית, ולהיערך בהתאם. לפי נתוני החברה, הציבור הישראלי שילם ב-2021 כ-27 מיליארד שקל בריבית על אשראי שלקח, וב-2022 צפוי הסכום לזנק לכ-35 מיליארד שקל.

"הפיצ'ר החדש הופך את ההחלטות המאקרו-כלכליות לשורה תחתונה ברורה ופשוטה", אומר מנכ"ל קפטן קרדיט, משה ידגר. "צרכני האשראי לא יכולים לשנות את גובה הריבית, אך בהחלט יכולים לראות אילו תנאים מוצעים להם עבור משכנתה או הלוואה ולהתמקח עליהם".

חדשות טובות

מסייעים לעסקים חברתיים. בנק מזרחי-טפחות וקרן ההשקעות החברתיות IVN יסייעו למיזמים עסקיים-חברתיים בתחילת דרכם לצמוח כעסק חברתי מניב, במסגרת פרויקט "עסק עם ערך" הפועל מאז 2014. השנה כל מיזם יקבל 35 אלף שקל, וכן ליווי של מנטורים מובילים.

המיזמים שנבחרו הם: חוות הגלישה שעובדת עם כפר הנוער הדסים, החנות האינטרנטית לבגדי ילדים יד שנייה newish, עמותת "למען" שעוסקת במיחזור מנועים חשמליים וחומרי מתכת ונחושת לטובת שימוש חוזר בתעשייה, ותיאטרון השתחוויה שפועל לקידום העצמה אישית וחברתית, באמצעות מתן במה להבעה אישית, קבוצתית וקהילתית.

תורמים לכדורגל הצעיר

א.ל.מ. חשמל ודיגיטל תעניק לקבוצת הנוער בכדורגל של אילת תרומה בסך עשרות אלפי שקלים.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם