גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידוד הליכים בבתי המשפט בצל המיתון: אתגרי הממונה החדש על חדלות פירעון

לאחר ההפרדה בין האפוטרופוס הכללי לממונה על חדלות פירעון, עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן נכנס לתפקיד ● הוא יידרש לטפל בסוגיות משמעותיות, בהן העדפת השיקום על פני הפירוק, חיזוק יחידת החקירות וניהול הכספים שהתקבלו מפשיטות רגל ומפירוקי חברות

עו''ד ורו''ח אשר אנגלמן, הממונה על חדלות פירעון / צילום: אופיר אייב
עו''ד ורו''ח אשר אנגלמן, הממונה על חדלות פירעון / צילום: אופיר אייב

עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן נכנס השבוע לתפקיד הממונה על חדלות פירעון, לאחר שהשנה הופרדו האפוטרופוס הכללי והממונה על חדלות פירעון.

בפני אנגלמן, שהגיע ממשרד גולדפרב-זליגמן, עומדת שורת אתגרים. עורכי דין בכירים בתחום סיפרו לגלובס מה דרוש שיפור, ומהם האתגרים העיקריים שעומדים בפני הממונה החדש.

הימנעות מבית המשפט

ביולי 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון, שתוכנן לחולל מהפכה. החוק החליף חקיקה מנדטורית בת יותר מ־80 שנה, והגדיר כמטרה ראשונה את השיקום הכלכלי של החייב. בבסיס החוק ניצב העיקרון שלפיו התכלית הראשונה במקרה של כניסה לחדלות פירעון היא שיקומו הכלכלי של החייב.

ד"ר שלמה נס, עו"ד (רו"ח) ושותף בכיר במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס, טוען כי למרות החקיקה, "שיעור השיקומים בישראל הוא נמוך ביחס לעולם". לדבריו, אחת הסיבות היא מדיניות הממונה ביחס למינויים, שכר-טרחה ועידוד שיקום והבראה.

"הרפורמה תעדפה את השיקום על פני פירוק, אך זהו עניין שטרם הוטמע כראוי", מוסיף עו"ד שי גרנות, שותף בכיר וראש מחלקת חדלות פירעון במשרד בלטר, גוט, אלוני. לעמדתו, "על הממונה לייצר אלטרנטיבות שעשויות לסייע להגיע להסדר".

לאחר פרוץ מגפת הקורונה נעשה תיקון זמני בחוק, המכונה "תיקון 4", כדי להגן על מי שנקלע לחובות למשך 3־4 חודשים, שבמהלכם יוכלו החייבים לגבש הסדר חוב בליווי מנהל הסדר. עו"ד קרן רייכבך־סגל, שותפה במחלקת חדלות פירעון והבראת חברות במשרד גורניצקי, אומרת כי אחת הבעיות היא הימנעות החברות מכניסה לבית המשפט.

רייכבך־סגל מוסיפה כי חברות מגיעות להליכים בפני בית המשפט בעיקר במסגרת התיקון, שמוגבל בזמן, כאשר מנהלי החברה ממשיכים לנהל אותה ויש יותר גמישות במינוי בעל התפקיד. "אם התיקון יהפוך לחלק קבוע מהחוק, עם הגברת הסמכויות ואפשרויות ההסדר במסגרתו - יגבר האמון במערכת המשפט ותהיה חזרה לנהל הליכים בבית המשפט".

עו"ד שי מילוא, שמשמש כנציג לשכת עורכי הדין בדיוני ועדת חוקה, חוק ומשפט, אומר כי אין מקום לאמץ את תיקון 4 באופן קבוע כי הוא מנוגד לרצון המחוקק באופן רגיל.
"תיקון 4 משרת בראש ובראשונה את האג'נדה של התאגיד ובעלי השליטה, במטרה לנהל את ההליך לצרכיהם. בפועל, אין הליך שיקומי אמיתי, ונגרמים נזקים לנושים".

לדבריו, המשימה העיקרית של הממונה היא לאזן בין האינטרסים של הצדדים, וכי הדרך היחידה להשיג זאת היא למנות בעל תפקיד אובייקטיבי על־פי המלצת הממונה מתוך אותן הרשימות שנבחרו.

גם עו"ד אסף קליין, שותף במשרד ב. לוינבוק, מתייחס לכך שחברות ממעטות לפנות לבית המשפט, אך לאור המיתון העולמי והמקומי מעריך כי הממונה צפוי להתמודד עם גל פניות גדול יותר. "האתגר המשמעותי של הממונה יהיה לעצב קו המוביל לשיקום חברות רבות ככל האפשר".

שיטת המינויים

באוקטובר 2021 נכנסו לתוקף רשימות עורכי הדין החדשות, מהן ממליץ הממונה לבית המשפט על נאמנים. לרשימות שנקבעו חשיבות רבה. הן מכריעות מי יוכלו להתמנות לנאמנים בהליכי חדלות פירעון, כאשר בעת טיפול בתאגידי ענק אלו משתכרים מיליוני שקלים. ביקורות שונות נשמעו על הליך המינוי. אחת הטענות היא שגם כיום הרשימות משמרות את "הגילדה" המצומצמת של המפרקים המנוסים. בד בבד, נשמעת ביקורת כי פחות חברות רוצות לפנות להליך של חדלות פירעון.

חלק מעורכי הדין אמרו כי קשה להעריך אם הרשימות שינו את המצב, ואילו חלק אחר הצביעו על כך שמתמנים אנשים שאינם מתאימים. "פחות חברות רוצות להשתמש וללכת להליכי חדלות פירעון בגלל מינוי אנשים לא מתאימים. מתמנים אנשים שלא מביאים תוצאות", אמר עו"ד נס.

יישום סמכויות החקירות

ביחידת הממונה על חדלות פירעון פועל גוף חקירות, שבמסגרת החוק החדש הוענקו לו סמכויות פליליות. עו"ד איתן ארז אומר כי מדינת ישראל היא "גן עדן לנוכלים", ואנשים רבים מנצלים לרעה את החוק. "כשמחד שיקום החייב ומאידך השאת דיבידנד לנושים, ברור שהאחד בא על חשבון השני. כיום המערכת שוגה שהיא הולכת לכיוון שיקום החייבים במקום דאגה לנושים". לעמדתו, יש לחזק את מחלקת החקירות תוך מתן סמכויות מעצר לחוקרים. הוא מבקר את העונש המקסימלי הקיים כיום על עבירות פשיטת רגל, שלוש שנים, שלראייתו אינו מייצר הרתעה.

עו"ד ארז מוסיף כי אחת הדרכים לממן את חיזוק היחידה היא לקחת מדמי ההשגחה של 20% שגובה הממונה מכל שטר-טרחה בתיק. "אין שום הצדקה שדמי ההשגחה ילכו לאוצר המדינה. גובה דמי ההשגחה הינו מוגזם וניתן להפחיתם ל־15%".

כספי יחידת ההשקעות

האפוטרופוס הכללי מפעיל יחידת השקעות שמנהלת 9.1 מיליארד שקל. כספים אלו התקבלו מפשיטות רגל, פירוק חברות, חילוט ועיזבונות לטובת המדינה. ועדת ההשקעות היא ועדה סטטוטורית שכוללת שלושה חברי ועדה בראשות האפוטרופוס עו"ד בנצי פיגלסון. יחד איתו נציגים ממשרד האוצר ואגף השווקים בבנק ישראל.

עורכי דין מציינים כי יש צורך בארגון מחדש בתחום הכספים המוחזקים על־ידי הממונה, כאשר הטענה המרכזית היא לירידת ערך הכספים וניהול לא יעיל של הסכום העצום. ממידע שהגיע לגלובס, בשנת 2022 נרשמו הפסדים בקרן פירוק חברות בשיעור של 6%. בעיה נוספת היא אופן תפעול החשבונות בבנק לאומי ובבנק מזרחי טפחות. "כרגע, תפעול החשבונות מסורבל ביותר ולעתים לוקח בין חודשיים לשלושה לבצע פעולה פשוטה", אומר עו"ד ארז.

לדבריו, אופן ניהול הכספים "מביא לנזק של מאות מיליונים, וצריך לבדוק כיצד קרה הדבר ומה עשתה ועדת ההשקעות שהייתה אמורה להשקיע בצורה מושכלת. במשרדנו שני מקרים בהם פיקדונות של מיליונים שהיו בידי הממונה נשחקו ב־5%־6% נומינלי".

חברות ללא פעילות

בעיה נוספת היא פירוק חברות ללא פעילות וללא נכסים. חברות אלו מחויבות לפנות לבית המשפט שממנה להן בעל תפקיד שעובד ללא שכר. לדברי עו"ד רייכבך־סגל, פירוק כזה יוצר בעיה כפולה. "חברות כאלה לא יכולות להתפרק בצורה יעילה, וחייבות להתפרק בהגשת בקשה לבית המשפט. זה גורם לכך שבעלי התפקיד נאלצים לעבוד ללא שכר. המשימה של הממונה החדש תהיה לדאוג לשכר מינימום לבעלי התפקיד, וליצור מסלול מזורז ללא מינוי בעל תפקיד לחברות לא פעילות ללא נכסים או פעילות".

תגובת הממונה על חדל"פ ושיקום כלכלי: "הממונה נכנס לתפקידו ב־1 בספטמבר. הדברים ייבדקו ויבחנו ויטופלו בהתאם, ככל ויידרש".

חדלות פירעון בישראל*

● 10 אלף תיקי פירוק חברות

● 9.1 מיליארד שקל סכום קרנות החילוט, פירוקים ועיזבונות

*נתוני 2021

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים


נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה תמכור לאיראן 24 מטוסים חדישים. איך העסקה תשפיע על ישראל?

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע