טכנולוגיות רכב ואבחון קורונה: החברה מנס ציונה בדרך ל-SPAC

חברת האוטוטק Newsight Imaging מנס ציונה, המפתחת חיישני לייזר לרכב אוטונומי ונכנסה לפני מספר חודשים לשוק אבחון הקורונה, חתמה על עסקת מיזוג עם SPAC אמריקאי שנסחר בנאסד"ק • העסקה מתבצעת לפי שווי של 215 מיליון דולר לניוסייט ושווי כולל של 380 מיליון דולר לאחר המיזוג

ערכת בדיקה לאבחון קורונה של ניוסייט / צילום: Newsight Imaging
ערכת בדיקה לאבחון קורונה של ניוסייט / צילום: Newsight Imaging

בין חברות הטכנולוגיה הישראליות שמוזגו לחברות SPAC ב־2021 הייתה נוכחות בולטת לתעשיית האוטוטק, עם לא פחות מחמש חברות המפתחות טכנולוגיות שונות לעולם הרכב שהפכו לציבוריות במיזוג כזה.

מי שהיכו בברזל החם של שוק המיזוגים אשתקד היו החברות ארבה רובוטיקס, ולנס, אינוויז, REE ואוטונומו, שקיבלו שוויים מנופחים, הגם שחלקן טרם רשמו הכנסות, ועסקו בפיתוח בלבד.

כמו יתר החברות הישראליות שהגיעו לשוק הציבורי באופן זה, גם חברות האוטוטק סבלו ממגמה שלילית, ואיבדו חלקים ניכרים משוויין במיזוג. ארבה איבדה כשליש, אינוויז כמחצית, ולנס כ־65% ו־REE ואוטונומו יותר מ־90%.

ההפסדים שנגרמו למשקיעים באותן עסקאות מיזוג לא מרתיעות, מתברר, חברה ישראלית נוספת הפועלת בתחום האוטוטק, שצפויה להתמזג עם SPAC. מדובר ב־Newsight Imaging מנס ציונה, שפיתחה חיישנים ושבבי עיבוד מידע, בין היתר לתעשיית הרכב. החברה מפתחת חיישני לייזר לרכב אוטונומי (LIDAR), אך לא רק: לפני מספר חודשים היא הודיעה על כניסה לשוק אבחון הקורונה באמצעות בדיקת רוק על ידי איתור סמנים ביולוגיים באמצעים טכנולוגיים של ראייה ממוחשבת. החברה הוקמה בשנת 2016 על ידי אלי אסולין, המכהן בתפקיד המנכ"ל, ואייל יצקן שהוא ה־CTO.

ניוסייט חתמה על עסקת מיזוג עם ה־SPAC האמריקאי Vision Sensing Acquisition Corp שנסחר בנאסד"ק. העסקה מתבצעת לפי שווי של 215 מיליון דולר לניוסייט ושווי כולל של 380 מיליון דולר לאחר המיזוג.

העסקה כוללת הזרמה של עד כ־103 מיליון דולר מכספי ה־SPAC (בכפוף לשיעור הפידיונות של בעלי המניות בו) וכן עוד מימון אפשרי של עד 40 מיליון דולר.

ב־2021 הכנסות החברה היו 1.2 מיליון דולר. שורת ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הייתה שלילית, בסך 8.7 מיליון דולר, ונתון דומה נרשם בשורת הרווח הנקי לאחר מס.

החברה מעריכה שתוכל להציג צמיחה משמעותית בהכנסות בשנים הבאות, לצד מעבר לרווח בשנה השלישית לאחר המיזוג.

לפי נתוני IVC, ניוסייט גייסה מאז הקמתה סכום צנוע של כ־11.3 מיליון דולר בארבעה סבבי גיוס, האחרון שבהם בוצע במאי 2020.

המנכ"ל והמייסד אסולין מסר, כי ניוסייט הגיעה לנקודת פיתול של צמיחה, והוסיף: "אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה של ניוסייט נמצאת בעמדה אסטרטגית לקראת

צמיחה, על רקע הצורך הגובר בפתרונות ראייה מתקדמים במכונות חכמות ובטכנולוגיות של ימינו, עם פוטנציאל שוק עצום".