איש העסקים אלי אלעזרא פורע חובות, נמחק מהבורסה ונערך לרכישה משמעותית

אלי אלעזרא, איש העסקים שצמח מהפוליטיקה המקומית באשקלון וחולש כיום על פעילות משגשגת של נדל"ן, ליסינג וביטוח, מוחק את האג"ח של אלעזרא החזקות מהבורסה • המהלך עשוי להכשיר את הקרקע לרכישה משמעותית • ומי זוכר שאלעזרא נדרש להסדר חוב בשנת 2008

אלי אלעזרא / צילום: רמי זרנגר
אלי אלעזרא / צילום: רמי זרנגר

אלעזרא החזקות שבבעלות איש העסקים אלי אלעזרא דיווחה בשבוע שעבר על מהלך שיביא לסיום דרכה כחברה ציבורית. במסגרת מהלך זה היא תפרע בעוד שבועיים את יתרת האג"ח שהנפיקה (סדרה ד') בהיקף של 84 מיליון שקל.

מדובר במהלך לא שגרתי שבו מקדימה אלעזרא - חברת החזקות הפועלת בתחומי הנדל"ן, הרכב והביטוח - את פירעון החוב בחמש שנים, ומדברי הבעלים ניתן ללמוד כי יש לכך סיבה אסטרטגית.

מחיקת אלעזרא החזקות מהבורסה תאפשר לקבוצה הנזילה לבצע רכישה של חברה ציבורית, באופן שלא תיווצר פירמידה בת שלוש קומות, האסורה על פי חוק הריכוזיות. זאת מאחר ששתיים מהחברות המוחזקות על ידי אלעזרא החזקות, אלבר והכשרה ביטוח, הנפיקו אג"ח ונחשבות לחברות שכבה.

 
  

אלעזרא עצמו אומר בהתייחסו למהלך, כי "הפעילות שלנו כיום מגוונת, והיא נשענת על אדנים חזקים ויציבים. אני לא מכיר חברה בסדרי גודל שלנו שהבעלים מחזיקים בה ב־100%, דבר שהצריך מאיתנו מאמצים מרובים. היום, אנחנו צמאים ונזילים, אחת הקבוצות היותר נזילות במשק".

אור אלעזרא, בנו של בעל השליטה ומנכ"ל הקבוצה, מחזק את דבריו: "הפדיון המוקדם של יתרת האג"ח מבסס את מעמדה של אלעזרא החזקות כקבוצה איתנה בבעלות מלאה, והינו הגשמה של אסטרטגיית הקבוצה לאפס את חובותיה, מהלך שיאפשר לנו גמישות עסקית והמשך השקעה בחברות הקבוצה, וכמו כן מייצר אפשרות לרכישה או יצירה של שכבה ציבורית נוספת".

ההון העצמי יותר מהוכפל ב־4 שנים

דוחות אלעזרא החזקות מלמדים על התחזקות משמעותית של עסקיה בשנים האחרונות, שהיו שנות שגשוג בתחומי הנדל"ן והרכב, שבהם היא פועלת. הרווחים הגבוהים שרשמה (בשנת 2021 הציגה הקבוצה רווח נקי של 185 מיליון שקל) תורגמו לגידול מהיר בהון העצמי שלה, שעמד בסוף יוני האחרון על כ־860 מיליון שקל - לאחר שיותר מהוכפל בארבע שנים בלבד.

אלעזרא החזקות פועלת כיום באמצעות שלוש החזקות מרכזיות: ייזום נדל"ן דרך חברת אפרידר, הבונה בעיקר דירות למגורים; חברת הרכב והליסינג אלבר, מהגדולות בתחומה בישראל; וקבוצת הביטוח והפיננסים הכשרה ביטוח.

סניף חברת אלבר / צילום: תמר מצפי
 סניף חברת אלבר / צילום: תמר מצפי

בסיכום המחצית הראשונה של 2022 קפצו הכנסות מגזר הנדל"ן שבו פועלת כאמור אלעזרא באמצעות אפרידר, בשיעור של 180%, ל־289 מיליון שקל, והרווח הנקי למגזר זה קפץ ב־460% ל־43.8 מיליון שקל. במגזר הרכב נרשמה במחצית שחיקה של 15.5% בהכנסות אלבר, ל־1.5 מיליארד שקל.

עם זאת, בדומה ליתר חברות הענף, שמתאפיין במחסור ברכבים חדשים עקב משבר שרשרת האספקה העולמי, זינק הרווח הנקי של פעילות מגזר הרכב ב־220% והסתכם ב־150.8 מיליון שקל.

 
  

מנגד, תחום הביטוח הסב במחצית הראשונה הפסד של 95 מיליון שקל, על רקע הירידות בשוק ההון, וזאת לעומת רווח של 29 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה רשמה אלעזרא החזקות רווח נקי חצי־שנתי של 118.3 מיליון שקל, עלייה של 34% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

מפוליטיקה מקומית לעסקי נדל"ן, ביטוח ורכב

אלי אלעזרא החל את דרכו בפוליטיקה המקומית של העיר אשקלון. בשנות העשרים לחייו היה אחראי על פרויקט שיקום השכונות בעיר, באמצע שנות ה־90 נבחר כסגן ראש העירייה, אך ויתר על התפקיד, פרש מהחיים הציבוריים ועבר לעסקים פרטיים.

הרכישה המשמעותית הראשונה שביצע, בשנת 2001, הייתה של החברה הממשלתית הוותיקה אפרידר, שבנתה (ועדיין בונה) בעיר מגוריו, תמורת 80 מיליון שקל. זאת במסגרת מכרז של רשות החברות הממשלתיות (בתחילה בשותפות עם מוטי זיסר המנוח ובהמשך לבדו, באמצעות מימון בנקאי).

ב־2002 חלה קפיצה נוספת בהיקף עסקיו, כשרכש מידי דיסקונט השקעות את הבעלות בחברת הליסינג אלבר, תמורת כ־280 מיליון שקל. כמה שנים לאחר מכן רכש את השליטה בחברת הכשרה ביטוח מידי משפחת נמרודי, לפי שווי של יותר מ-250 מיליון שקל, ובהמשך רכש את החזקות הציבור ומחק אותה מהמסחר.

זמן קצר לאחר מכן, עם פרוץ המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, מצאה את עצמה קבוצת אלעזרא במצב לא פשוט, כשספקות מלווים את יכולתה לעמוד בהתחייבות האג"ח שנטלה.

היא אף נדרשה להסדר חוב בהיקף של יותר מ־200 מיליון שקל מול מחזיקי האג"ח של החברה הבת הכשרה ביטוח, שאישרו פריסה מחודשת של החובות, בתמורה לריבית גבוהה יותר, אך ללא תספורת. זאת בניגוד לחברות החזקה רבות במשק שנדרשו באותה עת להסדרי חוב ענקיים, שחלקן אף קרסו אגב מחיקת מיליארדי שקלים מכספי האג"ח.

אלעזרא נזכר ומציין כי "משבר הסאב־פריים השפיע על כל העולם, אבל מבחינתנו זה היה משבר קצר שהתרחש ברבעון הרביעי באותה שנה. דווקא במשבר האחרון, של מגפת הקורונה, האסטרטגיה שלנו עמדה למבחן, וצברנו נקודות בהתנהלות שלנו. הדרך שלנו לא הייתה חלקה ולא קלה, אבל היינו נחושים, ועם הרבה עבודה קשה הגשמנו את האסטרטגיה של הקבוצה".