המדינה הציגה תוכנית לפיתוח משק האנרגיה, אך אינה ערוכה ליישם אותה

החברה הממשלתית נגה אמורה להיות הגורם המתכלל של מערכת החשמל ולהוביל את הרפורמה בחברת החשמל • אלא שספק אם יש לה את היכולת לעשות זאת כשהיא שקועה במשבר ניהולי • מעמדה נשחק עד כדי הורדת דירוגה ע"י רשות החברות ודחיית בקשתה להנפקת אג"ח

חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

החברה הממשלתית נגה, האחראית על ניהול מערכת החשמל, הציגה השבוע את תוכנית הפיתוח שלה לעשור הבא בפני בכירי משק האנרגיה. חלקם פיקפקו בסיכויי המימוש של התוכנית, המותאמת לעמוד ביעד הממשלה להפקת 30% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030 ולהתחשב בתחזיות הצריכה הגבוהות, הצורך בהקמת תחנות כוח חדשות ופיתוח טכנולוגיית אגירת לחשמל.

"אלה תשתיות שלוקח בין שנתיים לשלוש לבנות, אבל לפני כן צריך להתייבש 10-15 שנים במוסדות התכנון", אמר גורם בחברת החשמל.

אך זו לא הסיבה היחידה שהתוכנית עשויה להישאר במגירה. נגה סובלת ממאבקים פנימיים, קשיים ניהוליים ומעמדה מול משק האנרגיה והממשלה נשחק. "לפני שהחברה פותרת את הבעיות של 2030, קודם שתטפל בצרות שיש לה היום", אמר גורם ממשלתי. "החברה לא מנוהלת כמו שצריך ומתקשה להגיע להישגים מאז הקמתה כחברה עצמאית".

 
  

מנכ"ל זמני מכהן כבר למעלה משנה

החברה האחראית על ניהול מערכת החשמל הייתה אמורה להיות עמוד התווך של הרפורמה בחברת החשמל. מבחינה היסטורית, היא הייתה יחידה בתוך חברת החשמל, כשלזו עוד היה מונופול על ייצור האנרגיה בארץ. עם פתיחת השוק לתחרות מצד יצרני חשמל פרטיים, הוחלט על הפרדתה מחוץ לחברת החשמל.

כיום, נגה קובעת מאיזה תחנות כוח ייקנה החשמל ויזרום לרשת הארצית בכל רגע נתון, בהתאם לצרכי הביקוש. כך, היא למעשה אחראית על יישום מטרת הרפורמה, לרבות צמצום כוחה המונופוליסטי של חברת החשמל, תוך קידום מעבר לשימוש באנרגיות מבוססות גז ואנרגיה סולארית. זאת, תוך התחשבות בתחזיות הצריכה ההולכות וגדלות, בין השאר על רקע המעבר של ישראל לשימוש בתחבורה חשמלית.

החברה הושקה בדצמבר 2020 (תחילה באופן חלקי). מאז ועד היום, כמעט שני שלישים מתקופת פעילותה שהחברה חסרה מנהל קבוע. המנכ"ל המייסד של החברה, יורם כהן, הודח בשנה שעברה על רקע מחלוקות מול היו"ר סמי תורג'מן, תוך שהוא מאשים את האחרון בהתנהלות בלתי תקינה. בנובמבר האחרון מונה סמנכ"ל התפעול, שיקי פישר, לכהן במקביל כממלא מקום המנכ"ל.

פישר, בכיר לשעבר בחברת החשמל, נחשב לאיש מקצוע מוערך ומומחה בתחומו. מנגד, גם הוא יודה שכפילות התפקידים שבאחריותו, בשילוב עם חוסר הוודאות לגבי כניסת מנהל קבוע לחברה, מקשה על תפקודה. בנוסף, גורמים במשק האנרגיה טוענים שהצבת בכיר לשעבר בחברת החשמל כמנהל הגוף שצריך לבקר ולעיתים להתעמת מול חברת החשמל - שם את נגה בעמדת נחיתות יחסית. הרי מלכתחילה ניהול המערכת נותק מחברת החשמל כדי למנוע ניגודי עניינים ומשוא פנים בניהול רשת החשמל, כך שהמינוי סותר במידה את רוח הרפורמה.

פישר נתפס כמקורבו של היו"ר הדומיננטי תורג'מן, שנחשב לאיש החזק בחברה. הוא התמודד ללא הצלחה על תפקיד המנכ"ל בהליך איתור שנמשך כתשעה חודשים, ובסופו, במאי האחרון, נבחר לכהן בתפקיד שאול גולדשטיין, לשעבר ראש רשות הטבע והגנים. אלא שמסלול המכשולים בדרך לכניסת המנהל החדש עדיין לא הושלם.

גולדשטיין ממתין עתה שהוועדה לבדיקת מינויי בכירים (ועדת גילאור) תחזור מפגרת קיץ בת כחודש וחצי. אז, כך לפחות מקווים בנגה, תדון סוף סוף הוועדה במינויו. אם יאושר, יעלה לשלב חתימות השרים: שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר האוצר אביגדור ליברמן. שני אלה התכתשו לאחרונה בנושאים דומים, כשכל צד מאשים את השני בכישלון מינויי הבכירים בחברת החשמל.

רשות החברות הביעה חוסר אמון בהנהלה

בינתיים, נגה מסתבכת במאבקים פנימיים, קשיים ניהוליים ובשחיקת מעמדה מול משק האנרגיה והממשלה. במאי האחרון, לאחר שהתקבלה החלטה להגדיל את מאגר הדלקים שמחזיקה המדינה באמצעות נגה לייצור חשמל בזמן חירום, פנתה נגה לרשות החברות הממשלתיות בבקשה לצאת להנפקת אג"ח ראשונה כדי לממן את ההצטיידות היקרה.

על פניו, לא הייתה אמורה להיות בעיה לקבל את האישור. הרי הנפקה של חברות ממשלתיות נמצאת בראש סדר העדיפויות של הרשות, כדי שיפעלו תחת תנאי השקיפות המחייבים חברה מדווחת לבורסה. אולם, ברשות דחו את בקשתה של נגה.

גורמים ברשות החברות נרתעו מהמהלך מחשש שנגה לא בשלה להנפקה. אפילו בתנאים הבסיסיים הנדרשים מחברה ממשלתית רגילה, נגה לא תמיד עומדת. עד כה, נרשמו מספר מקרים של עיכובים בהכנת דוחות כספיים של נגה. היעדר מנכ"ל היה שיקול נוסף שהטה את הכף נגד בקשת נגה. בדיעבד, גם גורמים בתוך החברה הודו שטוב עשתה הרשות שפסלה את ההנפקה, שכן היה לדבריהם היה זה מתכון לצרות בתוך הנהלת החברה. בין השאר, הקמת מחלקת הסחר של החברה מתארכת כבר כשנה ואינה ערוכה להנפקה.

בנגה קיוו שאישור לגיוס הון בורסה יגדיל את ההון העצמי של החברה ויעלה את קרנה בקרב הגורמים הרבים המעורבים בתחום: חברת החשמל, רשות החשמל, רשות החברות, משרד האנרגיה והיצרנים הפרטיים.

מאבדת לאט-לאט את יוקרתה

ישנן אינדיקציות נוספות לאמון המעורער של רשות החברות בחברה החדשה יחסית. כל חברה ממשלתית מסווגת בדירוג הקובע, בין השאר, את רמת השכר של עובדיה ותנאי ההעסקה של בכיריה. בפועל, הסיווג משקף גם את חשיבותה, עוצמתה ורמת היוקרה של החברה. בסמוך להקמת החברה הוענק לנגה דירוג 10 באופן זמני, שהכניס אותה למועדון אקסקלוסיבי שכולל את רכבת ישראל ומקורות.

בחברה קיוו לשמור על הדירוג, אך בדצמבר האחרון הרשות הורידה את דירוגה של נגה ל־9, שמיקם אותה לצד חברות כמו עמידר, נמלי ישראל וחברת תומר. כמו כן, מנהל רשות החברות הקודם, מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, הוריד את אחוזי המשרה של היו"ר תורג'מן מ־100% ל־50% בלבד.

מחברת נגה נמסר בתגובה: "מינוי מנכ"ל קבוע צפוי להעלות לאישור ועדת המינויים בשבוע הבא, אחרי ועדת איתור כחלק מהליך מקצועי שזכה להערכה". לגבי הנפקת האג"ח השיבו בחברה כי "הליך הנפקת אג"ח נמשך ומתוכנן להתבצע בחציון הראשון של שנת 2023". בתגובה לעיכובים בהכנת דוחות כספיים נמסר: "חשוב לזכור כי רק בחודש נובמבר לקראת סוף שנת 2021 החלה לפעול נגה במתכונת הנוכחית ולכן אין אנו חושבים שמדובר בעיכוב".