מכבסת מילים ל"ניהול יומנים": אל תמהרו להיות עוזרי מנכ"ל

נתחיל בזה שעוזר מנכ"ל זה לא מקצוע אלא תפקיד שממלאים לרוב קדנציה אחת בלבד, ואחריה זזים לפוזיציה ניהולית משמעותית • ברוב המכריע של המקרים מדובר במיתוג מחדש של מזכירה בכירה, הגדרת תפקיד שמטרתה למשוך כוח אדם משכיל ואיכותי יותר

אל תמהרו להיות עוזרי מנכ''ל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אל תמהרו להיות עוזרי מנכ''ל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה 

השבוע שוב פגשתי מישהו שרוצה להיות עוזר מנכ"ל. בעל תואר ראשון ושני במינהל עסקים ממכללה עירונית, בן 39 עם ניסיון בעולמות השיווק הדיגיטלי. הוא מעוניין בשינוי, וכמו רבים במצבו הוא רואה בתפקיד הזה פתרון לתקיעות מקצועית.

בהתחלה הוא חשב לעשות "הסבה" להייטק, משל מדובר במקצוע ולא במגזר, אבל זה לא צלח, גם לא הניסיונות למצוא תפקידי פיתוח עסקי. הוא בחן עוד כמה מקצועות שנשמעו לו מספיק כלליים, למשל תפעול וניהול פרויקטים, וכשגם זה לא הסתייע, החליט כברירת מחדל שהוא רוצה להיות עוזר מנכ"ל.

גיל והשכלה כתנאי סף

בעצם למה לא? נתחיל בזה שעוזר מנכ"ל זה לא מקצוע. זהו תפקיד שממלאים לרוב קדנציה אחת בלבד, ואחריה זזים לפוזיציה ניהולית משמעותית, מה שבעליל לא מתאים לאיש הדיגיטל שלנו משום בחינה.

ראשית, בגלל העדר יכולות ניהול. עוזר מנכ"ל אמיתי הוא יד ימינו של המנכ"ל, זרועו הארוכה שמעורבת בתהליכים המשמעותיים ביותר בארגון ובהנעתם, והוא זקוק לכישורים הללו הגם שאינו מנהל אנשים. ללא כישורי ניהול טובים, הוא לא יצליח בתפקיד, ומן הסתם גם לא יתברג בעקבותיו לתפקיד ניהולי.

שנית, גם ההשכלה והרקע התעסוקתי של איש הדיגיטל אינם מתאימים לתפקיד. מנכ"לים מעדיפים בוגרי אוניברסיטאות מובילות בעלי השכלה משפטית או פיננסית, ואכן רבים מעוזרי המנכ"לים הם עורכי דין, כלכלנים או רואי חשבון. אמנם גם בוגרי מינהל עסקים עם השכלה משובחת עשויים להתברג לפוזיציה הזאת, אבל לא אנשי שיווק דיגיטלי, מקצוע שאיננו רלוונטי לתפקיד של עוזר מנכ"ל אמיתי.

לזה יש להוסיף את העובדה שהוא מבוגר מדי - עובדה שלבדה מספיקה כדי לפסול אותו על הסף. מדוע? כי למעט במגזרים תעסוקתיים ספציפיים, למשל עולם הבנקאות, עוזרי מנכ"ל הם לרוב בני 28 עד 35 לכל היותר. הם מגיעים לתפקיד בשלבים מוקדמים של הקריירה, וכשהם מסיימים את הקדנציה ומתברגים לפוזיציה ניהולית ראשונה, יש לפניהם מספיק שנים להתקדם לתפקידי ניהול בכירים. זה לא המצב בקרב מי שמתקרבים לגיל 40, שכבר לא נותר להם מספיק "זמן קריירה" ריאלי.

מיתוג מחדש למזכירה בכירה

ובאשר לנשים המעוניינות בתפקיד ועומדות בקריטריונים של השכלה וגיל, הביאו בחשבון שרוב המשרות המתהדרות בתואר "עוזר מנכ"ל" אינן אמיתיות. ברוב המכריע של המקרים מדובר במיתוג מחדש של מזכירה בכירה, הגדרת תפקיד שמטרתה למשוך כוח אדם משכיל ואיכותי יותר.

ואם יש לכם ספק, בדקו את הפרופיל המקצועי של עוזרי מנכ"לים. תגלו שרובם הגדול הוא נשים בנות 30־50 המשמשות בתפקיד לאורך שנים, כשחלקן כבר מילאו כמה קדנציות כעוזרות מנכ"ל.

אז איך מבדילים? האמת שזה די פשוט. הרמז הראשון הוא ההשכלה הדרושה. אם היא לא פיננסית או משפטית, סיכוי גבוה שלא מדובר בתפקיד עוזר מנכ"ל אמיתי. בנוסף, חפשו בתיאור התפקיד ביטויים מחשידים, למשל "תמיכה אדמיניסטרטיבית", שהיא מכבסת מילים ל"ניהול יומנים". אם הדרישות האלה מופיעות, כנראה זה איננו תפקיד עוזר מנכ"ל, גם אם כתוב שם "מעקב אחרי פרויקטים ותהליכי עבודה, ותיאום בין גורמי הנהלה ודירקטוריון".

היה ומדובר בתפקיד עוזר מנכ"ל אמיתי, העדיפו ארגון מספיק גדול, אחרת אתם עלולים להיתקע בתפקיד שאין לאן לזוז ממנו.

עבודה בארגון גדול ומורכב תהיה מקפצת קריירה שתקצר משמעותית את דרככם לתפקידי ניהול בכירים בארגונים איכותיים. מדובר בתפקיד מרתק, דינמי, רב כוח ואחריות, שיעניק לכם ניסיון וארגז כלים שיכשיר אתכם לתפקידים הללו.

אתם עתידים להיחשף שם למוקדי הכוח בסביבה המקצועית והעסקית בארץ ובחו"ל, ולבנות לעצמכם רשת קשרים מקצועית שאין שנייה לה. לא בכדי יש המגדירים את התפקיד הזה כבית הספר הטוב ביותר למינהל עסקים.