גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלושה מטבעות מרכזיים סובלים מפיחות מול הדולר. הסיפור של הין היפני שונה מכולם

הין הגיע לשפל של 24 שנים בתום הירידה השנתית הדרסטית אי־פעם, וקרנות הגידור באירופה ובארה"ב מהמרות כי המדיניות המוניטרית המקלה של טוקיו תימשך ● וגם: דילמת הריבית הבלתי אפשרית שעמה מתמודדים הבנקים המרכזיים בבריטניה ובגוש האירו

טוקיו. הין הגיע לשפל של 24 שנים / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato
טוקיו. הין הגיע לשפל של 24 שנים / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato

ריבוי הטלטלות בשווקים, לצד העלאות הריבית החדות של הבנק המרכזי בארה"ב, הובילו את הדולר האמריקאי לשיא של 20 שנה מול סל המטבעות. אמנם, גם השקל "חטף" ונחלש בכ־7% כנגד הדולר מתחילת השנה, אך יש מי שספגו ירידות חדות יותר. הרבה יותר. הליש"ט והאירו נפלו לשפל של עשרות שנים מול המטבע האמריקאי, אבל הדרמה הגדולה מתרחשת בכלל ביפן.

"יש שלושה מטבעות בעולם המפותח שחווים פיחות משמעותי מול הדולר, ובכלל - הין היפני, הליש"ט הבריטית והאירו", אומר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיה בבנק לאומי. "באירופה ובבריטניה, הסיבה לפיחות ברורה. הכלכלות חוות אינפלציה גבוהה, והריבית עולה לאט ביחס למדינות אחרות ורק לאחרונה מתחילות להעלות את הקצב".

הסיפור ביפן הוא מורכב יותר ושונה במקצת ממה שאנחנו רואים בעולם, מסביר לוי. בשבוע האחרון צלל המטבע היפני לרמה הנמוכה ביותר שלו מול הדולר מאז אוגוסט 1998 - בתום הירידה השנתית המשמעותית ביותר אי־פעם. הסיבה העיקרית היא מדיניות הבנק המרכזי ביפן, שמסרב להצטרף למגמת העלאות הריבית בעולם. השפל מול הדולר הגיע בעת שבה קרנות גידור באירופה ובארה"ב חידשו את ההימורים כי המדיניות המוניטרית "המקלה מאוד" של הבנק המרכזי בטוקיו תימשך. זאת, על רקע הערכות כי הפד יהדק אפילו יותר את המדיניות המוניטרית שלו, והריבית תעלה לרמה גבוהה יותר מזו שתוכננה (4%־4.25%) ותישאר כזו למשך זמן ארוך יותר ממה שחשבו תחילה. הפער בין הריביות מתרחב, וההערכות כי המגמה הזו תימשך נתנו את הדחיפה לשפל האחרון. מעבר לכך, העלאת הריבית באירופה צפויה להגדיל את הלחץ על המטבע היפני אף יותר.

 

"קחו בחשבון שהמגמה ביפן עשויה להשתנות"

"אם ברוב העולם הבנקים המרכזיים שינו כיוון והעלו את הריבית, ביפן היא לא עולה ונשארת אחת הנמוכות בעולם", מציין לוי. "הממשלה והבנק המרכזי אומרים שהם ימשיכו בהרחבה מוניטרית ככל שיידרשו. למשקיעים מצד אחד יש את הביטחון של הכלכלה. היא נתפסת כמקלט, אך הריבית הנמוכה הולידה כדור שלג שהוביל לפיחות של המטבע. בשבוע האחרון יש תזוזות, כשהממשל החל להתבטא בחוסר הנוחות שלו ממה שקורה עם המטבע. זה מראה שהממשל רוצה להיות יותר אקטיבי. כרגע זה במילים, אבל אם המגמה לא תשתנה זה יכול לעבור לפסים מעשיים. מי שמתחיל לרכב על הטרנד של הין החדש צריך לקחת בחשבון שהתערבות של הממשל יכולה להביא להיפוך מגמה חד".

ביום שבו צלל הין לשפל, שר האוצר היפני שוניצ'י סוזוקי אמר כי הוא צופה במהלכים ב"תחושת דחיפות רבה", אך נראה שהשוק לא השתכנע שהבנק המרכזי ישנה כיוון ויעלה ריבית. נגיד הבנק המרכזי הרוהיקו קורודה הודיע לאחרונה כי אין בכוונתו לשנות כיוון, אף שהאינפציה חצתה את היעד (2%) - והגיעה ביולי לקצב שנתי של 2.4%. בבנק המרכזי טוענים כי האינפלציה נובעת רק מצד ההיצע, ולכן תחלוף. בינתיים, משקי הבית המקומיים משלמים את המחיר הגבוה בשל עלויות היבוא והאנרגיה שטיפסו. בסוף השבוע אף נפגש ראש ממשלת יפן המודאג מהסוגיה, פומיו קישידה, עם נגיד הבנק המרכזי קורודה.

פומיו קישידה, ראש ממשלת יפן / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama

"מדהים שרק לפני זמן לא רב היו מי שהעריכו ששיאו של הדולר מאחוריו", אמר שר האוצר האמריקאי לשעבר לארי סאמרס בראיון לבלומברג, והעריך כי מגמת ההתחזקות של הדולר תימשך. סאמרס הדגיש כי לארה"ב יש "יתרון עצום" בכך שאינה תלויה ב"אנרגיה זרה יקרה להחריד". שר האוצר האמריקאי לשעבר ציין לטובה את תגובת הפדרל ריזרב, שמיהר להדק את המדיניות המוניטרית - ולא התמהמה כמו בנקים מרכזיים אחרים בעולם. "הגורמים השונים הללו הופכים הפכו את הדולר למקלט בטוח, וגרמו להון לזרום אליו", אמר סאמרס.

אחת האפשרויות שנשקלות ביפן היא רכישה מסיבית של מטבע מקומי ומכירת דולרים, כפי שעשו שתי המדינות במהלך משותף בשנת 1998 כדי למנוע את הפיחות החד של הין. סאמרס, שכיהן כשר האוצר באותה תקופה, מעריך כי אין לכך היתכנות. "אני נוטה להיות סקפטי שלהתערבות יכולות להיות השפעות מתמשכות", אמר סאמרס. "שוקי ההון הם פשוט כל כך גדולים, אפילו ביחס למשאבים שיש לרשויות". גם במשרד האוצר האמריקאי בינתיים לא מתלהבים מהרעיון, ושוללים התערבות שתעצור את הפיחות של הין.

בדויטשה בנק מזהירים מ"סטרלינג קריסיס"

המטבע הבריטי נפל בשבוע שעבר לשפל של 37 שנה מול הדולר (1.14 דולר לליש"ט), והסיבות לכך די ברורות. "כשברקע חששות מפני האטה כלכלית ופגיעה נוספת עקב משבר האנרגיה לקראת החורף, הדיסוננס הזה של אינפציה דוהרת וריבית נמוכה מאתגר את הבנק המרכזי הבריטי", אומר לוי. "על הליש"ט מכבידים בנוסף אתגרי הברקזיט, וחוסר יציבות פוליטית, שמייצרים חוסר שקט שמעצימים בעיות חברתיות־פוליטיות במשולש אנגליה, סקוטלנד ואירלנד".

כלכלני דויטשה בנק הזהירו כי אין לזלזל בסימנים כי הממלכה ניצבת בפני "משבר סטרלינג". בבנק הסבירו בשבוע שעבר כי בעקבות הגירעון הגבוה של בריטניה, לטובת בלימת הפיחות של הליש"ט נדרשים צמצום כמותי, שיפור באמון המשקיעים וירידה בציפיות האינפלציה. אלא, שלפחות כרגע, קורה ההיפך.

בה בעת, לראשונה מזה 18 חודשים - מדד מנהלי הרכש המשוקלל של בריטניה עודכן כלפי מטה לרמה של 49.6 נקודות. מה שמצביע על צפי להתכווצות הכלכלה.

בגוש האירו נערכים להעלאות ריבית נוספות

חרף התגברות ההערכות כי הכלכלה האירופית תיכנס למיתון ב־2023, הבנק המרכזי (ECB) העלה בשבוע שעבר את הריבית ב־0.75% - שיעור העלייה החד ביותר מאז היווסדות גוש האירו. הבנק אף הודיע כי צפויות העלאות ריבית נוספות.

"כלכלני ה־ECB העלו גם את הערכותיהם לאינפלציה בשנים הקרובות ל־8.1% ב־2022, 5.5% ב־2023, ומעל היעד גם ב־2024 (2.3%) - רמז לכך שה־ECB צפוי להעלות את הריבית לרמה מרסנת", מסביר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. לוי מבנק לאומי מוסיף כי "על האירו מכבידים חששות מפני חוסר יציבות בכלכלות אירופה החלשות, שמועצמים בעקבות חוסר היציבות הפוליטית באיטליה".

המגמה באירופה הובילה בחמישי לעלייה חדה בתשואות הבונדס הגרמני הקצרות, להתחזקות האירו בשישי, ולעלייה בתחזיות הריבית של השווקים. "מעריכים שהריבית תעלה לכ־2.4% ביוני 2023, לאחר ששהתה בטריטוריה שלילית ב־8 השנים האחרונות", מסכם שפריר. "לפי בלומברג, ה־ECB לא פוסלים העלאה של 75 נקודות בסיס גם באוקטובר. ידיעה שתמכה, גם היא, בהתחזקות האירו ובעליית התשואות".

הצרכן הישראלי עשוי להרוויח

לשכת המסחר ישראל־יפן חגגה בחודש מאי 70 שנה לכינון היחסים הדיפלומטים בין המדינות, עם הכרזה כי ההשקעות היפניות בישראל הרקיעו ל־3 מיליארד דולר בשנת 2021.

עם זאת, שחיקת הין - 17% בשנה האחרונה - מכווצת את הכסף הזר שנכנס מיפן, וגם היקף הסחר בין המדיניות ירד מאז השיא שאליו הגיע ב־2018, 3.9 מיליארד דולר - והסתכם ב־2020 במעט יותר מ־3 מיליארד דולר. הסחר כולל בעיקר יבוא של סחורות יפניות, בהיקף של 70% (2.1 מיליארד דולר ב־2020, לעומת 948 מיליון דולר יצוא).

שחיקת המטבע עשויה להוות בשורה לחובבי המותגים היפנים, בעיקר בענפי הרכב והטכנולוגיה. היבואנים משלמים עליהם פחות בדולרים או בשקלים, וניתן לקוות שחלק מזה יתגלגל לכיסו של הצרכן הישראלי. 

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית