הבנקים המרכזיים מעלים ריביות, ומשקיעי האג"ח מפסידים: לאן פני השווקים

בעוד ששוק המניות רושם שבוע חיובי לאחר תקופה ממושכת של ירידות, נמשכת החולשה בשוק האג"ח האמריקאיות לאור הערכות המשקיעים בנוגע להמשך העלאות הריבית בידי הפד • עם זאת, הכלכלה האמריקאית אינה קרובה לפי שעה למשבר כלכלי ומציגה שוק תעסוקה חזק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Graeme Jennings
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Graeme Jennings

שוק המניות האמריקאי השלים ביום ו' האחרון שבוע חיובי ראשון, אחרי שלושה שבועות רצופים של ירידות שערים. עליות שערים אלו נרשמו למרות עלייה של 0.75% בשיעור ריבית הבסיס בגוש האירו ביום ה' האחרון, וציפייה לעלייה בשיעור זהה של הריבית בארה"ב ביום ד' בשבוע הבא (21 בספטמבר). 

פעם שלישית ברציפות: הכלכלנים חוזים שארה"ב בדרך לעוד העלאת ריבית חדה 
ניתוח טכני: רמת הסיכון של S&P 500 עדיין גבוהה. האם זה הזמן להיכנס? 

כאמור, בשבוע האחרון התאושש שוק המניות האמריקאי, וה-S&P 500 עלה ב-4% בשלושה ימים, וכעת הוא נמוך ב־16% משיאו שנקבע בתחילת ינואר. מנגד, נמשכה החולשה בשוק האג"ח האמריקאיות, שבו נרשמו ירידות שערים עקביות מתחילת אוגוסט, בשל הערכות המשקיעים בנוגע להמשך העלאות הריבית בידי הבנק הפדרלי המרכזי (הפד).

 
  

מרבית בנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב ממשיכים לספק תחזיות שליליות בנוגע לשוקי המניות בשנה הקרובה, עקב החששות מפני משברים כלכליים בעולם. מצב זה הוביל להרחבת הגידורים מפני ירידות בשוק לרמות הגבוהות של המשבר הפיננסי ב־2008.

עם זאת, הכלכלה האמריקאית אינה קרובה לפי שעה למשבר כלכלי, ומציגה שוק תעסוקה חזק ביותר. גם ירידת מחירי הנפט בחודשים האחרונים, מ־120 דולר לחבית בחודש מאי לרמה של 86 דולר בלבד כיום, שהובילה עימה ירידה במחירי הדלקים בארה"ב, משפרת מאוד את מצב הרוח של הצרכנים האמריקאים.

"בנק ישראל אגרסיבי לא פחות מהפד או ה־ECB"

לפי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, תשואות האג"ח בעולם המשיכו לעלות בשבוע שעבר לאחר מעשים ואמירות של הבנקים המרכזיים. לדבריו, "העלייה המשמעותית ביותר בתשואות נרשמה באירופה, שבה הריבית עלתה מ־0% ל־0.75%, והחוזים מגלמים עלייה בריבית בגוש האירו ל־1.8% בסוף השנה.

"להערכתנו, זאת עדיין הערכת חסר. על רקע האינפלציה העולה קשה להצדיק הפחתת קצב עליית ריבית כבר בשלב זה. בינתיים, אף בנק מרכזי גדול בעולם לא הוריד קצב עליות ריבית. לפיכך, ניתן להעריך שעליית התשואות באירופה עוד תימשך", מדגיש זבז'ינסקי.

 
  

בארה"ב מגלמים החוזים העתידיים לראשונה, כי ריבית הפד תגיע ל־4% בתחילת 2023. לדברי זבז'ינסקי, הציפיות לעליית ריבית העלו את תשואת האג"ח לשנתיים לרמתה הגבוה מאז 2007 - 3.55% , אולם מהלך זה טרם מוצה להערכתו.

גם בישראל נמשכה עליית התשואות, וזאת תוך ירידה בתלילות עקום תשואות האג"ח הממשלתיות בכל חלקיו (מה שמשקף פער מצומצם בין התשואות הקצרות לארוכות, ע' כ') . לדברי זבז'ינסקי, "לפחות בעשר השנים האחרונות לא הייתה תלילות נמוכה כל כך כמו היום בחלק הקצר (אג"ח לטווח של 2-5 שנים), הבינוני (5-10 שנים) והארוך (10-30 שנים) בעקום השקלי.

"להערכתנו, התהליך צפוי להימשך. בישראל הסיכונים לשוק האג"ח גבוהים. בארה"ב יש צמיחה, אך האינפלציה נחלשת. באירופה האינפלציה ממשיכה לעלות, וההאטה בכלכלה ברורה יותר.

"בישראל, לעומת זאת, אין סימני האטה בצמיחה ואין ירידה באינפלציה בפועל, כאשר בנק ישראל נשמע אגרסיבי לא פחות מאשר הפד או ה־ECB (הבנק המרכזי האירופי, ע' כ')", מדגיש זבז'ינסקי.

בישראל כבר ירד מחיר האג"ח הממשלתיות ל־10 שנים (פדיון באפריל 2032) בכ־14% מתחילת 2022, ומדד אג"ח ממשלתי כללי איבד בתקופה זו כ־8% מערכו. מנגד, עלה מדד ת"א־35 בכ־2% מתחילת השנה, ואילו המדד הרחב ת"א־125 שמר בתקופה זו על יציבות.

ריסון חריף בישראל יתמוך בהיפוך העקום

לדברי יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, עליית התשואות בשבוע האחרון נבעה ממגמה דומה בעולם והמשך הפיחות בשקל, לרמה של כ־3.4 שקלים לדולר. "לפי המדיניות המוניטרית האגרסיבית של בנק ישראל עד כה, והאופי הניצי בוועדה המוניטרית, סביר לצפות לריבית של 3.25%-3.5% שנה מהיום", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון בסקירה למשקיעים.

נכון להיום עומדת ריבית בנק ישראל ברמה של 2%, לאחר שהועלתה בחודש שעבר ב־0.75% בידי הוועדה המוניטרית. באירופה הועלתה כאמור הריבית בשיעור זהה בשבוע שעבר, ולהערכת עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, אם נראה את הבנק המרכזי בארה"ב מעלה את הריבית בשיעור דומה גם בשבוע הבא, הרי שהדבר מגביר את הסיכוי שגם בנק ישראל ילך בדרכו בהחלטה הבאה בתחילת אוקטובר, וזאת למרות ירידה צפויה של מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט.

אג"ח ממשלתית שקלית ל־30 שנה נסחרה היום לפי תשואה לפדיון של 3.6%, לעומת תשואה של 2.9% באג"ח לשנתיים ותשואה של כ־3.1% באג"ח לטווחים של 5-10 שנים.

להערכת יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, ריסון מוניטרי חריף יחסית בישראל צפוי לתמוך בהיפוך העקום, כך שהתשואה בטווח הקצר והבינוני תעלה על התשואה בטווח הארוך, וזאת בהתבסס על ציפייה כי האינפלציה תתמתן בשנים הקרובות.

בלידר שוקי הון מציינים, כי היפוך העקום כמעט שלא קרה בעבר בישראל, וכן מדגישים כי התשואות הארוכות (סביב 3% ל־10 שנים) מתחילות להיות אטרקטיביות.

על רקע ההערכות להמשך העלאות הריבית מצד הפד, הם גם צופים הרחבה של הפער בתשואות האג"ח הארוכות בין ישראל לארה"ב. כיום עומדת התשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב על 3.32% (פער של יותר מ־20 נקודות בסיס לעומת האג"ח המקבילה בישראל).

בבנק לאומי מאמינים, כי "הבנקאים המרכזיים צריכים לבחור בין 'נתיב הזהירות' ל'נתיב הנחישות'. נראה שהדגש כיום הוא על נתיב הנחישות, שמוביל להידוק של המדיניות, ובמידה לא קטנה של אגרסיביות.

"נגידי הבנקים המרכזיים חוששים מפני סכנה שהאינפלציה הגבוהה תתקבע, ובהחלטת צעדי המדיניות חוששים יותר ממצב של 'לעשות מעט מדי', מאשר 'לעשות יותר מדי'", כותבים ד"ר גיל בפמן, כלכלן ראשי בלאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק.

במהלך השבוע הקרוב צפויים להתפרסם מדדי המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הן בארה"ב ביום ג' והן בישראל ביום ה', כאשר לדברי בפמן ורזניק, מדובר בנתונים הצפויים לתרום מידע חשוב לגודל העלאות הריבית בארה"ב ובישראל.

להערכתם רק מדד נמוך משמעותית, בדגש על רכיב הליבה, עשוי להביא את הפד לשקול העלאת ריבית מתונה של 0.5%, ביחס לצפי שעומד על 0.75%. גם בישראל הם צופים העלאה של 0.5% לפחות.