מנוסת הכוחות הרוסים מציבה אתגר לאוקראינה: איך לנצל את ההתקדמות

מתקפת הנגד האחרונה של קייב החזירה לידי המדינה כ־3,000 קמ"ר, כך אמר הרמטכ"ל האוקראיני

חייל אוקראיני לצד טנק רוסי שנפגע בקרבות אתמול / צילום: Associated Press, AP
חייל אוקראיני לצד טנק רוסי שנפגע בקרבות אתמול / צילום: Associated Press, AP

אוקראינה תפסה יוזמה במלחמתה נגד רוסיה ולכדה מחדש לטענתה יותר כ־3,000 קמ"ר בצפון מזרח חרקיב בימים האחרונים, לאחר שהגישה למוסקבה את אחת התבוסות הגדולות שלה מאז הכוחות הרוסיים פלשו למדינה לפני יותר משישה חודשים.

ביום ראשון הודיע צבא אוקראינה שלכד מחדש כפרים באזור שסביב קופיאנסק ואיזיום, שתי ערים שהכוחות הרוסיים נמלטו מהן בשבת לאחר התקדמות הכוחות האוקראיניים. שתי הערים האלה היו חשובות כדי להשיג את אחד מיעדי המלחמה המרכזיים של הנשיא הרוסי ולדמיר פוטין: תפיסת שליטה מלאה במחוזות דונצק ולוהנסק המזרחיים של אוקראינה, המוכרים יחד כדונבס. כוחות רוסיים השתמשו באיזיום כבסיס ממנו תקפו ערים אחרות באזור. 

חצי שנת מלחמה באוקראינה הניבה המוני פייקים. אספנו את המובחרים
למרות עשרות המיליארדים שזורמים אליה, אוקראינה במשבר כלכלי קיומי
חצי שנה למלחמה באוקראינה: 30 שנות השקעות זרות ברוסיה ירדו לטמיון   

גנרל ולרי זאלוז'ני, רמטכ"ל צבא אוקראינה, אמר שהצבא הדף את הכוחות הרוסיים משטח של כ־3,000 קמ"ר - בערך בגודל של רוד איילנד - אל מעבר למזרח חרקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, מאז תחילת ספטמבר.

כעת, מפקדים אוקראינים חייבים להחליט איך לנצל את הצלחתם בשדה הקרב ולהתכונן לתגובה הרוסית.

הצבא הרוסי הודיע בשבת שהוא נסוג מקופיאנסק ואיזיום, והודיע שהוא מארגן מחדש כוחות להגנה על דונצק, שמוסקבה כבשה על ידי כוח פרוקסי חשאי שנשלח לשם ב־2014.

אפילו בזמן שהכוחות הרוסיים התארגנו מחדש, הם המשיכו להפציץ חלקים ממחוז דונצק בהם אין להם שליטה, והרגו 10 אנשים בעיר פוקרובסק בשבת, כך אמר מושל דונצק פבלו קירילנקו.

מצפון לחרקיב, כוחות אוקראיניים התקדמו לעבר הגבול עם רוסיה. וזוולוד חוזמיאקו, אחד מאנשי העסקים המובילים באוקראינה שהפך למפקד בצבא האוקראיני, העלה לרשת סרטון סלפי סמוך לגבול.

מפה של שדה הקרב שפורסמה על ידי משרד ההגנה הרוסי ביום ראשון הראתה שכוחות רוסיים נסוגו מכל החלקים הצפוניים של חרקיב בהם נמשכת מתקפת הנגד האוקראינית ואוקראינה עדיין לא הודיעה שהם בידיה.

"בימים אלה, הצבא הרוסי מראה את הצד הטוב שלו - את הגב", כתב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בערוץ הטלגרם שלו.

שינוי מגמה פתאומי

שינוי המגמה במלחמה קרה בפתאומיות, אחרי חודשים שבהם הכוחות הרוסים התקדמו באיטיות רבה בחסות אש תותחנים בלתי פוסקת. לאחר שהצליחו לפרוץ קו חזית רוסי עם הגנה רפה בשבוע שעבר, הכוחות של קייב שעטו קדימה, והניסו חיילים רוסים שנתפסו לא מוכנים לקרב. כשהפניקה פשטה במאחזים הרוסיים מסביב, חיילים ותושבים הנאמנים למוסקבה ברחו, וכך פינו נתיב רחב יותר לטנקים וחיילי הרגלים האוקראיניים.

חוקרי צבאות במערב מריעים לפריצה האוקראינית כמהלך טקטי כביר. ברשתות חברתיות, נראו צילומים רבים של אוקראינים נרגשים להשתחרר מכיבוש מקבלים את פני החיילים של צבאם וקורעים דגלים רוסיים ופוסטרים של תעמולה רוסית שהיו תלויים בערים חודשים ארוכים.

ההתקדמות המהירה של אוקראינה עוזרת לה בחזיתות רבות, החל בשינוי במורל לטובתה. כוחות מתקדמים וחדורי אנרגיה נוטים להילחם טוב יותר מכוחות שבורי מורל המקיימים קו הגנה נסוג. המהלך המהיר גרם לכיתור של מספר גדול של חיילים רוסים בימים האחרונים, על פי הערכות של אנליסטים מערביים אולי כמה עשרות אלפים.

נראה שהמתקפה גם מחזקת את מאגר הנשק הרוסי. הכוחות הרוסיים הנמלטים נטשו תחמושת וכלי נשק רבים, החל מרובים וטנקים ועד תותחים, כך ניתן ללמוד מצילומים ודיווחים ברשתות חברתיות. ייתכן שגם הותירו מפות ומסמכים שמומחי מודיעין באוקראינה ובמערב ינתחו כדי לקבל תובנות על התוכניות, הטקטיקות ונקודות החולשה של הצבא הרוסי. לאחר שהכוחות הרוסיים נסוגו מסביבות קייב מוקדם יותר השנה, ונטשו מחנות וציוד, הם הותירו מאחוריהם חומרים שהיו בעלי ערך רב לחוקרים אוקראיניים.

ככל שכוחות קייב יתקדמו מזרחה, מטרות רוסיות נוספות יהיו בטווח של משגרי רקטות מערביים מתקדמים, כמו מערכות ההיימרס המתקדמות שלא היו בידי קייב כשנסוגה מוקדם יותר השנה מהאזורים במזרח שהיא כעת לוכדת מחדש. אוקראינה השתמשה בחימוש המדויק להשמדת מערכות הגנה אווירית ומאגרי אספקה רוסיים, וההתקדמות על הקרקע לאחרונה הכניסה טריטוריה נוספת שכעת נמצאת בשליטה רוסית לטווח הרקטות.

מחוץ לאוקראינה, הצלחתה ללכוד מחדש בתוך כמה ימים שטח שכוחות רוסיים נאבקו שבועות רבים לכבוש תחזק את טענתה של קייב שהיא ראויה לקבל סיוע נוסף בנשק, מימון ותמיכה מוסרית מהמערב. זלנסקי אמר שוב ושוב שהמדינה שלו מסוגלת להביס ולהניס את הכוחות הרוסיים, וכעת הרעיון הזה נראה קרוב בהרבה להיות יותר ממשאלת לב.

אמנם אוקראינה עוד רחוקה מניצחון במלחמה, אבל עמדתה המשופרת בשדה הקרב מחזקת את ידה בכל הסכם שלום עתידי עם רוסיה.

פוטין הגביר את הלחץ על אירופה

פוטין עוד לא הגיב להפסדים של רוסיה. בין אם התבוסות האלה עושות אותו יותר או פחות מאיים כלפי המערב - זו שאלה פתוחה.

בשבועות האחרונים הגדיל פוטין את הלחץ הכלכלי על אירופה בכך שקיצץ את זרימת הגז הטבעית דרך צינור NordStream לגרמניה ואיים לצמצם יצוא דגנים מאוקראינה.

"מנהיגים מערביים באירופה חייבים להיות מסוגלים להגיד לעמים שלהם: זה חורף איום, אבל אחרי זה יהיה קל יותר", אמר מייקל קלארק, מרצה ללימודי המלחמה באוניברסיטת אקזטר בבריטניה. זה הסיכוי האחרון הטוב ביותר של פוטין, כך שאם נצליח לשרוד את החורף הזה ובאוקראינה נראה שהאוקראינים מצליחים לזרוק משם את הרוסים, הדברים יפנו נגד פוטין".

מפקדים אוקראיניים כעת צריכים להעריך כמה חזק לדחוף קדימה. ההיסטוריה הצבאית מלאה דוגמאות של צבאות שמיהרו להתקדם ואחר כך נבלמו או נהדפו.

"זה מעולה לעשות התקדמות מהירה, אבל האתגר הוא לא לפרוש את החיילים על שטח נרחב מדי", אמר ג'פרי אדמונדס, מומחה לביטחון לאומי ולרוסיה ואנליסט בכיר במרכז לביטחון אמריקאי חדש, מכון מחקר מוושינגטון.

לכוחות האוקראיניים היתרון שהם לוכדים שטח ידידותי אל מול נסיגה, כך שהגנה על האגפים והעורף שלהם תהיה פחות קשה מאשר לו היו חודרים לשטח עוין. ההתקפה הראשונית של רוסיה על קייב בפברואר נכשלה בדיוק בגלל שהכוחות הרוסיים התקדמו הרבה יותר רחוק מקווי האספקה שלהם והתירו חיילים בחזית עם מעט אספקה. זה החליש אותם ויצר נקודות תורפה שהאוקראיניים ניצלו מכל הכיוונים.

אבל אפילו מול התנגדות רפה, כוח מתקדם זקוק לדלק, תחמושת ומזון כדי לעמוד בקצב ההתקדמות. לאחר פלישת בעלות הברית לנורמנדיה ב־1944, גנרל צבא ארה"ב ג'ורג' ס' פאטון התקדם יותר מ־1,000 ק"מ לכיוון לוקסמבורג תוך כמה שבועות, אבל ההתקדמות שלו נעצרה בין היתר בגלל שהתקדם מהר יותר מקווי האספקה שלו.

"הלוגיסטיקה היא דם החיים של כל צבא", אמר סת' ג'ונס, מנהל תוכנית הביטחון הבינלאומי במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר מוושינגטון. "להתקדם מהר יותר מהלוגיסטיקה זה אתגר".

אוקראינה השיגה את פריצת הדרך שלה על ידי הטעיה והפתעה. מוקדם יותר בקיץ, הכריז זלנסקי על מתקפה חדשה על העיר חרסון, בדרום מזרח, וכוחותיו החלו להילחם נגד הכוחות הרוסיים באזור. רוסיה הגיבה על ידי העברת כוחות מדונבס לשם.

מרגע שהעבירה רוסיה את הכוחות, הכתה אוקראינה בשבוע שעבר בקו ההגנה הדליל בדונבס עם המסה הגדולה יותר של חיילים, טנקים ונשק אחר שהציגה עד כה במלחמה. ישנם אנליסטים צבאיים שהשוו את מתקפת הנגד האוקראינית לחצייה הישראלית של תעלת סואץ במלחמת יום כיפור ב־1973, מהלך שהיטה את המגמה במלחמה ההיא עם שכנותיה הערביות של ישראל.

בסביבות חרסון, בינתיים, כ־20 אלף חיילים רוסים מגנים על עיר כבושה שכעת נקטעה מקווי אספקה בגלל תקיפות אוקראיניות על גשרים בעורף. הגשרים האלה על נהר דניפרו יהיו נחוצים גם לנסיגה של הרוסים. הכוחות האוקראיניים לא מתקדמים לעבר העיר באופן אגרסיבי, אבל אם תחליט קייב לצור על הרוסים בחרסון, הזמן משחק לטובתה.

איזבל קולס השתתפה בהכנת הכתבה.