עולם השחמט בכאוס לאחר חשד ששחקן הביס במרמה את אלוף העולם

כשאלוף השחמט העולמי פרש מתחרות לאחר הפסד מרהיב, הצעד הצית חשדות למשחק לא כשר • הנס מוקה נימן, היריב, מכחיש שרימה • השערורייה נמשכת

מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט שהובס במרמה לכאורה
מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט שהובס במרמה לכאורה

רצף המשחקים ללא הפסדים של השחמטאי מגנוס קרלסן, 53 משחקים, נגמר רק כמה שעות לפני שאלוף השח של העולם עשה צעד שהראה שמשהו אינו כשורה.

קרלסן הפסיד לרב־אומן אמריקאי בן 19, הנס מוקה נימן, בתחרות יוקרתית בסנט לואיס הנקראת גביע סינקפילד, כשהכריז, ללא הסבר, שהוא פורש מהאירוע כולו. בעולם השחמט מיהרו לקרוא בעלי התה מה קרה שם בדיוק.

"אני חושב שמגנוס מאמין שהנס כנראה מרמה", אמר היקרו נקמורה, רב־אומן אמריקאי המדורג במקום 6 בעולם, שהוסיף שההאשמה נותרת "בלתי מוכחת".

מה שקרה אחרי שקרלסן עזב היה סקנדל סוער שהפרטים הידועים לגביו מועטים וההשערות רבות.

קרלסן, השחמטאי הטוב עולם, לא אמר שום דבר באופן ציבורי חוץ מציוץ לא מוצפן במיוחד בו העלה סרטון של מאמן הכדורגל חוזה מורינהו מוחה על תוצאה של משחק כשאמר: "אם אדבר, אהיה בצרות". דובר של קרלסן לא הגיב לבקשת תגובה.

נימן הכחיש בתוקף שאי פעם רימה בשחמט במשחק אמיתי מעל הלוח- אם כי הודה שבעבר רימה במשחקים ששוחקו באינטרנט.

מארגני התחרות, מצידם, החמירו פרוטוקולים להגינות המשחק. אבל בדיקות הביטחון שלהם, כולל הקרנה של המשחק של נימן על ידי אחד מבלשי השחמט המובילים בעולם, קנת' ריגן מאוניברסיטת בופאלו, לא מצאו שום דבר פסול.

מתחרה: מיגור הרמאות יצריך צעדים יוצאי דופן

השערורייה זכתה לכל כך הרבה מומנטום ששחמטאים רבים בעולם ביטאו את תמיכתם באחד הצדדים. במחנה אחד נמצאים מקצועני השחמט הנותנים לגיטימציה להאשמה ומזנקים להגנתו של קרלסן. בצד השני השחקנים שרואים בכל הסיפור ציד מכשפות.

מתחרה אחד, ווזלי סו, אמר שהוא בקושי מצליח לישון בגלל הדרמה. אחר, איאן נפומניאטשי, אמר שמיגור הרמאות לאלתר יצריך צעדים יוצאי דופן - כמו "לשחק עירומים בחדר נעול" כדי לוודא שאף אחד לא נושא עליו זמזמים סודיים או מכשירים אחרים.

"אני לא רואה שזה הולך לקרות", הוסיף נפומניאטשי, שהיה היריב האחרון של קרלסן באליפות השחמט העולמית. הרוסי כבר ביטא הפתעה לגבי הניצחון של נימן נגד קרלסן, ואמר שהניצחון "יותר ממרשים".

מה שאמר נפומניאטשי על משחק בעירום היה כנראה בדיחה. אבל מנכ"ל טסלה אילון מאסק אולי לא התבדח כשצייץ ביום חמישי בבוקר: "כמעט אפשר לשמוע את רעש הצביטה של כפפת הגומי לפני שעושים איתה בדיקת סוגרים לפני משחקי אליפות בשחמט", כתב.

שערוריית התרמית הגדולה ביותר בשחמט בשנים האחרונות הייתה "טואלט־גייט" ב־2006, אז הקבוצה של וסלין טופלוב האשימה את ולדימיר קרמניק בכך שעשה יותר מדי הפסקות שירותים במשחק אליפות העולם. הפעם השערורייה החלה ביום שני, יום אחרי שנימן - ששיחק בצד השחור, שיש לו חסרון - הביס את קרלסן.

שחקנים ידעו שמשהו מתבשל כשהגיעו וראו צעדי אבטחה מוגברים שנאכפו על ידי בורר למקרים של האשמה במרמה. הוכנס עיכוב שידור של המשחקים ב־15 דקות, טקטיקה שנועדה להקשות על שחקנים לקבל עזרה מבחוץ. נעשו בתחרות סריקות נוספות לתדרי רדיו חשודים. השחקנים, כולל נימן, נבדקו בגלאי מתכות.

האבטחה המוגברת החלה ביום שקרלסן קיבל את ההחלטה חסרת התקדים לפרוש מהתחרות וצייץ את הסרטון של מאמן הכדורגל. כולם ידעו למה הוא מכוון.

"זה חייב להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי"

מילותיו של נימן, בינתיים, נותחו בזהירות. לפני שצצו השמועות, הוא אמר שניצחונו היה תוצאה של "נס מגוחך" שכלל את התכוננותו למהלך הפותח של קרלסן.

"זה חייב להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי", אמר נימן, שנמצא בדירוג הנמוך ביותר ברמה המקצועית של התחום. "אני מרגיש רע בשבילו".

אחרי שקרלסן עזב, נימן אמר ביום שני שהוא נאבק להבין את המצב ה"מאוד מוזר". באותה עת, מומחי שחמט החלו לומר בקול מה שעד כה רק נלחש. נקמורה, שמעלה סרטוני שחמט מאוד פופולריים, הציג את השיקולים באחד השידורים המקוונים שלו. אפילו אחד הבכירים מ־FIDE, הפדרציה הבינלאומית המסדירה את הספורט, התבטא בזהירות.

"לא משנה איך הייתה התחרות, מגנוס קרלסן מעולם לא פרש. כנראה הייתה לו סיבה טובה, או לפחות הוא מאמין שהייתה לו", כתב בטוויטר אמיל סוטובסקי, מזכ"ל FIDE. "אל תגידו שהוא לא ידוע להפסיד או לתת כבוד".

ביום שלישי, כשהתרבו הספקולציות בעולם השחמט ובתקשורת הנורבגית, נימן התגונן ויצא נגד מבקריו. הוא הודה שרימה באינטרנט בעבר, אבל הוסיף שמעולם לא רימה כששיחק משחקים באופן אישי.

"אני אומר זאת לעולם כולו בגלל שאני לא רוצה שיהיה מצג שווא של הדברים ואני לא רוצה שמועות", אמר. "מעולם לא רימיתי במשחק מעל הלוח".

נימן הוסיף שהשבוע חסמו אותו מהאתר chess.com שוב, לאחר התקרית בסנט לואיס.

שחמט על לוח פיזי הפך לפחות מאובטח מהגרסה המקוונת

השערורייה קורית לאחר פריחה אדירה בשחמט בזמן מגפת הקורונה, אז עברו תחרויות רבות בפרופיל גבוה לאינטרנט וכפו על המארגנים מציאת דרכים חדשות להבטיח שהמשחק ייערך באופן הוגן. אתרים כמו chess.com חיזקו אלגוריתמים שאמורים לאתר מהלכים חשודים אצל שחקנים רגילים ורבי אומן גם יחד. מעבר לכך, אירועים מובילים כוללים גם צעדים נוספים כמו עיכובי שידור, התקנת מצלמות בבתי השחקנים ושיתוף מסך חובה למתחרים.

כעת שהמשחקים חזרו להיערך באופן אישי, עולות שאלות אם הצורה המסורתית של המשחק מפגרת אחרי הצורה המקוונת - וזה יצר פתח לחשדות שמכרסמים בעולם השחמט השבוע.

"ניתן לטעון, מבחינות מסוימות, ששחמט מעל הלוח הפך לפחות מאובטח", אמר דני רנש, מנהל שחמט ראשי ב־chess.com.