אחת המשפחות העשירות בישראל מחפשת אקזיט של מיליארד שקל

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • משפחת לידור העמידה למכירה את עסקי קבוצת לידור, הפועלת בתחומי המוצרים לתעשייה, הגנת הצומח ובריאות בעלי חיים • על פי הערכות, הקבוצה נהנית מרווחיות גבוהה • זרוע הפעילות המרכזית של הקבוצה, לידור אלמנטס, מייצגת בין היתר את יצרנית הדשנים, התרופות והכימיקלים באייר

עמי לידור, מנכ''ל משותף של קבוצת לידור / צילום: יוסי כהן
עמי לידור, מנכ''ל משותף של קבוצת לידור / צילום: יוסי כהן

משפחת לידור, בעליה של קבוצת לידור, העמידו את עסקי הקבוצה על המדף ומבקשים למכור אותם תמורת 350-300 מיליון דולר (כמיליארד שקל), כך נודע לגלובס. בנקאי ההשקעות של המהלך הוא ככל הידוע בנק רוטשילד, כאשר העסקה מוצעת לגופי השקעות בולטים בארץ ובחו"ל.

קבוצת לידור היא קבוצה של חברות פרטיות שהוקמה ב־1970 על־ידי צבי לידור ז"ל, תחת השם לידור כימיקלים (כיום לידור אלמנטס), ולפי אתר האינטרנט שלה "היא אחת החברות המובילות בישראל ליישום חומרים, מוצרים וטכנולוגיות בתחומי התעשייה, הגנת הצומח ובריאות בעלי חיים".

לאורך השנים נכנסה הקבוצה, שמציגה ככל הידוע רווחיות גבוהה במיוחד מעסקיה, לתחומי פעילות שונים וכיום היא פועלת בתחום המוצרים הווטרינריים, חומרי גלם לתעשייה, חומרים פולימריים, מוצרים להגנת הצומח ועוד.

"סייענו בפיתוח מוצרים מוכרים בכל בית"

מדובר בקבוצה בבעלות משפחתית, בניהולם של המנכ"לים המשותפים עמי לידור וורד לידור־מרי. הפעילות המרכזית של הקבוצה נמצאת תחת חברת לידור אלמנטס מרמת השרון, שפועלת בתחום ההגנת הצומח ומייצגת חברות רב־לאומיות ומקומיות ובראשן באייר (Bayer) הגרמנית.

בתחום הגנת הצומח החברה מספקת מגוון מוצרים הכוללים הדברת מזיקים, מחלות ועשבים, פתרונות להזנת צמחים ודישון. החברה גם מספקת פתרונות הדברה ביולוגית. לפי החברה, היא מעסיקה צוות של אגרונומים שנותן שירות לאלפי חקלאים ברחבי הארץ.

עוד פועלת לידור אלמנטס בתחום בריאות בעלי החיים, שבמסגרתו היא מייבאת לארץ את התרופות והמוצרים הווטרינריים של חברת אלנקו (Elanco) שכוללת בתוכה את חברת באייר בריאות בעלי החיים, לשעבר. מוצרים אלה כוללים תכשירים נגד טפילים חיצוניים וטפילים פנימיים בכלבים וחתולים, לרבות פרעושים, קרציות, תולעים, יתושים וזבובים, וכן מוצרי אנטיביוטיקה לבקר ומוצרים נגד מזיקים לטיפול.

עוד פועלת לידור אלמנטס בתחומי טיפוח ותזונה, כימיקלים ופולימרים. בתחום הטיפוח והתזונה נכתב באתר האינטרנט של החברה כי "אנו משתפים פעולה מזה שנים רבות עם החברות הגדולות במשק וסייענו בפיתוח מוצרים המוכרים לכל ומצויים בכל בית בישראל", בתחומי הטיפוח האישי והקוסמטיקה, טיפוח הבית וניקיון, וכן מזון ומשקאות.

בתחום הכימיקלים מציינת לידור כי היא מובילה בתחומה בארץ באספקה והפצה של כימיקלים מיוחדים וחומרי ביניים לתעשייה הכימית, וחומרי גלם לתעשיית הבנייה והדבקים. בתחום הפולימרים מציעה החברה חומרים שונים, למשל פוליקרבונט ליישומים רפואיים ולבנייה, פוליאוריטן לריהוט ולציפויים תעשייתיים, ועוד. בנוסף, כוללים עסקיה של משפחת לידור את חברת וטמרקט משוהם, המפיצה מזון, תרופות וציוד רפואי עבור בעלי חיים, ומייצגת חברות זרות גדולות בתחום. באתר האינטרנט של וטמרקט, נכתב שהיא החברה המובילה בארץ לשיווק והפצה של תרופות, מוצרים וציוד וטרינרי למרפאות וטרינריות, חיות משק, חנויות לחיות מחמד וסיטונאים, וכי היא מייצגת מספר רב מהחברות הגדולות בעולם. בין היתר היא מייצגת את Elanco, את MSD ואת Zoetis מתחום החיסונים והדיאגנוסטיקה לבעלי חיים.

שותפויות עסקיות בתחומים השונים

לפי אתר האינטרנט שלה, ללידור יש שורה של שותפים עסקיים. אחד הבולטים הוא כאמור חברת מדעי החיים הוותיקה באייר, ששווייה בגרמניה מגיע לכ־53 מיליארד אירו. באייר, שאותה מייצגת לידור בארץ, עוסקת בייצור תרופות, כימיקלים, דשנים לחקלאות ועוד. לפני כשלוש שנים פיצלה באייר פעילותה בתחום בעלי החיים ומכרה את הפעילות לאלנקו תמורת 6.9 מיליארד דולר, עסקה שהושלמה באוגוסט 2020. אלנקו היא כיום אחת השותפות של לידור בתחום בעלי החיים, ונסחרת בניו יורק בשווי של 7.1 מיליארד דולר. שותפות אחרות הן מומנטיב מתחום הסיליקונים, upl המספקת פתרונות לחקלאות ויצרנית הגומי הסינתטי arlanxeo. 

קבוצת לידור
תחום עיסוק: מוצרים לתעשייה, הגנת הצומח ובריאות בעלי חיים
היסטוריה: הוקמה בשנת 1970 על-ידי צבי לידור ז"ל, תחת השם לידור כימיקלים. מנוהלת היום על-ידי המנכ"לים המשותפים ורד לידור־מרי ועמי לידור