האותיות הקטנות מאחורי ביטול הבונוס הנדיב של יו"ר שופרסל איציק אברכהן

המוסדיים אומנם הורידו את יו"ר שופרסל הנכנס איציק אברכהן מדרישתו למענק רטרואקטיבי של 2.5 מיליון שקל עם כניסתו לתפקיד, כפי שנחשף באתר גלובס • אך מנגד הם אישרו לו תוספת של תשעה חודשי שכר בגין הודעה מוקדמת ומענק הסתגלות לאחר סיום תפקידו

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

מה שתוקשר כ"ניצחון" של הגופים המוסדיים, במגעים שניהלו לאחרונה מול יו"ר שופרסל  הנכנס איציק אברכהן, יעלה לרשת הקמעונאות בתוספת משמעותית לתנאי הפרישה שלו. תוספת זו תקזז את מרבית הוויתור של אברכהן על מענק רטרואקטיבי בסך 2.5 מיליון שקל. 

בעקבות הביקורת: אלה תנאי השכר החדשים של יו"ר שופרסל איציק אברכהן
אברכהן יקבל מענק רטרואקטיבי של 2.5 מיליון שקל ואופציות ב-10 מיליון שקל
ביצועים חלשים ואי יציבות ניהולית גובים מחיר: רווחי הקמעונאות של שופרסל צללו ב-60%

אברכהן עזב את תפקיד מנכ"ל שופרסל בסוף מרץ האחרון, על רקע מחלוקות עם היו"ר יקי ודמני (שמאז התפטר עקב חוסר האמון בו מצד בעלי המניות הגדולים בשופרסל).

אברכהן חזר לאחרונה לרשת כיו"ר פעיל, בתמיכת הגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל, לאחר מספר חודשים סוערים של טלטלות בקומת ההנהלה. תנאי ההעסקה שביקשה שופרסל לאשר לו, שעליהם דווח בחודש שעבר, כללו בין היתר את אותו מענק חריג - שנומק בוויתורו על חלק מתקופת ההסתגלות שלה היה זכאי כחלק מתנאי העסקתו כמנכ"ל. 

"לאור כך שאברכהן ויתר על תקופת הסתגלות של שלושה חודשים, ולאור העובדה כי הוא שב לחברה בתפקיד חדש, ובטרם הושלמו הדיונים וההליכים בקשר לסכומים שיוענקו לאברכהן כמענקי פרישה בגין שנותיו הרבות בחברה, ובכלל זה מעל עשר שנים כמנכ"ל, מוצע לשלם לאברכהן בגין שנות כהונתו כמנכ"ל מענק מיוחד חד־פעמי, שישולם בפועל סמוך לאחר אישור האסיפה", נכתב בדיווח.

 
  

אלא שאותו מענק עורר ביקורת ציבורית וחוסר נוחות אצל המוסדיים המחזיקים במניות החברה (ואשר הביאו למינויו של אברכהן לתפקיד היו"ר). לאחר מגעים שנוהלו בין הצדדים, כאמור, פרסמה החברה השבוע את תנאי השכר המעודכנים של אברכהן - כפי שאלה נחשפו באתר גלובס ביום ראשון - במסגרת זימון לאסיפת בעלי מניות שתתקיים ביום חמישי הבא. באסיפה יובאו לאישור תנאי העסקתם של אברכהן וכן של מנכ"ל הרשת החדש אורי וטרמן.

תנאי השכר השוטף לא השתנו בעדכון הנוכחי

מהזימון עולה כי במקום המענק שבוטל נוספו ליו"ר עוד תשעה חודשי שכר שיקבל לאחר פרישתו - תקופת הודעה מוקדמת שגדלה משלושה לשישה חודשים, נוסף על שישה חודשי הסתגלות שלהם יהיה אברכהן זכאי לאחר שנתיים לפחות בתפקיד.

בשורה התחתונה מדובר בקיטון מינורי יחסית בסכומים שיקבל אברכהן, אשר הובטחו לו כעת פיצויים בסכום של 12 חודשי שכר לאחר פרישתו, בעלות של 2.3 מיליון שקל, בעוד ששווי חבילת הפיצויים שביקש בחודש שעבר (בונוס והודעה מוקדמת) עמד על כ־3.1 מיליון שקל.

מה שלא השתנה בעדכון הנוכחי הם תנאי השכר השוטף של אברכהן, שיעמוד על 191 אלף שקל בחודש (בדומה לשכרו כששימש כמנכ"ל, בהתאמה ל-80% משרה), עלות הכוללת 2.5 מיליון שקל תגמול מנייתי - אופציות שיבשילו על פני ארבע שנים, ששוויין הכולל מוערך ב-10 מיליון שקל. בסך־הכול תעמוד עלות שכרו על 4.8 מיליון שקל בשנה.

שופרסל מתנהלת ללא גרעין שליטה, ושישה גופים מוסדיים - מגדל, אלטשולר שחם, מנורה, כלל ביטוח, הפניקס והראל - מחזיקים כל אחד בכ־10% מהון המניות שלה.

"הבונוס הזה בוטל יותר בגלל דרך העבודה של הגופים המוסדיים מאשר הביקורת על המענק", אומר גורם המעורה בפרטים. "המוסדיים חייבים לדון פרטנית בוועדות ההשקעה שלהם, ונוח להם יותר לדון על תנאי הודעה מוקדמת ותנאי פרישה. המקרה של אברכהן חריג, משום שהיו עדיין יחסי עובד־מעביד, שיצרו רצף תעסוקתי. הוא שימש כמנכ"ל עד מרץ השנה וחזר ביוני כיו"ר - כך שהוא עדיין עובד של החברה".

"פחות עניין של מסר - יותר התוויה לעתיד"

האם היה מסר בביטול הבונוס הרטרואקטיבי?
"זה פחות עניין של מסר ויותר שרטוט לדירקטוריון מתווה לעתיד, שנוגע למה שהמוסדיים יכולים להסדיר ביניהם ביעילות. עלה חשש שיגיעו למצב דומה עוד ארבע או חמש שנים ביום שיגיע יו"ר אחר, שוב עם עניין מענק הסתגלות כמו שהיה. לכן, נוח היה יותר לוועדות ההשקעה לדון בתוספת חודשי הודעה מוקדמת והעברת תנאי הפרישה לעתיד. זו פשרה שיצאה נוחה לצדדים".