בעלי המניות בטוויטר הצביעו בעד רכישה של מאסק לאחר עדות בקונגרס של בכיר בחברה

מנהל האבטחה לשעבר חשף בשימוע בקונגרס בעיות בנושא אבטחת מידע וכן התנהלות של מנהלים בחברה

טוויטר, הצביעו בעד רכישה של אילון מאסק / צילום: Shutterstock, Michael Vi
טוויטר, הצביעו בעד רכישה של אילון מאסק / צילום: Shutterstock, Michael Vi

בעלי מניות בטוויטר אישרו את עסקת הרכישה בשווי 44 מיליארד דולר שאילון מאסק כעת מנסה לסגת ממנה באותו יום בו מנהל בכיר לשעבר בחברה אמר בשימוע בגבעת הקפיטול שהרשת החברתית הטעתה רגולטורים לגבי כשלי אבטחה שיש בה.

מנהל האבטחה לשעבר בטוויטר פיטר צטקו, שפוטר על ידי החברה בינואר, אמר לוועדה המשפטית של הסנאט ביום שלישי ש"יוזמות [של מנהלי טוויטר] הובילו אותם לתת עדיפות לרווחיות על פני אבטחה", דברים שחזרו על תלונתו לגבי הכשלים בחברה.

טוויטר דחתה את הטענות ואמרה שהוא מצהיר הצהרות מטעות. הוא זומן להעיד בפני הוועדה על מנת לספק מידע נוסף בנוגע להאשמות האלו.

החשש: רווחיות בכל מחיר

גם דמוקרטים וגם רפובליקאים השמיעו חששות לגבי חברות רשתות חברתיות בשנים האחרונות, בנושאים של הגנה ושימוש במידע על הלקוחות שלהן. "טוויטר היא פלטפורמה חזקה מאוד שלא יכולה להרשות לעצמה שיהיו בה נקודות תורפה גדולות באבטחה", אמר בתחילת השימוע הסנאטור הדמוקרטי מאילינוי דיק דורבין, יו"ר הוועדה המשפטית.

"הגילויים של חושף השחיתויות מציירים תמונה מטרידה מאוד של חברה הממוקדת רק ברווחיות בכל מחיר, כולל במחיר של הביטחון והאבטחה של המשתמשים", אמר צ'אק גראסלי, מאיווה, הנציג הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדה.

גראסלי אמר שמנכ"ל טוויטר פראג אגראוול סירב לענות על שאלות בשימוע, וציין כסיבה לסירוב את הליטיגציה המתמשכת לגבי ניסיון הרכישה של מאסק. הסנאטור הוסיף שההאשמות מעלות תהיות לגבי אופן הנהגת החברה על ידי המנכ"ל.

גם דמוקרטים וגם רפובליקאים הביעו חששות לגבי הסגנה שמידע רגיש ייפול לידי סוכנויות מודיעין זרות. צטקו חזר בשימוע על טענותיו שסוכנים זרים העובדים עבור סין וממשלות אחרות עלולים להיות מועסקים על ידי החברה. בחודש שעבר, הורשע עובד טוויטר לשעבר בריגול לטובת ערב הסעודית בכך שניגש למידע פרטי של משתמשים בתמורה לכסף.

"נוצר קשר [עם צוות האבטחה בטוויטר] ונאמר להם שהיה לפחות סוכן אחד של MSS, אחד משירותי הביון של סין, במחזור השכר של טוויטר", אמר צטקו. השגרירות הסינית בוושינגטון לא הגיבה לבקשות תגובה.

טוויטר אמרה שהשימוע הראה שהאשמותיו של צטקו היו "רצופות חוסר עקביות וחוסר דיוק", כך אמרה דוברת של החברה. היא הוסיפה שתהליך ההעסקה בטוויטר חופשי מכל התערבות זרה והחברה נוקטת אמצעים כמו בדיקות רקע, בקרה על רמת הגישה של עובדים ומערכות ניטור על מנת להגן על מידע.

הדרמה המשפטית בין מאסק וטוויטר

צטקו הפך לפקטור בדרמה המשפטית המתפתחת לגבי ניסיונותיו של מאסק לסגת מרכישת טוויטר. החברה תבעה את המיליארדר ביולי על הפרת החוזה ביניהם. מאסק הגיש תביעה נגדית בה האשים את טוויטר בהצגה מטעה של מצב העסק ומדדים מרכזיים לגבי כמות המשתמשים בפלטפורמה.

טוויטר טוענת שמאסק קיבל רגליים קרות לאחר שתנאי השוק השתנו לרעה. בשבוע שעבר, מאסק קיבל אישור משפטי לתקן את כתב תביעת הנגד שלו כדי לכלול חלק מטענותיו של צטקו.

על אף החששות שהביע לגבי טוויטר בשימוע, צטקו אמר שהפלטפורמה היא "שירות בעל ערך עצום".

התביעה מתנהלת בבית משפט בדלאוור והמשפט שייערך ללא חבר מושבעים צפוי להתחיל ב־17 באוקטובר.

בפסיקה מסוף יום שלישי, השופטת הדנה בתביעה דחתה את בקשת טוויטר לקבל העתקים של הודעות דואר אלקטרוני שמאסק שלח מכתובות בשתי חברות שבראשן הוא עומד: טסלה ו־SpaceX. השופטת קתלין מקורמיק אמרה שמאסק יכול באופן סביר לצפות שפרטיותו תישמר כשהוא מתכתב לגבי העסקה.

החלטתה של מקורמיק פותרת את הסוגייה שהועלתה בשימוע פתוח שבוע שעבר. יום לאחר הצגת טיעונים בעל פה על כמה החלטות תלויות, קבעה השופטת שמאסק יכול לתקן את כתב התביעה שלו לכלילת טענותיו של חושף השחיתויות. היא גם דחתה בקשה של מאסק לעכב את המשפט, ואמרה שטוויטר צריכה להמציא הודעות סלאק משני צדדים נוספים, וכן קיבלה את בקשת טוויטר לקבל העתק של הודעות טקסט בין מאסק ומנהל המשרד המשפחתי שלו.

בעלי המניות בטוויטר אישרו את הצעת הרכישה, לאחר ש־98.6% מהקולות בהצבעה מיוחדת היו בעדה, בהתבסס על ספירה ראשונה של הקולות, כך אמרה החברה לאחר שההצבעה הסתיימה ביום שלישי. משקיעים היו מוכנים לאשר את העסקה, שקובעת מחיר של 54.20 דולר למניה, בפער רחב על בסיס הצבעה מוקדמת, כך דיווח לראשונה הוול סטריט ג'ורנל אמש.

מניות טוויטר עלו אחרי ההצבעה ביום שלישי למחיר סגירה של 41.74 דולר.

הנסיך הסעודי אל־ווליד בין טלאל, שהסכים להוסיף נתח של כמעט 5% שיש לו לעסקה לפני שמאסק שינה את דעתו, הצביע בעד המיזוג, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

בעוד שאמירת ההן שלו לא הייתה קריטית לאחר שהיה ברור שבעלי המניות הגדולים בטוויטר כולל מנהלי קרנות סל תומכים בקיום ההסכם, היא בולטת בגלל שהוא עמד לצד מאסק כאחד מ־19 המשקיעים שהסכימו לעזור לו לממן את הרכישה. מאסק לא הצביע במניות שלו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

עורך דין של מאסק לא נתן תגובה מפורטת לשימוע בסנאט או על תוצאות ההצבעה ביום שלישי, אבל אמר שהוא מקווה שהאמת תתגלה בבית המשפט.

ביום שלישי אמר המיליארדר שטוויטר מגבילה חשיפה לציוצים שלו, ולא סיפק עדויות לכך. טוויטר לא הגיבה מיד לבקשת תגובה על הטענה של מאסק.

לו יכריח השופט את מאסק לקיים את העסקה, הוא עלול להיות זקוק למימון נכסיות בגובה 33 מיליארד דולר, כך ניתן ללמוד ממסמך שהוגש לרשויות רגולציה. מנהל טסלה מכר באוגוסט בערך 7 מיליארד ממניות יצרנית המכוניות החשמליות, כך ניתן ללמוד מגילויים לרשויות, ואמר שהוא עושה זאת למקרה שיכריחו אותו לרכוש את טוויטר.

צטקו הגיש את תלונותיו לרשות ניירות ערך, למועצת הסחר הפדרלית ולמשרד המשפטים, והם צפויים לחקור אותן.

הוא הועסק על ידי טוויטר ב־2020 לאחר פריצה מביכה לכמה פרופילים של משתמשים חשובים, כולל ג'ו ביידן שהיה אז מועמד לנשיאות והפרופיל של הנשיא לשעבר ברק אובמה, וכן לפרופילים של מייסד אמזון ג'ף בזוס ומאסק עצמו.

צטקו אמר שפוטר לאחר שהתעמת שוב ושוב עם מנהלים בכירים לגבי עומק בעיות האבטחה בחברה והפתרונות הראויים להם.

טוויטר אמרה שצטקו פוטר בעקבות "הובלה לא יעילה וביצועים גרועים" ושתלונתו כחושף כשלים בחברה "מלאה חוסר עקביות וחוסר דיוק וחסר בה קונטקסט חשוב".

ג'ון ד' מקינון וקארה לומברדו השתתפו בהכנת הכתבה.