מתי להצמיד למדד ואיך נדע אם הריבית משתלמת: 5 כללים להשקעה בפיקדון

העלאות הריבית האחרונות הובילו לשיח ער על השקעה באמצעות פיקדונות • מה תפקידם, למי הם מתאימים ומה ההבדל בין פיקדונות בריבית קבועה לריבית משתנה?

הפיקדונות / עיצוב: אפרת לוי
הפיקדונות / עיצוב: אפרת לוי

בעקבות העלאת הריבית, לאחרונה הפיקדונות חזרו לתפוס את תשומת הלב הציבורית, והחל דיון ציבורי ער על גלגול העלאות הריבית מהכיס של הבנקים לכיס של האזרחים. בכתבה זו נתחיל מבראשית: נבין מהו פיקדון, לאילו צרכים הוא מתאים ומה צריך לבדוק על מנת לבחור נכון.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

1. מהו פיקדון ואיך נכון להתנהל?

פיקדון הוא סכום שמופקד בבנק לתקופה קצובה, ומהווה מכשיר חיסכון סולידי. בטווח הארוך, הוא אמור להעניק תשואה נמוכה, כשהסיכון והתנודתיות בו נמוכים. גם אם הבנקים ישפרו את הריביות על הפיקדונות, הם ככלל יניבו תשואה נמוכה מותאמת סיכון.

יש קשר בין תשואה וסיכון, ומי שבוחר לשים את כספו בסיכון נמוך - צריך לצפות לתשואה בהתאם. לכן, החלופות לפיקדון הן לא מניות או נדל"ן בארצות הברית, שצפויים להניב תשואה גבוהה יותר, אך בה בעת הם נחשבים למסוכנים ותנודתיים למדי.

אז איך נכון להתנהל עם פיקדונות? קודם כל, תקבעו את רמת הסיכון הרצויה לכם, כאשר החלק "המסוכן" יופנה למכשירי השקעה בעלי סיכון גבוה, והחלק הסולידי יופנה למכשירי השקעה ברמת סיכון נמוכה, ביניהם הפיקדונות. לצורך כך, תחשבו על אופק ההשקעה שלכם ועל תיאבון הסיכון שלכם - ככל שיש לכם יותר זמן לחסוך, אתם יכולים להפנות את הכסף לאפיקים עם פוטנציאל סיכון ותשואה גבוהים יותר.

בהתאם, תפנו את הכסף שאתם צריכים לעוד עשור לאפיק שמניב תשואה, זאת על מנת שהוא יוכל לצמוח. כסף שמופנה לאפיקים הסולידיים הוא כסף כמו כסף לשעת חירום, או כסף שאתם יודעים שתשתמשו בו בחודשים הקרובים.

 
  

2. מתי רלוונטי להשקיע בפיקדונות?

נניח שהחלטתם על השקעה מסוכנת יחסית - 80% נכסי סיכון ו־20% סולידי. מטרת הרכיב הסולידי היא לפזר סיכונים ולייצב את התיק במקרה של תנודתיות גבוהה, ורק לגבי אותם 20% סולידיים, אופציית הפיקדונות רלוונטית.

לגבי אותם 20% תוכלו להתלבט בין מכשירים בעלי אופי סולידי: השקעה במק"מ (מלווה קצר מועד), השקעה בקרן כספית, או כאמור - השקעה בפיקדון בנקאי. בחירה ביניהם נעשית לפי קריטריונים של תשואה ונזילות. מתחילת השנה, בעקבות עליית הריבית, התשואות שהיו עד כה אפסיות עלו בכל המכשירים הסולידיים. לכן, שימו לב לאופציות הקיימות בשוק ההון גם לגבי הרכיב הסולידי של התיק, לפני שאתם בוחרים בפיקדון.

3. ריבית קבועה וריבית משתנה

נקודה נוספת שכדאי שתשימו לב אליה היא הריבית של הפיקדון - האם מדובר בריבית קבועה (נקובה), או בריבית משתנה (צמודה לפריים או למדד). הפיקדונות בריבית קבועה הם פיקדונות נומינליים, אשר אם ננכה מהם את שיעור האינפלציה, נגלה שהם מעניקים תשואה ריאלית שלילית.

כיום, כאשר יש חוסר ודאות גבוה בנוגע לשיעור האינפלציה והריבית, כדאי לשקול היטב האם סגירת כסף לטווח של מספר שנים בריבית ריאלית שלילית - נכונה עבורכם. תזכרו: כסף שנמצא באפיקים הסולידיים אמור להיות יחסית נזיל. אם אתם חוששים משחיקת הכסף בשל האינפלציה בתקופה הזו, ייתכן שכדאי שתחפשו פיקדונות צמודי מדד.

4. ההשלכות של פתיחת פיקדון

בחירת פיקדונות, כמו כל מכשיר פיננסי, מתחילה בסקר שוק ובחינת הצעות מהבנקים השונים. מעבר לכך, אם אתם סוגרים כסף לתקופה ארוכה יחסית, תבינו מה המשמעות אם אתם מתכוונים להוציא את הכסף לפני סוף מועד הפיקדון, לאחר שהגעתם למסקנה שהמכשיר איננו נכון עבורכם.

5. מספר אפשרויות השקעה

קיימות מספר אפשרויות להשקעה באמצעות פיקדונות. לדוגמה, אחרי זמן מסוים הבנקים עשויים להציע לכם הצמדה או ריבית צמודה לפריים. אל תראו רק את התרחיש הטוב, ותנסו להבין כמה תקבלו גם בתרחיש הגרוע, וכמה זמן הכסף לא נזיל עבור הריבית הזאת.

בנוסף, ככל שהריבית תעלה, הבנקים יחזרו להציע גם "פיקדונות מובנים". על אף שמם, פיקדונות אלו דומים יותר למכשירי השקעה בשוק ההון - והם תלויים בביצועים של נכס בסיס. למשל, אם מדד שעליו הונפק הפיקדון המובנה יעלה באחוז מסוים עד סוף תקופת הפיקדון, הוא יניב ריבית כלשהי, אך אם המדד לא יעלה באחוז זה - לא תקבלו את הריבית.

פיקדון מובנה כן חשוף לסיכון, ולכן התשואה בו תהיה גבוהה יותר מפיקדון רגיל. הפיקדונות המובנים הם מאוד ספציפיים, והסיכון בהם איננו דומה לפיקדון רגיל. בחלק מהם ניתן אף להפסיד נתח מהכסף שהופקד בהשקעה. לכן, ככל שתנאי הפיקדון מורכבים יותר, מומלץ שתבררו מהו הסיכון שאתם לוקחים על עצמיכם.