אקזיט ענק ליעקב שחר: הפניקס קרובה לרכישת 14% מקבוצת הרכב מאיר לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל

קבוצת מאיר היא היבואנית של וולבו והונדה לישראל ונחשבת לאחת מקבוצות הרכב הגדולות בישראל • בעלי החברה הם יעקב שחר ומשפחת קז, שצפויים להיות המרוויחים הגדולים מהעסקה

יעקב שחר. ימכור להפניקס 14% מקבוצת מאיר שבבעלותו / צילום: אביב חופי
יעקב שחר. ימכור להפניקס 14% מקבוצת מאיר שבבעלותו / צילום: אביב חופי

חברת הביטוח הפניקס , בניהולו של אייל בן סימון, ממשיכה במסע הרכישות שלה ונמצאת בדרך לעסקת ענק בעולם הרכב והתחבורה. הפניקס נמצאת במו"מ לרכישת נתח של 14% מקבוצת מאיר בתמורה ל-550 מיליון שקל לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל. המגעים לרכישת הנתח מקבוצת מאיר, כך נודע לגלובס, אינם בפעם הראשונה. מדובר באקזיט ענק בעולם התחבורה, שמגיע לאחר שנה חזקה בתחום ייבוא הרכבים שהתבטאה בשיפור הרווחיות אצל היבואנים וחברות הליסינג. העסקה פותחת פתח להנפקה אפשרית של קבוצת מאיר בבורסה, שלאורך שנותיה הקפידה לשמור על פעילותה כפרטית.

סוף עידן בהפניקס: בעלת השליטה לשעבר כבר אינה בעלת עניין בקבוצת הביטוח
הפניקס: רווח של מעל לחצי מיליארד שקל למרות הירידות בשוקי ההון

קבוצת מאיר היא היבואנית של רכבי וולבו והונדה לישראל, והיא נחשבת לאחת הקבוצות הגדולות בעולם התחבורה הישראלי. החברה הוקמה בשנת 1967 על ידי מאיר קז המנוח, כיבואנית בלעדית של רכבי וולוו, והתפתחה עם השנים. יעקב שחר (81), חתנו של מאיר קז, מבעלי הקבוצה, עומד בראש מועדון הכדורגל המזוהה עימה - מכבי חיפה.

בנוסף מייבאת הקבוצה את משאיות רנו ומחיזקה במרכז חדשנות לתחבורה בשם "דרייב". קבוצת מאיר הקימה בשנת 2000 יחד עם חברת הורן את ליבוביץ גם את חברת התחבורה הציבורית קווים, שבה היא שותפה. קווים מפעילה צי של 1,500 אוטובוסים ופועלת באזורי חדרה-נתניה, קריית אונו, חשמונאים, ביתר עילית ועמק האלה.

עבור חברת הביטוח מדובר בסגירת מעגל היסטורית, שכן בעלי קבוצת מאיר, יעקב שחר ומאיר קז, היו בעבר בעלי השליטה בחברת הביטוח הפניקס. הם רכשו אותה מידיו של יוסי חכמי לפני עשרים שנה, ב-2002. כעבור ארבע שנים הם מכרו את השליטה בחברה לידי קבוצת דלק של איש העסקים יצחק תשובה. קבוצת מאיר נותרה בעלת עניין בהפניקס והמשיכה למכור ממניותיה על פני השנים. בתחילת השנה הנוכחית היא חדלה להיות בעלת עניין בקבוצת הביטוח.

קבוצת הפניקס, היא חברת הביטוח הגדולה במשק במונחי שווי שוק. היא נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 9.5 מיליארד שקל, הגבוה ביותר בין חברות הביטוח, כאשר במקום השני נ מצאת הראל השקעות עם שווי של 7.74 מיליארד שקל. הפניקס נמצאת גם במסע רכישות אגרסיבי בשנים האחרונות, ויצרה סדרה של עסקאות בפרופיל גבוה. אחת מהן נעשתה בחודש יוני האחרון, כאשר היא העמידה הלוואה של 130 מיליון דולר לחברת אל על לרכישת רבע ממועדון "הנוסע המתמיד" שלה. השווי של המועדון באותה עסקה עמד על 400 מיליון דולר ולהפניקס ניתנה אופציה לתקופה של שש שנים לממש את נתח המניות שרכשה. ההלוואה שהעמידה תיפרע על פני אותה תקופה בריבית שנתית של 6%.

עסקה בולטת אחרת נעשתה באפריל האחרון, לרכישת השליטה בחברת התקשורת פרטנר מידי קבוצת האצ'יסון. הפניקס היא חלק מקבוצת רודב-גבאי-הפניקס שרכשה את השליטה בתמורה ל-300 מיליון דולר. העסקה הושלמה לאחר שתוקן רישיון חברת התקשורת כך שיאפשר לגוף מוסד להחזיק עד 25% ממניות של שתי חברות סלולר, באישור של משרד התקשורת.

ביוני אשתקד רכשה הפניקס גם נתח מרשת המוצרים המוזלים מקסטוק תמורת 140 מיליון שקל. רכישת המניות נעשתה מידי האחים ריקי ואבן צ'ארלס ניומן, מבעלי המניות הבולטים ברשת. באותה עסקה נכנס גם בית ההשקעות מור. כיום מחזיקה הפניקס ב-15.6% ממקס סטוק. אך מניית מקס סטוק נחתכה ב-50% מתחילת השנה, לנוכח ריבוי התחרות בתחום הרשתות המתחרות בה.

עסקאות בולטות נוספות שבהן היתה מעורבת הפניקס בשנים האחרונות כוללות את רכישת השליטה ברשת יינות ביתן, יחד עם אלקטרה מוצרי צריכה במאי אשתקד. יינות ביתן שנמצאה בקשיים באותה תקופה, ועיקר סמכויות הניהול בה עברו לידי אלקטרה מוצרי צריכה, כאשר הפניקס מהווה הצד הפיננסי יותר בעסקה. רשת יינות ביתן מתכננת לפתוח בארץ סניפי ענקית הסופרמרקטים האירופאית קארפור בישראל בשנה הקרובה, ומדובר בפעילות עם פונטציאל ממשי להתרחבות.

במסגרת אותה השקיעה אז אלקטרה צריכה כ-200 מיליון שקל ברכישת כ-35% ממניות יינות ביתן, בעיקר באמצעות הקצאת מניות חדשות וכן ברכישת מניות מידי משפחת ביתן. במקביל ובשיתוף פעולה עם אלקטרה צריכה השקיעה הפניקס ביינות ביתן סכום שלא פורסם, ומוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים, תמורת הקצאה של כ-15% מהון הרשת.

הפניקס גם מחזיקה בשליטה (61%) בחברת האשראי החוץ בנקאי גמא, שהונפקה גם היא ביוני אשתקד בהנפקה שכללה הצעת מכר בהיקף של 20% מהון המניות של החברה, ובתמורה ל-153 מיליון שקל. לציבור הונפקו מניות בתמורה נוספת של 50 מיליון שקל. הפניקס רכשה מבעלי המניות של החברה נתח נוסף וכך הגיעה לשיעור ההחזקה הנוכחי שלה. מהלך ההנפקה הציף לה רווח חד פעמי של 230 מיליון שקל.

מסע הרכישות והמוניטין של הפניקס, הפכו את מניותיה גם לסיבוב השקעה פיננסי מוצלח, ליבואנית רכב אחרת - יו.אם.אי (UMI), שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון. החברה רכשה מקבוצת מאיר 4.9% ממניות הפניקס תמורת 324 מיליון שקל בינואר אשתקד. יו.אם.אי ביצעה השקעה מוצלחת והחלה לממש את הפוזיציה של בהפניקס. עשרה חודשים לאחר רכישת המניות מכרה מחצית מהפוזיציה (2.6% מהפניקס) לאלטשולר שחם תמורת 250 מיליון שקל, במה שייצר לה רווח מהיר של 80 מיליון שקל. בסוף אוגוסט האחרון חיסלה יו.אם.אי את יתרת הפוזיציה שלה ומכרה את נתח המניות הנוסף ב-234 מיליון שקל. כך שבתוך פחות משנתיים רשמה רווח של 160 מיליון שקל על מניות הפניקס.