גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור הבא של ב.מ.וו X5: עם חיבור לחשמל ותג מחיר של 678 אלף שקל

ב.מ.וו X5 פלאג־אין שומרת על העיצוב האגרסיבי של המותג ● המחיר נושק ל־700 אלף שקל, בתמורה לנוחות, נוכחות וטווח נסיעה מרשים על חשמל

ב.מ.וו ה־X5 פלאג־אין בגרסת 45E / צילום: יח''צ
ב.מ.וו ה־X5 פלאג־אין בגרסת 45E / צילום: יח''צ

מאות אנשים ניצבו השבוע בתור ברמת גן כדי לראות ואף להזמין כלי רכב חשמליים של מותג חדש מסין, BYD. המחירים התחילו בכ־156 אלף שקל ועל הנחות לא דיברו שם, אבל כולם חיכו בסבלנות. באותן שעות ממש הפגינו עשרות אלפי פעילים ברחבי אירופה במחאה על האינפלציה ועל מחירי האנרגיה המזנקים.

לא קל להסביר את התמונה המוזרה של ישראל "העשירה" מול אירופה "הענייה", למרות שבהלת הרכישות בארץ רחוקה מזו באירופה. בתיאוריה, נתוני המאקרו של ישראל לא טובים באופן משמעותי מאלה של אירופה: האינפלציה מרימה ראש, הריבית בשיא של כל הזמנים ומחירי שכר הדירה נוסקים לשמיים. יש מי שמנסים להסביר זאת באמצעות "תסמונת דובאי". כלומר, ישראל היא מדינה שמייצאת גז במחירי שיא וצוברת מכך עושר, שמחלחל גם לצרכנים. אחרים טוענים שמדובר בפיצוי פסיכולוגי מתמשך על הקורונה, ויש מי שמפנים את האצבע לרווחי ההון של עובדי הייטק.

לענף הרכב הישראלי אין יותר מדי זמן לתהות מהי הסיבה. בענף עסוקים בלמסור כל מכונית חדשה שמגיעה לארץ. העסקים לחוצים במיוחד בפלח הפרימיום - מאז ינואר נמסרו כ־18 אלף כלי רכב חדשים, כמעט 30% יותר מבכל 2019.

את תנופת המכירות יוצרים השנה רכבי הפאר "הירוקים", בעיקר אלה שמצוידים בהנעת פלאג־אין. הם נרכשים לא כדי לנקות את המצפון הסביבתי של הרוכשים לנוכח ההתחממות הגלובלית, אלא בעיקר כדי להקדים את הזינוק המתקרב במיסוי על מכוניות הפלאג־אין. כן, גם בעלי ממון אוהבים לחסוך. אחד הנציגים הבולטים בקטגוריה הזו הוא ב.מ.וו ה־X5 פלאג־אין בגרסת 45E, שמגיע עם קרדיט ירוק מרשים, לפחות על הנייר, עם אחת הסוללות הגדולות בקטגוריה (23 קילוואט־שעה) וטווח חשמלי של עד 84 קילומטר.

נוכחות ונוחות מרשימות

מבחינה חיצונית, הדור העדכני של ה־X5 עבר כמה עדכונים קוסמטיים מאז שהושק בסוף העשור הקודם. הוא נראה יותר בוגר, אך עדיין יש לו נוכחות מרשימה על הכביש. הוא תופס שטח לא מבוטל בזכות אורך שנושק ל־5 מטר ורוחב של יותר מ־2.2 מטר בין המראות, והחרטום שלו מחצין את הגריל עצום הממדים של המותג וכונסי אוויר אגרסיביים. גם פרופיל הצד השרירי מזוהה מיידית.

אמנם בארצות הברית ובאירופה זהו רכב משפחתי פופולרי, אבל בישראל הוא סוג של "כרטיס ביקור על גלגלים", שמשדר "אל תתעסק איתי" - והרוכשים מודעים לכך היטב.

למרות כל הפאר המוחצן של תא הנוסעים, שכולל ריפוד עור, דיפוני עץ ומתכת ורמת גימור עילית, התא תוכנן עבור משפחות פעילות. אמנם גרסת הפלאג־אין לא כוללת שורת מושבים שלישית לטובת הסוללה והמנוע החשמלי, אך המושב האחורי מסוגל להכיל שלושה מבוגרים - או שלושה כסאות תינוק זה לצד זה - עם מספיק חופש תנועה עבור הדור הצעיר בנסיעות ארוכות.

תא המטען מציע 500 ליטרים לפני קיפול המושב. סף הכניסה התקני די גבוה וניתן להנמיך את מתלי האוויר לטובת כניסה של הנמוכים שבנינו.

עמדת הפיקוד משלבת לוח מחוונים דיגיטלי שימושי ומסך מולטימדיה גדול ומהיר לצידו. המערך הדיגיטלי הזה לא מרשים כמו המסכים הפנורמיים של ב.מ.וו IX החשמלית, וגם הנדסת האנוש של ה־X5 הרבה יותר שמרנית.

אולם, בני הדור שלא גדלו עם מסך ביד, יסתגלו אליהם הרבה יותר מהר. במחיר הזה אפשר לצפות לאבזור מקיף מאוד, וכסטנדרט - ה־X5 אכן כולל כמעט כל פריט אבזור שטיפוסי לפלח הזה, כולל אחת ממערכות הסיוע הסמי־אוטונומיות הטובות בפלח.

נסיעה חשמלית למרחקים

מערכת ההנעה ההיברידית־נטענת של ב.מ.וו, שאותה פגשנו לאחרונה בדגם ה־545, הולמת היטב את רכב הפנאי הכבד הזה. היא משלבת בין מנוע טורבו־בנזין בנפח 3 ליטר, מנוע חשמלי רב עוצמה וסוללה נטענת גדולה, והיא מייצרת הספק משולב מרבי של 394 כ"ס במצב הספורטיבי ביותר.

לא מעט דגמי פלאג־אין חזקים מתהדרים בשמירה על הסביבה, אך זה אחד הכלים הבודדים שמתקרב בעולם האמיתי לנתוני החיסכון והטווח המוצהרים. מי שיקפיד לטעון את הסוללה על בסיס קבוע (6.5 שעות מרשת החשמל הביתית), ישמור על רגל קלה על הדוושה וייתן למחשב לנהל את העברת הכוח במצב התכנות האוטומטי - יוכל להגיע לטווח חשמלי ריאלי של כ־50 ק"מ ולסגור את החודש עם מעט מאוד ביקורים בתחנת הדלק.

אפשר גם לשייט ב־135 קמ"ש על חשמל בלבד, ותגובת הדוושה עדיין תהיה חדה במצב החשמלי מספיק כדי לא להרדים את הנהג.

אבל כמובן שמי שמוציא כמעט 200 אלף דולר לא עושה זאת כדי לשמור על הפרחים. צריך רק רגל מעט כבדה יותר שתלחץ על הדוושה או העברה למצבי הספורט כדי להאיץ את הלוויתן הזה קדימה בקצב רציני, שהולם את המראה האגרסיבי שלו. במצב כזה הצריכה צונחת לסביבות 12 ק"מ לליטר. בכל מצבי התכנות, העברת הכוח בין מנוע החשמל למנוע הבנזין חלקה ויש אפילו צליל מנוע נעים בסל"ד גבוה.

מחיר לרציניים בלבד

עד כמה שיחידת ההנעה מרשימה, הכוכבת האמיתית של הרכב היא מערכת מתלי האוויר. כיול של מתלים כאלה הוא עסק מסובך, אבל מערכת המתלים של ה-X5 מספקת ליושבים נוחות אבסולוטית, שאותה אפילו לא מקבלים באח הגדול והיקר X7.

נטיית הגוף בפניות היא מזערית, ולמרות התחושה של "שטיח מעופף" והממדים המאסיביים - הרכב עדיין שומר על הנהג בתמונה עם מספיק שליטה לצורך שעשועים דינמיים על כבישים מפותלים.

ב.מ.וו X5 בגרסת 45E עולה 678 אלף שקל. זה מחיר רציני לרכב רציני, שלא כולם אוהבים את התדמית שמשויכת לו, אבל כבר נסענו בשנתיים האחרונות בכלים שעלו כפול, ולא התקרבו לרמת העידון, הנוחות והרב תכליתיות שמציע הכלי הזה. נקווה שישרוד את התנקשות המיסוי המתקרבת.

חלק מהמתחרות

וולבו XC90 RECHARGE

570 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין. היא מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו־בנזין ובשני מנועים חשמליים ומעבירה לכל הגלגלים הספק של 455 כ"ס. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורכת 5.4 שניות והטווח על חשמל מגיע ל־68 ק"מ. התא מפואר ומרווח. 

וולבו XC90 RECHARGE / צילום: יח''צ

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין 

הדור החדש כולל הנעת פלאג־אין, שמשלבת מנוע 3 ליטר בנזין מנוע חשמלי וסוללה של 31 קילוואט־שעה, שמייצרת 434 כ"ס ומסוגלת לנוע על חשמל לטווח של עד 77 ק"מ. העיצוב אלגנטי והתא חדשני. הרכב טרם הגיע לארץ, לכן המחיר טרם פורסם. 

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין / צילום: יח''צ

מרצדס GLE 350de

674 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין. ההנעה משלבת מנוע 2 ליטר טורבו־דיזל עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה. ההספק המשולב עומד על 320 כ"ס ומומנט של 70 קג"מ. הטווח החשמלי המוצהר עד 97 ק"מ. התאוצה מאפס ל־100 אורכת 6.8 שניות, והתא מפואר. 

מרצדס GLE 350de / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים